Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie sociální stratifikace (KSS / TSS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSS / TSS - Teorie sociální stratifikace, Fakulta filozofická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- dimenze sociální a ekonomické nerovnosti- měření třídního postavení- sociální mobilita- gender, rasa, etnikum- teorie elity- komparativní výzkum nerovností

Získané způsobilosti

popsat základní dimenze nerovnostípopsat a srovnat základní teoretická východiska sociologie nerovnostípopsat základní procesy generující nerovnostikriticky zhodnotit jendotlivé segmenty stratifikačního výzkumupopsat a zhodnotit metodologické nástroje výzkumu nerovnostínavrhnout vlastní výzkum vybraného stratifikančího jevu

Literatura

Breen, Richard a Jan O. Johnson. Analyzing Educational Careers: A Multinomial Transition Model. American Sociological Review. 65: 754-72, 2000. Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman a Wout C. Ultee. Comparative Intergenerational Stratification Research: Three Generations and Beyond. 1991. Annual Review of Sociology 17: 277-302. Lucas, Samuel. Effectively Maintained Inequality: Education Transitions, Track Mobility, and Social Background Effects. 2001. American Journal of Sociology 106: 1642-90. Breen, Richard, John H. Goldthorpe. Explaining Educational Differentials. Towards a Formal Rational Action Theory. 1997. Rationality and Society, 9, 275-305. Breen, Richard , Jan O. Jonsson. Explaining Change in Social Fluidity: Educational Equalization and Educational Expansion in Twentieth-Century Sweden. American Journal of Sociology 112: 1775-1810, 2007. Mare, R. D. a H.-C. Chang. Family Attainment Norms and Educational Stratification in the United States and Taiwan: The Effects of Parents School Transitions. 1989. American Journal of Sociology 94: 1146-1183. McLanahan, Sara. Family Structure and the Reproduction of Poverty. American Journal of Sociology 90: 873-901, 1985. Biblarz, Timothy J. a Adrian E. Raftery. Family Structure, Educational Attainment, and Socioeconomic Success: Rethinking the Pathology of Matriarchy. 1999. American Journal of Sociology 105: 321-65. Musick, K. a R. D. Mare. Family Structure, Intergenerational Mobility, and the Reproduction of Poverty: Evidence for Increasing Polarization?. Demography 41: 629-48, 2004. Müller, Walter,; Shavit, Yossi. From school to work : a comparative study of educational qualifications and occupational destinations. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-829322-4.Blossfeld, Hans-Peter; Mills, Melinda; Bernardi, Fabrizio. Globalization, uncertainty, and men s careers : an international comparison. Cheltenham : Edward Elgar, 2006. ISBN 1-84542-728-9.McLanahan, Sara; Sandefur, Gary D. Growing up with a single parent : what hurts, what helps. Cambridge : Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-36408-2.Mayer, Susan E. How Did the Increase in Economic Inequality between 1970 and 1990 Affect Children s Educational Attainment. 2001. American Journal of Sociology 107: 1-33. Mare, Robert D. Change and Stability in Educational Stratification. 2000. American Sociological Review. 65: 754-72. Jonsson Jan, Richard Breen. Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility. 2005. Annual Review of Sociology 31: 223-43. Ganzeboom, Harry B. G., Donald J. Treiman. Internationally Comparable Measures of Occupational Status for the 1988 International Standard Classification of Occupations. 1996. Social Science Research 25:201-39. Hout, Michael. More Universalism, Less Structural Mobility: the American Occupational Structure in the 1980s. 1988. American Journal Of Sociology 93:1358-1400. Goldthorpe, John H. On Sociology. Vol. 1, Critique and program. Stanford : Stanford University Press, 2007. ISBN 0-8047-4998-1.Goldthorpe, John H. On Sociology. vol. 2, Illustration and Retrospect. Stanford: Stanford University Press, 2007. ISBN 978-0-8047-5000-9.Morgan, Stephen L. On the edge of commitment : educational attainment and race in the United States. Stanford : Stanford University Press, 2005. ISBN 0-8047-4419-X.Hout, Michael a Thomas A. DiPrete. RC28 s Contribution to Knowledge: An Assessment and an Agenda for the Future. 2006. Research in Social Stratification and Mobility 24: 1-20. Shavit, Yossi a Jennifer L. Pierce. Sibship Size and Educational Attainment in Nuclear and Extended Families. American Sociological Review 56: 321-30, 1991. Breen, Richard. Social mobility in Europe. Oxford ; Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-925845-7.Warren, John Robert a Robert M. Hauser. Social Stratification across Three Generations: New Evidence from the Wisconsin Longitudinal Study. American Sociological Review 62: 561-72, 1997. Hauser, Robert M., John Robert Warren. Socioeconomic Indexes for Occupations: A Review, Update, and Critique. Pp. 177-298 in Sociological Methodology 1997, Adrian E. Raftery (ed.). Washington DC: The American Sociological Association. Hout, Michael. Status, Autonomy, and Training in Occupational Mobility. 1984. American Journal Of Sociology 89:1379-409. Evans, Geoffrey. Testing the Validity of the Goldthorpe Class Scheme. 1992. European Sociological Review 8:211-32. Winship, C., R. D. Mare a C. Winship. The Paradox of Lessening Racial Inequality and Joblessness among Black Youth: Enrollment, Enlistment, and Employment, 1964-1981. American Sociological Review 49: 39-55, 1984. Conley, Dalton. The pecking order : which siblings succeed and why. New York : Pantheon Books, 2004. ISBN 0-375-42174-2.Conley, Dalton; Bennett, Neil G.; Strully, Kate W. The starting gate : birth weight and life chances. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23955-5.Lareau, Annette. Unequal childhoods : class, race, and family life. Berkeley : University of California Press, 2003. ISBN 0-520-23950-4.Nakao, Keiko, Judith Treas. Updating Occupational Prestige and Socioeconomic Scores: How the New Measures Measure Up." Pp. 1-72 in Sociological Methodology 1994, edited by Peter V. Marsden. Oxford, Blackwell. Weeden, Kim A. Why Do Some Occupations Pay More than Others? Social Closure and Earnings Inequality in the United States. American Journal of Sociology 108: 55-101, 2002. Manski, Charles F.; Wise, David A. College choice in America. Cambridge : Harvard University Press, 1983. ISBN 0-674-14125-3.Sewell, William H., Robert M. Hauser. Education, Occupation, and Earnings: Achievement in the Early Career. New York: Academic Press. 1975. Duncan, Otis Dudley (eds.). Methodological Issues in the Analysis of Social Mobility. Pp. 51-97 in N. J. Smelser and S. M. Lipset (eds.), Social Structure and Mobility in Economic Development. Chicago: Aldine. 1966. Treiman, Donald J. Occupational Prestige in Comparative Perspective. 1977. New York: Academic Press. Kap. 1 [pp. 1-24], "The Division of Labor and Occupational Stratification"); Kap. 5 [pp. 103-28], "Explaining the World Wide Similarity in Prestige Hierarchies.". Featherman, David L., Robert M. Hauser. Opportunity and Change. 1978. New York: Academic Press. Erikson, Robert, John H. Goldthorpe. The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press. Ch. 4 [pp. 114-40], "Social Fluidity within Class Structures: Modelling the FJH Hypothesis." 1992. Treiman, Donald J. a Harry B. G. Ganzeboom (eds.). The Fourth Generation of Comparative Stratification Research. Pp. 122-150 in Stella R. Quah a Arnaud Sales (eds.) The International Handbook of Sociology. London: Sage. 2000. Sorensen, Jesper B., David B. Grusky. The Structure of Career Mobility in Microscopic Perspective. Pp. 83-114 in J. N. Baron, D. B. Grusky, D. J. Treiman (eds.) Social Differentiation and Social Inequality: Essays in Honor of John C. Pock. Boulder, CO: Westview Press. 1996.

Požadavky

Průběžné zpracovávání zadaných písemných příprav, závěrečná písemná práce.U vybraných položek literatury budou jednotliví studenti zpracovávat konspekty, které budou ještě před začátkem příslušného semináře poskytovat ostatním studentům. Obvyklý rozsah konspektu, který bude shrnovat hlavní téma (témata) textu, případně použité metody a hlavní zjištění/závěry textu, bude 2-4 NS. Autor konspektu bude připraven zpracovaný text představit v semináři v krátkém referátu a případně uplatnit získané poznatky v seminární diskusi. Rozvrh zpracovávání konspektů bude určen na počátku semestru. V závislosti na počtu studentů v kurzu lze očekávat, že každý studnet bude zpracovávat jeden až dva konspekty za semestr.Studenti znají velmi dobře anglicky.

Garant

Doc. PhDr. Jan Váně, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Alena Pařízková, Ph.D.