Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Informační technologie (KTE / IT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTE / IT - Informační technologie, Fakulta elektrotechnická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět poskytuje studentům základní přehled a možnosti objektového programování v jazyce Java, návaznost na MATLAB, WWW technologie a mobilní aplikace (základy). Dále podává přehled vizuálních programovacích nástrojů - pro vývoj Java aplikací (Eclipse, NetBeans). Získané znalosti mohou využít studenti při vytváření programového vybavení, tvorbě WWW stránek a vizuálního programování.Přehled témat přednášek1. Objektově orientovaný přístup v programování. Důvody využití objektového přístupu, jeho principy. Konceptuální model objektu. Abstraktní datový typ. Implementace abstraktního datového typu-třída. Objekty, jejich vlastnosti.2. Nástroje objektového programování - zapouzdření, inheritance, polymorfismus, genericita. Mechanismus výjimek.3. Jazyk JAVA - vznik, vývoj, srovnání s dalšími programovacími jazyky. Způsob zpracován programů. Platformy JAVA. Způsob zápisu prog., datové typy, deklarace, operátory.4. Terminálový vstup a výstup, řídící struktury. Implementace třídy. Metody.5. Metody a proměnné. Pole. Práce s třídami a objekty v Javě. Implementace dědičnosti (inheritance). Balíky a rozhraní.6. Polymorfismus, abstraktní třída. Vnořené třídy.7. Implementace výjimek (exceptions). Ošetření výjimek.8. Výjimky (pokračování) - třída jako výjimka, tvorba vlastních výjimek, implementace a použití.9. Řízení systému. Vlákna (Threads).10. Práce se souborovým systémem, vstupy a výstupy. Grafické rozhranní. AWT, Swing, SWT.11. Grafické rozhraní - pokračování.12. JAVA applety. JAVA v programovém balíku MATLAB.13. JAVA pro mobilní zařízení.Plán cvičeníJAVA - architektura jazyka, JAVA Virtual Machine, JDK, JRE.Instalace a konf.programových balíků JAVA Development Kit a Eclipse.Překlad a spuštění programu.Prostředí NetBeans, vývoj aplikace.Na cvičeních probíhají praktická procvičení látky z předchozí přednášky. Nejprve na jednodušších příkladech, dále je postupně vyvíjena složitější aplikace z několika částí.1. Úvod. Seznámení s filozofií jazyka Java. Principy práce JVM. Byte code. Seznámení s JRE, JDK. Různé typy JVM - JIT kompilátory (HotSpot, Bea JRockit). Seznámení s vývojovými prostředími Eclipse a NetBeans.2. Využití dokumentace, javadoc. Soubory jar. Standardní balíky, tvorba vlastních. Syntaxe názvů v Javě, plná jména. Tvorba projektů v prostředí Eclipse. Vytvoření třídy v jazyce Java - první aplikace.3. Další vlastnosti prostředí Eclipse, použití. Refactoring, generování kódu, perspektivy, importy. Tvorba dalších aplikací.4. Tvorba výjimek, ošetření, vlastní výjimky. Využití ve vlastní aplikaci.5. Tvorba aplikací s grafickým uživatelským rozhraním (GUI) v Javě. Využití prostředí Eclipse - plug-in Visual Editor.6. Události v GUI a jejich využití, kombinace s výjimkami.7. Složitější aplikace, hierarchie tříd, dědičnost, implementace rozhraní. Další grafické knihovny v jazyce Java.8. Srovnání - aplikace s GUI jako applet a jako desktopová aplikace.9. Základy tvorby paralelních a pseudoparalelních aplikací - vlákna.10. Tvorba složitější aplikace v Javě (1).11. Tvorba složitější aplikace v Javě (2).12. Základy tvorby appletů v jazyce Java. Porovnání s desktopovými aplikacemi.13. Základy tvorby aplikací pro mobilní zařízení (porovnání možností prostředí NetBeans a Eclipse)

Získané způsobilosti

Studenti dokáží zvolit vhodnou platformu a vývojové prostředí pro tvorbu multiplatformních aplikací v jazyce Java. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování na praktické úlohy. Umí vyřešit úlohu od analýzy problému přes navržení algoritmu po sestavení programu a vytvoření grafického uživatelského rozhraní. Studenti dokáží aplikovat principy objektového programování při tvorbě aplikací ze svého oboru.

Literatura

Stroustrup, Bjarne. C++ Programovací jazyk. 1. čes. vyd. Praha : BEN, 1997. ISBN 80-86056-20-1.Virius, Miroslav. Od C k C++. 2. vyd. České Budějovice : Kopp, 2002. ISBN 80-7232-110-2.Racek, Stanislav; Kvoch, Martin. Třídy a objekty v C++. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 1998. ISBN 80-7232-017-3.Herout, Pavel. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2000. ISBN 80-7232-115-3.

Požadavky

Podmínky pro získání zápočtu:Aktivní účast na cvičeních, zpracování semestrální práce (JAVA), podrobné vysvětlení funkčnosti a obsahu semestrální práce.Zkouška:Písemný test a ústní část. Do zkoušky se započítávají též výsledky ze semestru (semestrální práce).Ke zkoušce je možno si donést písemné podklady, knihy - příklady vyžadují pochopení podstaty programování v Javě.Nejsou povolena elektronická zařízení.Zkouška - dvě části: 1. 60 minut - zkouškový test - tvorba základu (kostry) aplikace v jazyce JAVA - využití všech základních konstrukcí, je povolena literatura. 2. Ústní část zkoušky - diskuse se zkoušejícím na téma objektového programování v jazyce JAVA nad Vámi vytvořeným programem v písemné části.Hodnocení zkoušky dle procenta splnění úkolu:výborně 85% - 100%velmi dobře 69% - 84%dobře 52% - 68%nevyhověl méně než 52%

Garant

Ing. Petr Kropík, Ph.D.

Vyučující

Ing. Petr Kropík, Ph.D.Ing. Tomáš Řeřicha, Ph.D.Ing. Petr Kropík, Ph.D.Ing. Tomáš Řeřicha, Ph.D.