Předmět Dějiny novověké vědy (KFI / DVND)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / DVND - Dějiny novověké vědy, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Okultní obory v době renesance; medicína (Paracelsus, Harvey a jeho předchůdci); astronomie (Koperník, Tycho Brahe, Kepler, Galileo); fyzika (Galileo, Newton); teorie Země (Burnett, Whiston, Buffon, Kant); přírodopis (Gesner, Aldrovandi, Linné, Buffon); náboženství a věda (heliocentrismus; přirozená teologie); nové vědecké instrumenty (dalekohled, mikroskop); experimentální přístupy; empirická metodologie; vědecké instituce; sociální prostředí vědy.Problémové okruhy ke zkoušce:1. Renesanční alchymie a magie2. Renesanční astrologie a medicína3. Renesanční astronomie (Koperník, Tycho aj.)4. Renesanční historia naturalis (Gesner, Aldrovandi aj.)5. Novověká medicína (Colombo, Harvey aj.)6. Novověká astronomie (Kepler, Galileo, Newton)7. Novověká fyzika (Galileo, Descartes, Newton)8. Novověké teorie Země (Burnet, Whiston aj.)9. Novověký a osvícenský přírodopis (Ray, Linné, Buffon)10. Náboženství a věda (problém heliocentrismu; přirozená teologie; Weberova-Harrisonova hypotéza)11. Osvícenské teorie Země - počátky evolucionismu (Linné, Buffon aj.)12. Nové vědecké instrumenty: jejich původ a užití (dalekohled, mikroskop, vývěva, barometr, teploměr aj.)13. Metodologie novověké vědy (experimenty, hypotézy, empirie, fakta, observace)14. Sociální prostředí vědy (vědecké společnosti a jejich fungování; sociální postavení vědy; systém patronáže; společenské úkoly vědy - domnělé i reálné).
Získané způsobilosti
Po úspěšném absolvování kurzu studenti vymezí a popíšou dějiny hlavních vědeckých disciplín renesance, raného novověku a osvícenství. Rozliší jednotlivé teorie, vysvětlí původ objevů a poznatků a objasní jejich vztah k dobovému intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu. Studenti dále uvedou do souvislosti dílčí vědecké, filosofické, náboženské, kulturní a sociální postoje a myšlenky uvedeného období. Analyzují a srovnají vědecké teorie a ideály na základě četby primární i sekundární literatury. Díky tomu rovněž rozpoznají a formulují předpoklady i důsledky vědeckých myšlenek renesanční, raně novověké a osvícenské doby a shrnou i zhodnotí jejich význam pro dějiny evropské kultury.
Literatura
Kraus, I. Fyzika od Thaléta k Newtonovi - Kapitoly z dějin fyziky. Praha, 2007. Horský, Zdeněk; Lelková, Iva. Koperník a české země : soubor studií o renesanční kosmologii a nové vědě. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-87-8.Priesner, Claus; Figala, Karin. Lexikon alchymie a hermetických věd. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-815-0.Porter, Roy. Největší dobrodiní lidstva : historie medicíny od starověku po současnost. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-052-4.Koyré, A. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. Praha, 2004. Mazauric, Simone. Histoire des sciences a la epoque moderne. Paris, 2009. Daston, L. - Park, K. The Cambridge History of Science. Vol. 3 Early Modern Science. Cambridge, 2006. Porter, R. The Cambridge History of Science. Vol. 4 Eighteenth-Century Science. Cambridge, 2003. Lindberg, David C.; Westman, Robert S. Reappraisals of the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1990. ISBN 0-521-34804-8.Osler, Margaret J. Rethinking the scientific revolution. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-66790-9.Dear, Peter. Revolutionizing the sciences : European knowledge and its ambitions, 1500-1700. 2nd ed. Princeton : Princeton University Press, 2009. ISBN 978-0-691-14206-7.Shapin, Steven. The scientific revolution. Chicago : University of Chicago Press, 1996. ISBN 0-226-75021-3.Jacob, J. R. The Scientific Revolution. Aspiration and Achievements. 1500-1700. New York, 1998.
Požadavky
Student je připraven podat samostatný výklad k zadaným okruhům a diskutovat o dané problematice. Problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant předmětu při zahájení výuky. Zkouška se koná před komisí.
Garant
Doc. PhDr. Daniel Špelda, Ph.D.