Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika společenských věd 1 (KAP / DID1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAP / DID1 - Didaktika společenských věd 1, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět a úloha didaktiky společenských věd, vztah k obecné didaktice, odborným společenskovědním disciplínám, psychologii a pedagogice.2. Společenské vědy jako oborové disciplíny a jako předmět výuky na střední škole. Multi-, inter- a transdiciplinarita v koncepci středoškolského společenskovědního vzdělávání.3. Význam, cíle a úkoly společenskovědního vzdělávání na gymnáziu a SOŠ. Specifika vzdělávacího obsahu společenských věd ve vztahu k profilu absolventa.4. Pedagogické dokumenty vztahující se k výuce společenských věd. Kurikulární reforma v ČR. Systém rámcových vzdělávacích programů, jejich pojetí a struktura. Vymezení společenskovědní tematiky v Katalozích požadavků ke státní maturitní zkoušce.5. Koncept klíčových kompetencí, vzdělávacích oblastí, vzdělávacích oborů a průřezových témat z pohledu společenskovědního vzdělávání na střední škole.6. Vztah kognitivních a afektivních aspektů ve výuce společenských věd. Pojem dovedností a výkonů žáků z pohledu společenských věd, jejich hodnocení. Typy hodnocení, jejich didaktická hodnota a objektivita ve výuce společenských věd.7. Transmisivní vs. konstruktivistické pojetí výuky společenských věd, odlišnosti ve výstupních kvalitách žáků. Význam činnostního pojetí vyučování pro rozvoj kompetencí žáků.8. Kompetence a osobnostní předpoklady učitele společenských věd. Vliv učitelovy koncepce výuky na výsledky vzdělávání. Autoevaluace učitele, smysl pro změnu.9. Škola jako model společnosti, vliv autokratického/demokratického přístupu učitele a participace žáků ve vzdělávání na výstupní kvality žáků. Komunikační klima ve výuce společenských věd. Komunikace učitele se žákem jako didaktický prostředek.10. Učebnice jako edukační médium - psychologická a didaktická analýza učebnic pro výuku společenských věd, hlediska jejich hodnocení a výběru. Didaktické pomůcky, multimediální prostředky, e-learning ve výuce společenských věd.

Získané způsobilosti

Po absolvování kurzu bude student znát klíčové pojmy z oblasti didaktiky společenských věd. Student bude znát a pochopí nové pojetí společenskovědního vzdělávání na středních školách a bude schopen jej případně využít i v praxi. Student bude schopen rozlišit mezi koncepcí vzdělávacího obsahu společenských věd v dosud platných dokumentech pro gymnázia (střední odborné školy) a rámcových vzdělávacích programech pro gymnaziální (střední odborné) vzdělávání. Student bude schopen identifikovat i různé faktory ovlivňující kvalitu výuky a výstupní kvality žáků.

Literatura

Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.Číhalová, Eva. Klasifikace a slovní hodnocení : Zkušenosti z praxe na ZŠ. 1. vyd. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-6-6.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0.Tondl, Ladislav. Hodnocení a hodnoty : metodologické rozměry hodnocení. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 1999. ISBN 80-7007-131-1.Navrátil, Stanislav; Fleischmann, Otakar; Klimeš, Karel. Komunikace v pedagogických situacích. 1. vyd. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně. Pedagogická fakulta, 1992. ISBN 80-7044-039-2.Walterová, Eliška. Kurikulum : Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0846-6.Nezvalová, Danuše; Prášilová, Michaela; Eger, Ludvík. Kurikulum, řízení změn a tvorba vize školy : (studijní text k modulu: Řízení pedagogického procesu). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-324-8.Mičienka, M. a kol. Mikrosonda občanský a společenskovědní základ. Závěrečná zpráva projektu. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.Schimunek, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. 1. vyd. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7.Vykopalová, Hana. Sociální klima školní třídy a možnosti jeho ovlivňování : Určeno pro stud. učitelství pro 1. a 2. stupeň ZŠ - doplňující studium. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 1992. ISBN 80-7067-161-0.Kolář, Zdeněk. Školní hodnocení a jeho současné problémy. 1. vyd. Ústí nad Labem : Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, 1998. ISBN 80-7044-202-6.Kelly, A. V. The Curriculum: Theory and Practice. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2004. Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýza edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-49-4.Anzenbacher, Arno. Úvod do filozofie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25414-4.Byčkovský, Petr. Základy měření výsledků výuky : Tvorba didaktického testu : Určeno pro stud. doplňkového pedagog. studia učitelů odb. předmětů stř. škol. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1982. Tichá, Milena. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky v roce 2004. Občanský a společenskovědní základ. Praha : Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2000. Ed.: Jaroslav Jeřábek, Stanislava Krčková, Lucie Hučínová. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006. Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007). Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. null. Brno : Masarykova univerzita, 1996.

Požadavky

Je vyžadována znalost odpřednášené látky a povinné literatury. Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Seminární práce je v rozsahu 10-20 normostran, ústní prezentace trvá 10-20 minut. Kurz je zakončen zápočtem, který student získá na základě úspěšného absolvování ústního pohovoru nebo písemného testu.

Garant

Mgr. Petra Lupták Burzová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D.