Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lingvistické texty v angličtině (KAJ / LTA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAJ / LTA - Lingvistické texty v angličtině, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem kurzu vyučovaného v angličtině a určeného studentům prvního ročníku magisterského studijního oboru Lingvistika je seznámit posluchače s významnými postavami, koncepcemi a přístupy britské a americké lingvistiky prostřednictvím autentických textů. Během seminářů budou analyzovány a komentovány extrakty z původních britských a amerických lingvistických textů v obecně-vědním a speciálně-vědním kontextu. Pozornost bude věnována koncepcím britských lingvistických škol a jejich významným představitelům, např. zakladateli tzv. Londýnské školy lingvistiky (the London School of Linguistics) Johnu Rupertu Firthovi, Firthovu pokračovateli, australskému lingvistovi M.A.K. Hallidayovi aj. Předmětem analýzy budou rovněž texty významných britských lingvistů Davida Crystala, Johna Lyonse, Petera Matthewse aj. Dále budou analyzovány texty amerických lingvistů, např. zakladatele generativní gramatiky Noama Chomskyho, Charlese J. Fillmorea (Case Grammar), autora termínu the Recency Illusion Arnolda M. Zwickyho, amerických lingvistek Barbary J. Grossové, Janet Breckenridge Pierrehumbertové, Julie Hirschbergové aj. Analýza autentických britských a amerických textů bude zaměřena na oblast obecně lingvistickou, zejména syntaktickou, stylistickou a sémantickou, s akcentem na komparativní pohled na britskou a americkou lingvistiku s možným vysledováním homogenních a heterogenních procesů. Studenti budou rovněž seznámeni s lingvistickými periodiky, např. Journal of Linguistics. Část semináře je realizována formou samostatné práce studentů.

Získané způsobilosti

Studenti jsou schopni:- identifikovat významné postavy, koncepce a přístupy britské a americké lingvistiky,- analyzovat a komentovat extrakty z původních britských a amerických lingvistických textů v obecně-vědním a speciálně-vědním kontextu,- popsat koncepce britských lingvistických škol a teze jejich významných představitelů,- popsat koncepce amerických lingvistických škol a teze jejich významné představitelů,- analyzovat autentické britské a americké texty s důrazem na oblast obecně lingvistickou, zejména syntaktickou, stylistickou a sémantickou,- rozlišit britskou a americkou lingvistiku.

Literatura

BIBER, D. Longman Grammar of Spoken and Written English. Essex: Longman, 1999. Chomsky, N. New Horizons in the Study of Language and Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. http://aleph.zcu.cz/F/?func=item-global&doc_library=ZUP01&doc_number=64756BROE, M.; BRECKENRIDGE PIERREHUMBERT, J. Acquisition and the Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. HALLIDAY, M.A.K.; MATTHIESSEN, C.M.I.M. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. London: Arnold, 2004. BRANDOM, R. B. Articulating Reasons. An Introduction to Inferentialism. Cambridge, London: Harvard University Press, 2000. Crystal, D. English as a Global Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. HARRIS, R. Linguistic Thought in England 1914-1945. London: Duckworth, 1988. LYONS, J. Natural Language and Universal Grammar: Essays in Linguistic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 1991. FILLMORE, Ch. J. The Case for Case. In Bach and Harms (ed): Universals in Linguistic Theory. New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1968.

Požadavky

Splnění všech zadaných úkolů. Splnění průběžného a závěrečného testu.

Garant

PhDr. Ivona Mišterová, Ph.D.