Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Multimediální a hypermediální systémy (KIV / MHS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KIV / MHS - Multimediální a hypermediální systémy, Fakulta aplikovaných věd, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Video jako příklad multimediálního projektu: scénáristika, příprava, snímání, střihová skladba, postprocessing, ozvučení, uložení, distribuce, zobrazení.2. Pojem multimédia, prvky multimédií, dělení multimédií. Úvod do multimediálních standardů a standardů MPEG. Autorský zákon.3. Zvuk: definice pojmu, základní charakteristiky zvuku (hlasitost, výška, barva), psychoakustické jevy. Frekvenční analýza signálu. Nahrávací řetězec, reprodukce zvuku, záznam zvuku.4. Zvuk: přehled zvukové mixáže. Úvod do číslicového zpracování signálu, diskrétní Fourierova transformace, FIR filtry. Ekvalizace, dynamické procesory, digitální efekty založené na DDL, tvorba dozvuku.5. Zvuk: analogový vs. digitální záznam, uložení vícekanálového zvuku, specifikace MIDI. Vzorkování, aliasing, kvantizace, dithering. Bezztrátová komprese zvuku - dekorelace, entropické kódování. Principy ztrátové komprese zvuku - (A)DPCM, subband, transform coding. Příklady ztrátové komprese zvuku (MPEG-1 Audio Layer I-II-III a další).6. Obraz: zobrazovací řetězec, fotoaparáty a kamery, velikost obrazového snímače. Fotometrie. Expoziční parametry. Objektivy, pojem ohniskové vzdálenosti, hloubka ostrosti, fotografické filtry. Umělé osvětlení scény.7. Obraz: digitalizace fotografie a videa. Poměr stran obrazu - vývoj, standardy, konverze. Snímková frekvence - psychovizuální aspekty, vjem pohybu a blikání obrazu, prokládaný obraz, standardní snímkové frekvence, konverze.8. Obrazu: rozlišení - psychovizuální aspekty, standardní rozlišení (televize, film, fotografie), vzorkování a rekonstrukce obrazu.9. Obraz: kvantizace jasu, zobrazovací řetězec, systémová gama. Vzorkování barvy, matrixing, barevné prostory, chroma subsampling.10: Uložení a komprese statického bitmapového obrazu. Struktura souborového formátu s bitmapovými daty, zpracování raw dat. Bezztrátové metody v kompresi obrazu - RLE, slovníkové metody, aritmetické kódování. Metody založené na diskrétní kosinové transformaci; případová studie: JPEG. Metody založené na waveletové transformaci, algoritmus EZW. Současné trendy v kompresi statického bitmapového obrazu.11: Principy komprese videa. Požadavky na kompresi videa, přehled kompresních technik. Intra kódování, řízení datového toku. Inter kódování, návaznost kodéru a dekodéru, motion compensation, GOP. Přehled běžných kompresních schémat - MPEG-2, MPEG-4 AVC, VC-1, WebM / VP9, DNxHD, HEVC.12: Distribuce multimédií. Historické souvislosti. Základní stavební kameny: elementární proudy, časový multiplex, playlist. Přehled operací s multimediálními daty. Požadavky na kontejnerové struktury, synchronizace elementárních proudů, ukázky koncepcí kontejnerových struktur. Internetová distribuce multimédií. Počítačové zpracování multimédií.13: Zobrazovací zařízení. Současné a historické displejové technologie. Projekční zařízení.

Získané způsobilosti

Student po absolvování předmětu* rozumí terminologii používané v oblasti zvuku, obrazu, videa, multimédií a hypermédií, orientuje se ve standardech,* dokáže navrhnout vhodné metody pro práci s mediálním obsahem,* rozumí principům počítačového zpracování mediálního obsahu a umí je implementovat.

Literatura

Smith, Steven W. Digital signal processing : a practical guide for engineers and scientists. Amsterdam : Newnes, 2003. ISBN 0-7506-7444-X.Poynton, Charles. Digital video and HDTV algorithms and interfaces. San Francisco : Morgan Kaufmann Publishers, 2003. ISBN 1-55860-792-7.Drew, Mark S. Fundamentals of multimedia. Upper Saddle River : Pearson Prentice Hall, 2004. ISBN 0-13-061872-1.LOWE, David - HALL, Wendy. Hypermedia & the Web : an engineering approach. Chichester : John Wiley & Sons, 1999. ISBN 0-471-98312-8.Pihan, Roman. Mistrovství práce s DSLR : vše, co jste chtěli vědět o digitální zrcadlovce a nikdo vám to neuměl vysvětlit. Vyd. 1. Praha : Institut digitální fotografie, 2006. ISBN 80-903210-8-9.VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 2. aktualiz. vyd. Praha : Muzikus, 2000. ISBN 80-86253-05-8.Watkinson, John. The art of digital audio. Oxford : Focal Press, 2001. ISBN 0-240-51587-0.Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.BRANDENBURG, Karlheinz - KAHRS, Mark. Applications of digital signal processing to audio and acoustics. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1998. ISBN 0-7923-8130-0.WYSZECKI, Günther - STILES, W. S. Color science: concepts and methods, quantitative data and formulae. New York: Wiley, 2000. ISBN 0-471-39918-3.Kang, Henry R. Color technology for electronic imaging devices. Bellingham : SPIE Optical Engineering Press, 1997. ISBN 0-8194-2108-1.EVEREST, F. Alton. Critical listening skills for audio professionals. Boston: Thomson, 2007. ISBN 978-1-59863-023-7.BIRN, Jeremy - MAESTRI, George. Digital lighting and rendering. Indianapolis: New Riders, 2000. ISBN 1-56205-954-8.LaBARGE, Ralph. DVD authoring & production. Lawrence: CMP Books, 2001. ISBN 1-57820-082-2.MOULTON, David. Golden ears the revolutionary CD-based audio eartraining course for musicians, engineers and producers. null. Sherman Oaks : KIQ Productions, 1995. ISBN null.BOSI, Marina - GOLDBERG, Richard E. Introduction to digital audio coding and standards. Berlin: Springer, 2003. ISBN 1-4020-7357-7.TAUBMAN, David S. - MARCELIN, Michael W. JPEG2000: Image compression fundamentals, standards and practice. New York: Springer, 2002. ISBN 0-7923-7519-X.Hunt, R. W. G. Measuring colour. 3rd ed. Kingston-upon-Thames : Fountain Press, 1998. ISBN 0-86343-387-1.HUBER, David Miles - RUNSTEIN, Robert E. Modern recording techniques. Amsterdam: Elsevier, 2005. ISBN 0-240-80625-5.ALTON, John - McCARTHY, Todd. Painting with light. Berkeley: University of California Press, 1995. ISBN 0-520-08949-9.Owsinski, Bobby. The mixing engineer s handbook. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2006. ISBN 1-59863-251-5.HUNT, Robert William Gainer. The reproduction of colour. Chichester: John Wiley & Sons, 2004. ISBN 0-470-02425-9.HANZO, Lajos - CHERRIMAN, Peter J. - STREIT, Jeurgen. Video compression and communications: from basics to H.261, H.263, H.264, MPEG2, MPEG4 for DVB and HSDPA-style adaptive turbo-transceivers. Chichester: J. Wiley & Sons, 2007. ISBN 978-0-470-51849-6.BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: Akademie múzických umění, 2006. ISBN 80-7331-010-4.Jan, Jiří. Číslicová filtrace, analýza a restaurace signálů. 2., upr. a rozš. vyd. V Brně : VUTIUM, 2002. ISBN 80-214-1558-4.Taylor, Jim; Johnson, Mark R.; Crawford, Charles G. DVD demystified. 3rd ed. New York : McGraw-Hill, 2006. ISBN 0-07-142396-6.Manjunath, B. S.; Salembier, P.; Sikora, Thomas. Introduction to MPEG-7 : multimedia content description interface. Chichester : Wiley, 2002. ISBN 0471486787.Katz, Bob. Mastering audio : the art and the science. Oxford : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-80545-3.Huber, David Miles; Williams, Philip. Professional microphone techniques. Vallejo : MixBooks, 1998. ISBN 0-87288-685-9.Newell, Philip. Recording studio design. 1st pub. Boston : Focal Press, 2003. ISBN 0-240-51917-5.Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.Vít, Vladimír. Televizní technika : přenosové barevné soustavy. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-04-X.Watkinson, John. The art of digital video. 3rd ed. Oxford : Focal Press, 2000. ISBN 0-240-51586-2.Gibson, David. The art of mixing : a visual guide to recording, engineering, and production. 2nd ed. Boston : Thomson Course Technology, 2005. ISBN 1-93114-045-6.Watkinson, John. The MPEG handbook : MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4. 2nd ed. Amsterdam : Elsevier, 2004. ISBN 0-240-80578-X.Owsinski, Bobby. The recording engineer s handbook. [S.l.] : Artistpro Publishing, 2005. ISBN 1-93292-900-2.Reisz, Karel; Millar, Gavin. The technique of film editing. 2nd ed. Amsterdam : Focal Press, 2002. ISBN 0-240-51437-8.Jack, Keith. Video demystified : a handbook for the digital engineer. 5th ed. Amsterdam : Elsevier, 2007. ISBN 978-0-7506-8395-1.

Požadavky

Vypracování projektu z oblasti multimédií, získání alespoň 50 % bodů z jeho maximálního bodového ohodnocení.

Garant

Prof. Dr. Ing. Ivana Kolingerová

Vyučující

Ing. Petr LobazIng. Petr Lobaz