Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny multimediální tvorby (KVU / ODMT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVU / ODMT - Dějiny multimediální tvorby, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do problematiky studia multimédií. Co může představovat pojem "multimédia". Jakou oblast umění vymezuje. Který umělec je multimediální a který ne. Nová média: víme, co jsou zač - několik poznámek k novým mediím podle knihy New Media: a critical introduction /Martin Lister, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly/.2. Podíl oka: neurofyziologie vnímaní a vidění; co vnímáme; časový faktor vnímaní. /podle knihy Obraz - Jacques Aumont/.3. Od oka k zraku: vnímaní prostoru a pohybu; vnímaní vizuálního obrazu; pozorovatel. /podle knihy Obraz - Jacques Aumont/. Dispozitiv /vidění v kontextu/.4. Obraz - rám a rámec, velikost, detail. Čas v obraze. Filmový obraz a videozáznam. Modely vnímání. Vývoj pohyblivého obrazu.5. Video I. Vznik videoartu a televizní vysílání; první podoby práce s videozáznamem v kontextu akčního umění /performance, akce, happening, instalace, body art, časované sochy/.6. Video II. Videoart jako součást nových médií; různé způsoby uměleckého vyjádření pomocí videa /video jako druh poezie, "filmové" video, video instalace, video socha, video jako záznam akce,7. Host - Mgr. Martin Mazanec Úvod do studia filmu; počátky filmové tvorby, definování základních filmových žánrů, speciální případy filmové tvorby.8. Host Mgr. Pavlína Míčová Umění pohyblivých obrazů Přednáška představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme videa některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších). Studenti se tak na základě úvodního historického exkurzu do problematiky videoartu seznámí se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a představení jednotlivých tvůrčích osobností.9. Virtuální realita v 20 století. Umělecký, vojenský a industriální kontext. 3D kino, Head Mounted Dispalys, Telepresence, CAVE. Aplikace technologie v rámci výtvarného umění 2.poloviny 20.století. /podle knihy Virtual Art; From illusion to immersion - Oliver Grau/10. Iluze a podmínky jejího vzniku. Stručný přehled dějin imersivního obrazu od roku 60 p.n.l. do 17.století; Panoráma a síla sugesce, stereoskopické zobrazování. /podle knihy Virtual Art; From illusion to immersion - Oliver Grau/11. Host - MgA. František Zachoval Open source v kontextu umění a kultury ve střední a východní Evropě Přednáška sleduje implementaci filozofie Open source do oblasti umění a kultury v zemích střední a východní Evropy po roce 2000. V posledních deseti letech se celá řada akademických a uměleckých programů a oborů nějak věnovala novým médiím, které částečně využívali Open source technologie ve výuce, specializovaných představení a ve výstavních projektech. Široké principy Open source paralelně prostupují různými obory: ekonomika, sociologie a filozofie. Diametrální vývoj samozřejmě zažívá Open source v kultuře a v umění, kde ve svých počátcích se objevovalo sporadicky a dnes se z něho v novo-mediálních disciplínách stává základní stavební kámen a hlavně suma modelů, které se staly inspirativní pro samotný proces tvorby.12. Věda a umění. Příklady umělců tvořících v oblasti mikrobiologie, nanotechnologie, kinetiky, genetiky, - /podle knihy Information Art - Stephen Wilson /13. Internet. Historie vzniku "sítě"; příklady umělců tvořících pro "síť" a její uživatele; kategorie internetového umění - hackerství, vizualizace algoritmů, sociální projekty, voyerismus, webcamery. + Zápočtový test.

Získané způsobilosti

Student bude vybaven znalostmi pre-historie obrazových médií. Bude disponovat teoretickým vhledem do problematiky vnímání a zraku, získá přehled o tvorbě v oblasti digitálních technologií.

Literatura

Deleuze, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Praha : Národní filmový archiv, 2000. ISBN 80-7004-098-X.Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.Graffová K., Oliverová C. Svět XX. století od post.impresionismu po digital art. Albatros Praha, 2003. Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.webové adresy galerií, muzeí umění a umělců. zahraniční literatura o nových mediích v umění.

Požadavky

Požadavky na udělení zápočtu: - účast na přednáškách (pravidelná účast je vzhledem k velkému množství promítaného obrazového materiálu nevyhnutelnou podmínkou úspěšného absolvování následné ústní zkoušky), - vypracování referátu z doporučené oblasti multimédií v rozsahu stanoveném vyučujícím a jeho prezentace, - základní orientace v dějinách umění a soudobé výtvarné tvorbě.Požadavky na absolvování zkoušky: - předchozí získání zápočtu, - vědomostní test z oblasti dějin umění nových médií, - + ústní zkouška na základě přečtené literatury.

Garant

MgA. Jan Morávek

Vyučující

Mgr. BcA. Denisa BytelováMgA. Michal Krysl