Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Sociologie medicíny (KSS / MDN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / MDN - Sociologie medicíny, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Základní koncepty medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci: Illness, disease, sickness- Sociální konstrukce medicíny a těla- Gender a zdraví- Zdravé a nemocné chování- Vědění lékařů a laiků- Vztah a interakce mezi klientem a lékařem a dalšími zdravotními odborníky- Lékařské technologie- Profese a profesionalizace ve zdravotních systémech- Systémy zdravotní péče- Nemocnice a zdravotní organizace- Sociální hnutí a zdraví

Získané způsobilosti

Studenti jsou schopni:- definovat základní sociologické koncepty, které se uplatňují v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci- aplikovat tyto koncepty na sociální realitu a při studiu a výzkumu sociologických témat spadající do této oblasti zkoumání- identifikovat a charakterizovat zásadní teoretické přístupy v oblasti medicínské sociologie a sociologie zdraví a nemoci- kriticky zhodnotit zásadní díla vztahující se k této oborové problematice- fundovaně diskutovat o zásadní problematice z této oblasti bádání

Literatura

Jordan, B. Birth in Four Cultures. A Cross-Cultural Investigation of Childbirth in Yucatan, Holland, Sweden, and the United States. Illinois: Waveland Press, 1993. Gabe, Jonathan; Bury, Mike; Elston, Mary Ann. Key concepts in medical sociology / Jonathan Gabe, Mike Bury and Mary Ann Elston. London : SAGE Publications, 2004. ISBN 0-7619-7442-3.Lindenbaum, S., Lock, M., eds. Knowledge, Power and Practice. The Anthropology of Medicine and Everyday Life. Berkeley: University of California Press, 1993. Sargent, C.F., Johnson T.M. Medical Anthropology: Contemporary Theory and Method. Westport, Connecticut: Praeger Press, 1996. Turner, B. Medical Power and Social Knowledge. London: Sage, 1995. Kahn, Robbie Pfeufer. Bearing meaning : the language of birth. Urbana : University of Illinois Press, 1995. ISBN 0-252-02171-1.Davis-Floyd,R.E. Birth as an American Rite of Passage. Berkeley: University of California Press, 1992. Foucault, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění. Praha : Herrmann & synové, 1999. MacCormack, C. Ethnological Studies of Medical Sciences. Soc.Sci.Med. 39(9), 1994. Davis-Floyd, R.A., Sargent, C.F. eds. Childbirth and Authoritative Knowledge.Cross-Cultural Perspectives. Berkeley: University of California Press, 1997. Gatens, M. Imaginary Bodies: Ethics, Power and Corporeality. Routledge London, 1996. Lupton, D. Medicine as Culture: Illness, Disease and the Body in Western Societies. London: Sage, 1994. Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001. Kapr, Jaroslav. Pacient, revoluce v poskytování péče. 1. vyd. Praha : Slon, 1998. ISBN 80-85850-49-4.Kent, Julie. Social perspectives on pregnancy and chilbirth for midwives, nurses and the caring professions. Maidenhead : Open University Press, 2000. ISBN 0-335-19911-9.Rapp, R. Testing Women, Testing the Fetus: The Social Impact of Amniocentesis in America. New York: Routledge, 1999. Foucault, M. The Birth of the Clinic. London: Tavistock, 1973. Lupton, D. The Imperative of Health: Public Health and the Regulated Body. London: Sage, 1995. Hunt, S.H., Symonds, A. The Social Meaning of Midwifery. London: Macmillan Press Ltd, 1995. Stacey, M. The Sociology of Health and Healing. London: Routledge, 1988. Miles, Agnes. Women, Health and Medicine. Open University Press. Milton Keynes, 1991.

Požadavky

Zápočet: průběžná četba zadané literatury, průběžný test a seminární práce na zadané témaZkouška: písemná nebo ústní.Nezbytnou součástí kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů, které je řízené vyučujícím. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává studentpísemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt).

Garant

Mgr. Ema Hrešanová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Ema Hrešanová, Ph.D.