Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika společenských věd 2 (KAP / DID2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KAP / DID2 - Didaktika společenských věd 2, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Psychologické a pedagogické teorie učení a vyučování, jejich přínos pro didaktiku společenských věd a odraz v pedagogické praxi středních škol.2. Plánování výuky společenských věd, vstupní determinanty. Didaktická analýza vzdělávacího obsahu, stanovení výchovných a vzdělávacích cílů a vhodných strategií k jejich dosažení. Bloomova taxonomie cílů a její význam pro vymezování výstupních kvalit žáků.3. Způsoby prezentace vzdělávacího obsahu, jejich vliv na kvalitu osvojení. Aplikace didaktických zásad ve výuce společenských věd, účinnost různých forem a metod výuky.4. Kognitivní a učební styly žáků, jejich využití ve výuce. Využití předchozích i aktuálních zkušeností žáků z výuky a osobního života.5. Strategie řízení vyučovacích aktivit, význam aktivního zapojení žáků. Zkušenostní a problémové učení, projektová výuka. Interaktivní a kooperativní vyučování.6. Mentální mapování ve výuce společenských věd. Pojmová mapa jako účinný prostředek propojování dílčích poznatků ze společenských věd.7. Využití netradičních metod výuky společenských věd (životní scénáře, psychodrama, autoevaluace žáků aj.). Nové trendy ve výuce společenských věd - zkušenosti ze zahraničí i z praxe gymnázií a středních odborných škol v ČR.8. Hodnocení výsledků vzdělávání ve výuce společenských věd. Tvorba evaluačních kritérií a nástrojů ve společenských vědách. Formativní význam autoevaluace žáka.9. Didaktický test jako nástroj hodnocení ve společenských vědách, jeho výhody a nevýhody. Formulace učebních úloh k vybraným společenskovědním tématům. Využití statistických metod vyhodnocování výsledků didaktického testu, interpretace výsledků. Práce s chybou.10. Příprava učitele společenských věd na vyučování. Systém dalšího vzdělávání v oboru.

Získané způsobilosti

Po absolvování kurzu bude student znát základní pojmy didaktiky společenských věd a bude schopen je aplikovat ve vlastní pedagogické činnosti. Student získá potřebné teoretické i praktické znalosti (naučí se např. vymezovat vhodné výchovné a vzdělávací strategie směřující k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků ve výuce apod.) v oblasti didaktiky společenskovědních vzdělávacích oborů.

Literatura

Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.Pařízek, Vlastimil. Jak naučit žáky myslet. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7290-006-4.Číhalová, Eva. Klasifikace a slovní hodnocení : Zkušenosti z praxe na ZŠ. 1. vyd. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-6-6.Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-406-0.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7.Jankovcová, Marie; Koudela, Jiří; Průcha, Jiří. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-23209-4.Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.Helus, Zdeněk. Pedagogicko-psychologické zdroje účinného vyučování. Praha : Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1990. Pavelková, Isabella; Hrabal, Vladimír; Man, František. Psychologické otázky motivace ve škole. 2., upr. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Kulič, Václav. Psychologie řízeného učení. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. null. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.Švec, Vlastimil; Filová, Hana; Šimoník, Oldřich. Praktikum didaktických dovedností. Brno : Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2698-7.

Požadavky

Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Seminární práce je v rozsahu 10-20 normostran, ústní prezentace v délce 10-20 minut. Kurz ja zakončen kombinovanou zkouškou, která prověří znalost odpřednášené látky a povinné literatury.

Garant

Mgr. Petra Lupták Burzová, Ph.D.