Předmět Dějiny multimediální tvorby (KVU / ODMT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVU / ODMT - Dějiny multimediální tvorby, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do problematiky studia multimédií. Co může představovat pojem "multimédia". Jakou oblast umění vymezuje. Který umělec je multimediální a který ne. Nová média: víme, co jsou zač - několik poznámek k novým mediím podle knihy New Media: a critical introduction /Martin Lister, Jon Dovey, Seth Giddings, Iain Grant, Kieran Kelly/.2. Podíl oka: neurofyziologie vnímaní a vidění; co vnímáme; časový faktor vnímaní. /podle knihy Obraz - Jacques Aumont/.3. Od oka k zraku: vnímaní prostoru a pohybu; vnímaní vizuálního obrazu; pozorovatel. /podle knihy Obraz - Jacques Aumont/. Dispozitiv /vidění v kontextu/.4. Obraz - rám a rámec, velikost, detail. Čas v obraze. Filmový obraz a videozáznam. Modely vnímání. Vývoj pohyblivého obrazu.5. Video I. Vznik videoartu a televizní vysílání; první podoby práce s videozáznamem v kontextu akčního umění /performance, akce, happening, instalace, body art, časované sochy/.6. Video II. Videoart jako součást nových médií; různé způsoby uměleckého vyjádření pomocí videa /video jako druh poezie, "filmové" video, video instalace, video socha, video jako záznam akce,7. Host - Mgr. Martin Mazanec Úvod do studia filmu; počátky filmové tvorby, definování základních filmových žánrů, speciální případy filmové tvorby.8. Host Mgr. Pavlína Míčová Umění pohyblivých obrazů Přednáška představí práce generačně blízkých českých či slovenských tvůrců. Prezentovat a analyzovat budeme videa některých vybraných výrazných autorů z oborů nových médií a animace na vysokých uměleckých školách (AVU, FaVU, FAMU, VŠUP a dalších). Studenti se tak na základě úvodního historického exkurzu do problematiky videoartu seznámí se současnými tendencemi (tematickými i technologickými). Nedílnou součástí přednášky bude prezentace početného množství samotných videí a představení jednotlivých tvůrčích osobností.9. Virtuální realita v 20 století. Umělecký, vojenský a industriální kontext. 3D kino, Head Mounted Dispalys, Telepresence, CAVE. Aplikace technologie v rámci výtvarného umění 2.poloviny 20.století. /podle knihy Virtual Art; From illusion to immersion - Oliver Grau/10. Iluze a podmínky jejího vzniku. Stručný přehled dějin imersivního obrazu od roku 60 p.n.l. do 17.století; Panoráma a síla sugesce, stereoskopické zobrazování. /podle knihy Virtual Art; From illusion to immersion - Oliver Grau/11. Host - MgA. František Zachoval Open source v kontextu umění a kultury ve střední a východní Evropě Přednáška sleduje implementaci filozofie Open source do oblasti umění a kultury v zemích střední a východní Evropy po roce 2000. V posledních deseti letech se celá řada akademických a uměleckých programů a oborů nějak věnovala novým médiím, které částečně využívali Open source technologie ve výuce, specializovaných představení a ve výstavních projektech. Široké principy Open source paralelně prostupují různými obory: ekonomika, sociologie a filozofie. Diametrální vývoj samozřejmě zažívá Open source v kultuře a v umění, kde ve svých počátcích se objevovalo sporadicky a dnes se z něho v novo-mediálních disciplínách stává základní stavební kámen a hlavně suma modelů, které se staly inspirativní pro samotný proces tvorby.12. Věda a umění. Příklady umělců tvořících v oblasti mikrobiologie, nanotechnologie, kinetiky, genetiky, - /podle knihy Information Art - Stephen Wilson /13. Internet. Historie vzniku "sítě"; příklady umělců tvořících pro "síť" a její uživatele; kategorie internetového umění - hackerství, vizualizace algoritmů, sociální projekty, voyerismus, webcamery. + Zápočtový test.
Získané způsobilosti
Student bude vybaven znalostmi pre-historie obrazových médií. Bude disponovat teoretickým vhledem do problematiky vnímání a zraku, získá přehled o tvorbě v oblasti digitálních technologií.
Literatura
Deleuze, Gilles. Film. 1, Obraz - pohyb. Praha : Národní filmový archiv, 2000. ISBN 80-7004-098-X.Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.Graffová K., Oliverová C. Svět XX. století od post.impresionismu po digital art. Albatros Praha, 2003. Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.webové adresy galerií, muzeí umění a umělců. zahraniční literatura o nových mediích v umění.
Požadavky
Požadavky na udělení zápočtu: - účast na přednáškách (pravidelná účast je vzhledem k velkému množství promítaného obrazového materiálu nevyhnutelnou podmínkou úspěšného absolvování následné ústní zkoušky), - vypracování referátu z doporučené oblasti multimédií v rozsahu stanoveném vyučujícím a jeho prezentace, - základní orientace v dějinách umění a soudobé výtvarné tvorbě.Požadavky na absolvování zkoušky: - předchozí získání zápočtu, - vědomostní test z oblasti dějin umění nových médií, - + ústní zkouška na základě přečtené literatury.
Garant
MgA. Jan Morávek
Vyučující
Mgr. BcA. Denisa BytelováMgA. Michal Krysl