Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 1

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Žurnalistika a média

„novinářské povolání i produkty této činnosti, které informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech na toto dění“.

Dělení žurnalistiky dle oborů: sportovní

ekonomická

politická

atp.

Rubriky (fotografie, audiovizuální složka)

Žurnalistika, definice

„Povolání, jehož pozorovatelé sdílejí společné hodnoty a cíle“.

Novinář (Splichal – Sparks, 1994 dle L. S. Burns: Žurnalistika): Tři definice žurnalistiky:

  1. praktická činnost = člověk, který si vydělává na živobytí provozováním žurnalistiky

  2. odborné mistrovství, oddělující novináře od „pisálků“ (uznání od profesní skupiny, akreditace atp.)

  3. novinář a společenská odpovědnost – zahrnující modely chování = s důsledky pro lidi

Soudobá žurnalistika (trendy)

  • Ostrá konkurence = sklony šetřit a přijímat mladší a svobodné lidi (flexibilita, časová nenáročnost, menší výdělek): chybí starší, od kterých se mladší přiučí (J. Velíšek)

  • Méně početné týmy: všechno si děláme sami, nepotřebujeme řidiče, editora, kameramana, …

  • Kratší výrobní termíny

  • „Není čas pátrat“: (min. investigativní žurnalistiky = Reportéři ČT, Respekt, neovlivni.cz)

  • Novinář je polyvalentní (= píše, net, blog, foto, kamera, editace videea, atp.)

Recipienti jdou na pár www adres, média se přizpůsobují: budují stránky tak, aby obsahovaly vše (RSS kanály většinová populace nevyužívá)

Vliv bloggerů na žurnalistiku (a obráceně)

Vliv sociálních sítí na žurnalistiku: YouTube a Írán 2009

Facebook a žurnalistika

Twitter a žurnalistika

Vliv dezinformátorů na žurnalistiku (hoax)

Důraz na obrazové sdělení – klipovitost

Tendence: zkracovat zprávy napříč médii

Žurnalistika a modernita

Marshall McLuhan a periodizace „mediálního“ vývoje lidstva
  1. Orální kultura (antické Řecko) – mluvené slovo

  2. Psaná kultura

    1. před knihtiskem

    2. po knihtisku („Gutenbergova galaxie“)

  3. Elektrická kultura

  1. „Královské“ korespondence, psané zpravodajství: až od 18. století (organizované služby královských poslů již ve středověku)

  2. „Kupecké“ korespondence – v Benátkách již od pol. 13. století

  3. později: Písmnosti informativní nebo zábavní povahy, tzn. dopisy soukromé nebo obchodní – mezi diplomaty, obchodníky, vzdělanci, církevními představiteli (zahrnovaly též novinky a informace…)

  4. později přílohy dopisu s názvy „NOVA“, „NOVISSIMA“ atp. – souhrn aktuálních zpráv

Témata, do kterých materiál patří