Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výchova k myšlení v glob. souvislostech (KGE / VMEGS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KGE / VMEGS - Výchova k myšlení v glob. souvislostech, Fakulta ekonomická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Definice globalizace, základní pojmy. Vznik procesu globalizace a jeho hlavní aktéři. Analýza vybraných globálních problémů na modelových příkladech (např. dynamika demografického růstu a udržitelnost, lidská sídla a udržitelný rozvoj, nemoci, zdraví a globalizační trendy v dnešní společnosti, ohrožení rozmanitosti života na Zemi).Index lidského rozvoje, lidská práva, kulturní odlišnosti. Lidská sídla a udržitelný rozvoj.Globální nemoci - HIV/AIDS.Celosvětové migrace v souvislosti v ČR.Klimatické změny - příčiny, stav a prognózy vývoje globálního problému. Medializace a politické aspekty problému. Interpretace tématu ve škole. Interdisciplinární souvislosti tématu.Definice pojmu "udržitelný rozvoj". Vznik, vývoj a kritické hodnocení koncepce udržitelného rozvoje. Základní principy udržitelného rozvoje. Indikátory udržitelného rozvoje. Přístupy k výchově k udržitelnému rozvoji.Ekonomická globalizace - ekonomický vývoj přelomu 20. a 21. století a jeho úzká vazba na globalizaci; role nadnárodních korporací a zahraničních investic v tomto vývoji; mezinárodní produkční síť; role státu na pozadí ekonomické globalizace aj.Novodobé změny ve společnosti a ve světové ekonomice, rychlost pokroku v technologiích a komunikaci (vývoj technologií a inovací jako základní determinanty globalizačních procesů; technologie a ekonomická transformace; technologie virtuálně zmenšující čas a prostor; technologické změny produkce; geografie inovací aj.).Úloha vědy v udržitelném rozvoji, podpora vzdělávání, výchova k udr- žitelnému rozvoji.Úloha mezinárodních organizací v globálním světě.Evropa a svět, význam Evropské unie (vývoj evropské integrace, geografický potenciál Evropské unie a jeho využití).Česká republika a globalizace.

Získané způsobilosti

Student/ka:- pochopí, dokáže vysvětlit a v kontextu aplikovat pojmy globalizace, globální problémy lidstva, globalizace v obchodě, v ekonomice, v kultuře atd., lokální a regionální problémy ve vztahu k globálním problémům,- umí zařadit časově vznik procesu globalizace a pojmenovat jeho hlavní aktéry,- kriticky posuzuje pozitivní a negativní stránky globalizace, její perspektivy,- důkladně zvažuje s kriticky posuzuje informační zdroje, týkající se globálních problémů, snaží se ověřovat jejich věrohodnost a pravdivost,- základě analýzy jednotlivých příkladů dokáže posoudit vliv globalizace na vybrané státy, národy, oblasti (modelově),- snaží se realisticky posuzovat dopady růstu populace světa (problémy sociální, zdravotnické, ekonomické, ekolo-gické...),- dokáže pojmenovat, posoudit a zvážit možné dopady globálních problémů, týkajících se bezprostředně člověka i jako jednotlivé lidské bytosti (problém šíření nemocí a drog, problém chudoby, problematika terorismu, problémy ilegální migrace lidí ap.) na společnost (v globálním a regionálním pohledu) i na jednotlivce, - hledá, identifikuje a chápe globální změny a problémy v životním prostředí, snaží se pochopit a svojí možnou mírou přispět k jejich neprohlubování, zvažuje možné strategie citlivé exploatace přírodních zdrojů, snaží se svými postoji v životě přispívat k trvale udržitelnému rozvoji, dokáže své postoje vysvětlit a obhájit, - posuzuje a odhaduje realisticky aktuálnost, naléhavost či poten- cionalitu různých globálních problémů,- snaží se chápat národnostní a náboženské aspekty, související s globalizačními procesy, chápe nut-nost multikulturní výchovy, je tolerantní,- chápe problémy současné Evropy, proces vzniku evropanství a potřebnou protiváhu v uvědomění si specifik jednotlivých oblastí, národů, kultur. Rozvíjeny jsou především kognitivní procesy, související s pochopením globálních problémů, kompetence k samostatnému studiu a řešení problémů, kompetence občanské a částečně komunikativní. Student/ka jsou vedeni k utváření adekvátních postojů ke sledované problematice na základě rozvoje poznání.

Literatura

Mezřický, Václav. Globalizace/. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-748-5.Baar, V., Houdková, Z. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-86034-83-.Barnett, Tony; Whiteside, Alan. AIDS in the twenty-first century : disease and globalization. Houndmills : Palgrave Macmillan, 2002. ISBN 1-4039-0005-1.Capra, F. Bod obratu, Věda, společnost a nová kultura. Praha: DharmaGaia a Maťa, 2002. ISBN 80-85905-42-6.Beck, Ulrich. Co je to globalizace? : omyly a odpovědi. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2007. ISBN 978-80-7325-123-9.Moldan, Bedřich. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0246-6.Evropská unie od A do Z : příručka evropské integrace ; z něm. orig. přel. Alois Mikeštík a Marie Bednaříková. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-413-6.Antošová, N. Globální problémy lidstva. Ostrava: VŠB, 2006. ISBN 80-248-1048-4.Barros, Vicente. Globální změna klimatu. Praha : Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1356-1.Gordon, Anita; Suzuki, David. Jde o přežití. 1. vyd. Beroun : Baroko & Fox, 1994. ISBN 80-85642-10-7.Fukuyama, Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha, Rybka Publishers, 2002. ISBN 80-86182-27-4.Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.Fromm, Erich. Mít, nebo být?. Vyd. tohoto překladu 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-036-5.Toffler, Alvin; Toffler, Heidi. Nová civilizace : třetí vlna a její důsledky. Praha : Nakladatelství Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-00-4.Nováček, P. Ohrožená planeta na prahu 21. století. Olomouc, UP, 1998. ISBN 80-901890-859-3.Cabada, L., Šanc, D. Panregiony ve 21. století. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-7380-357-5.Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.Moldan, Bedřich. Příroda a civilizace : Životní prostředí a rozvoj lidské civilizace. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26434-4.Lomborg, Bj?rn. Skeptický ekolog : jaký je skutečný stav světa?. Praha : Dokořán, 2006. ISBN 80-7363-059-1.Huntington, Samuel P. Střet civilizací : boj kultur a proměna světového řádu. Praha : Rybka Publishers, 2001. ISBN 80-86182-49-5.Šíbl, Drahoš; Šaková, Beáta. Svetová ekonomika : internacionalizácia, integrácia, globalizácia, interdependencia. Bratislava : Sprint, 2004. ISBN 80-88848-60-1.Cihelková, Eva. Světová ekonomika : nové jevy a perspektivy. Praha : C.H. Beck, 2001. ISBN 80-7179-311-6.Jonáš, Jiří. Světová ekonomika na přelomu tisíciletí. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-016-3.Vallin, Jacques; Rychtaříková, Jitka. Světové obyvatelstvo. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0437-8.Fromm, Erich. Umění být. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1994. ISBN 80-206-0225-9.Kočárek, E. Vědy o Zemi a medicína. Praha : Karolinum., 2004. Porritt, Jonathon. Zachraňme Zemi. Praha : Brázda, 1992. ISBN 80-209-0217-1.Jeníček, Vladimír; Foltýn, Jaroslav. Životní prostředí a trvale udržitelný rozvoj v soustavě globálních problémů. Praha : Vysoká škola ekonomická-Fakulta mezinárodních vztahů, 1996. ISBN 80-85368-94-3.

Požadavky

Prokázání znalostí z přednášených okruhů prostřednictvím testu (alespoň 70% úspěšnost - hodnocení dobře, 80% úspěšnost - hodnocení velmi dobře, 90% úspěšnost - hodnocení výborně).

Garant

Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D.Mgr. Jindřich Frajer, Ph.D.Prof. Michal KohoutRNDr. Jan Kopp, Ph.D.Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.RNDr. Jiří Preis, Ph.D.