Předmět Základy softwarového inženýrství (KIV / ZSWI)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KIV / ZSWI - Základy softwarového inženýrství, Fakulta aplikovaných věd, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Organizace a podmínky absolvování předmětu. Představení týmových projektů. Úvod do softwarového inženýrství.2. Firma, instituce. Pyramida vitality, zajišťování užitečnosti, efektivity, stability a dynamiky. Vedení jednotlivců a skupin, soutěž a spolupráce.3. Definování softwarového produktu, získávání a specifikace požadavků na software, komunikace se zadavatelem. Dokument specifikace požadavků.4. Fáze vývoje softwarového produktu, modely softwarového procesu, porovnání, použití. Projekt vs. proces. Úvod do řízení projektů v IT.5. Úvod do konfiguračního managementu, nástroje pro správu projektu, verzovací systémy. Notace pro modelování systému, UML.6. Strukturální a objektová analýza.7. Strukturální a objektový návrh.8. Architektura, architektonické styly. Kvalita návrhu (modularita, soudržnost, provázanost), kompozice vs. dědičnost. Dokument analýzy a návrhu.9. Návrhové vzory - GoF a J2EE.10. Týmová práce, týmové role, lidské zdroje, principy vedení a řízení, teorie motivace, hodnocení lidí, stres, řešení konfliktů.11. Prevence, detekce a opravy chyb, úvod do testování, druhy testů.12. Provoz a servis informačního systému.13. Právo a ICT. Nákup a prodej informačního systému.
Získané způsobilosti
Student je schopen- identifikovat základní principy fungování firem a institucí- zhodnotit modely vývoje softwarového produktu, vybrat a použít model podporující efektivitu vývoje- identifikovat požadavky zákazníka, sbírat, třídit a popisovat jeho požadavky na softwarový produkt (sepsat dokument specifikace požadavků)- řídit jednoduchý projekt (základní řízení rozsahu, času a lidských zdrojů), vytvořit WBS (strukturu rozpisu prací) a Ganttův diagram- provést základní analýzu softwarového produktu- navrhnout jednoduché architektonické řešení a vytvořit nízkoúrovňový design softwarového systému- použít prostředky pro modelování softwarových systémů - UML diagramy, případně DFD diagramy a strukturogramy (vytvořit dokument objektového, případně strukturovaného návrhu)- napsat zdrojový kód v rámci týmu, používat systém pro správu verzí- popsat fázi testování, napsat a provést jednoduché (většinou jednotkové) testy- vytvořit instalační balíček, případně uvést softwarový systém do provozu dle přání zadavatele, napsat uživatelskou dokumentaci- popsat možnosti a limity týmové spolupráce, identifikovat a obsadit týmové role, aktivněji zasahovat do týmové dynamiky- řešit jednodušší konfliktní situace- vysvětlit problémy a jejich řešení ve fázi provozu a servisu informačních systémů- popsat základní právní a ekonomické záležitosti, které souvisejí s vývojem softwaru (autorský zákon, licence, nákup a prodej softwaru)
Literatura
Paleta, Petr. Co programátory ve škole neučí, aneb, Softwarové inženýrství v reálné praxi. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0073-1.Schvalbe, Ktahy. Information Technology Project Management. 5 edition. Course Technology, 2007. ISBN 978-14-239-0145-7.Gamma, Erich. Návrh programů pomocí vzorů : stavební kameny objektově orientovaných programů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0302-5.Pecinovský, Rudolf. Návrhové vzory : [33 vzorových postupů pro objektové programování]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT : kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.Arlow, Jim; Neustadt, Ila. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací : objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.Plamínek, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., pĹeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
Požadavky
- vypracování a obhájení všech částí týmového softwarového projektu- úspěšné odevzdání týmového projektu zadavateli- získání alespoň 50% možných bodů z hodnocení týmového projektu- získání alespoň 50% možných bodů u zkoušky- mezní termíny jsou uvedeny na stránkách předmětu
Garant
Ing. Roman Mouček, Ph.D.
Vyučující
Ing. Roman Mouček, Ph.D.Ing. Roman Mouček, Ph.D.Jan Štěbeták