Úvod do praktické žurnalistiky 1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Žurnalistika a média
„novinářské povolání i produkty této činnosti, které informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech na toto dění“.
Dělení žurnalistiky dle oborů: sportovní
ekonomická
politická
atp.
Rubriky (fotografie, audiovizuální složka)
Žurnalistika, definice
„Povolání, jehož pozorovatelé sdílejí společné hodnoty a cíle“.
Novinář (Splichal – Sparks, 1994 dle L. S. Burns: Žurnalistika): Tři definice žurnalistiky:
praktická činnost = člověk, který si vydělává na živobytí provozováním žurnalistiky
odborné mistrovství, oddělující novináře od „pisálků“ (uznání od profesní skupiny, akreditace atp.)
novinář a společenská odpovědnost – zahrnující modely chování = s důsledky pro lidi
Soudobá žurnalistika (trendy)
Ostrá konkurence = sklony šetřit a přijímat mladší a svobodné lidi (flexibilita, časová nenáročnost, menší výdělek): chybí starší, od kterých se mladší přiučí (J. Velíšek)
Méně početné týmy: všechno si děláme sami, nepotřebujeme řidiče, editora, kameramana, …
Kratší výrobní termíny
„Není čas pátrat“: (min. investigativní žurnalistiky = Reportéři ČT, Respekt, neovlivni.cz)
Novinář je polyvalentní (= píše, net, blog, foto, kamera, editace videea, atp.)
Recipienti jdou na pár www adres, média se přizpůsobují: budují stránky tak, aby obsahovaly vše (RSS kanály většinová populace nevyužívá)
Vliv bloggerů na žurnalistiku (a obráceně)
Vliv sociálních sítí na žurnalistiku: YouTube a Írán 2009
Facebook a žurnalistika
Twitter a žurnalistika
Vliv dezinformátorů na žurnalistiku (hoax)
Důraz na obrazové sdělení – klipovitost
Tendence: zkracovat zprávy napříč médii
Žurnalistika a modernita
Marshall McLuhan a periodizace „mediálního“ vývoje lidstva
Orální kultura (antické Řecko) – mluvené slovo
Psaná kultura
před knihtiskem
po knihtisku („Gutenbergova galaxie“)
Elektrická kultura
„Královské“ korespondence, psané zpravodajství: až od 18. století (organizované služby královských poslů již ve středověku)
„Kupecké“ korespondence – v Benátkách již od pol. 13. století
později: Písmnosti informativní nebo zábavní povahy, tzn. dopisy soukromé nebo obchodní – mezi diplomaty, obchodníky, vzdělanci, církevními představiteli (zahrnovaly též novinky a informace…)
později přílohy dopisu s názvy „NOVA“, „NOVISSIMA“ atp. – souhrn aktuálních zpráv