Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Environmentální výchova v geografii (CBG / 9EVK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / 9EVK - Environmentální výchova v geografii, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cíle, obsah, koncepce, a postavení environmentální výchovy v systému vzdělávání. Průřezové téma Člověk a životní prostředí v RVP SOŠ a SOU. Přehled směrů environmentální výchovy, metody a prostředky používané v těchto směrech.Propedeutika krajinné ekologie a environmentalistiky. Didaktické zpracování vybraných témat environmentální výchovy. Příprava školního projektu environmentální výchovy. Přístupy k hodnocení kvality environmentální výchovy.Základní poznatky o krajině a životním prostředí v učivu SOŠ a SOU. Definice pojmů, vztahy mezi složkami krajiny, geografický a ekosystémový přístup k pojetí krajiny. Základní poznatky z krajinné ekologie. Globální, regionální a místní problémy životního prostředí. Environmentální plán provozovny. Výchova k udržitelnému rozvoji.Zdroje informací o životním prostředí a jejich zpracování. Instituce a organizace relevantní k environmentální výchově.Nástroje ochrany životního prostředí, přírody a krajiny. Environmentální výchova jako etický nástroj ochrany životního prostředí.

Získané způsobilosti

Student/ka dokáže definovat základní pojmy (např. ekologie, životní prostředí, krajina) a dále vymezit a rozlišit obsah relevantních oborů (např. krajinná ekologie, environmentalistika, environmentální výchova, ekologická výchova), rozumí základním problémům životního prostředí světa, České republiky a místního regionu, témata dokáže didakticky interpretovat s využitím vhodných příkladů, má osvojeny základní poznatky z krajinné ekologie, s pochopením dokáže používat správnou odbornou terminologii v tomto oboru, rozlišuje ekosystémové a geografické pojetí krajiny, dokáže vyhledat, utřídit a zpracovat informace o životním prostředí a krajině do podoby vhodné k didaktickému využití, prokazuje přehled nástrojů ochrany životního prostředí, přírody a krajiny a dokáže vysvětlit a obhájit postavení environmentální výchovy v tomto systému nástrojů, zná základní kurikulární dokumenty a umí objasnit jejich vztah k environmentální výchově, dokáže formulovat základní cíle environmentální výchovy na základní škole a rozlišit jednotlivé úrovně cílů a jejich vztah k učivu zeměpisu, dokáže rozlišit jednotlivé směry environmentální výchovy z hlediska jejich cílů, obsahového zaměření a metod výchovy, zná zásady a potřeby efektivní koordinace environmentální výchovy na základní škole, má přehled o interdisciplinární šíři environmentální výchovy, dokáže ve výuce zeměpisu vhodně uplatnit relevantní poznatky z jiných předmětů, dokáže analyzovat, popřípadě připravit plán na zařazení průřezového tématu environmentální výchovy od školního vzdělávacího programu konkrétní školy, zaujímá vlastní postoj k otázkám životního prostředí, tento postoj dokáže na základě věcné argumentace obhájit v diskusi, prokazuje schopnost moderovat diskusi žáků k tématům životního prostředí s tím, že podporuje vzájemnou korektní komunikaci a toleranci k rozdílným názorům, má přehled o možnostech zapojení mimoškolních organizací a institucí do environmentální výchovy ve škole, analyzuje učebnice a pracovní sešity z hlediska uplatnění environmentální výchovy, je schopen využívat vhodné prostředky výuky a environmnetální výchovy odpovídající tématu, věku žáků a podmínkám školy, dokáže k jednotlivým tématům průřezového tématu environmnetální výchovy podle RVP ZV nalézt jejich uplatnění v rámci výuky zeměpisu, je schopen připravit celoroční projekt na uplatnění environmentální výchovy v ŠVP, tematicky orientovaný na integrující roli zeměpisu, umí navrhnout metody hodnocení kvality environmentální výchovy.

Literatura

Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.Moldan, Bedřich. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0246-6.Horká, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. null. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. null. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.Anonymus. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2000.

Požadavky

Student/ka odevzdá písemnou práci na téma "Uplatnění environmentální výchovy v praktickém vyučování a odborném výcviku", zaměřenou podle odborné orientace studenta/ky. V práci dokumentuje postavení průřezového tématu Člověk a životní prostředí v RVP ve vztahu ke zvolenému oboru SOŠ a SOU a navrhne zařazení vhodného tématu celoročního projektu do vyučování. Student/ka prokáže schopnost vysvětlit a obhájit předložený návrh v diskusi.K zápočtu:Student/ka analyzuje postavení průřezového tématu Člověk a životní prostředí v RVP a navrhne zařazení vhodného tématu celoročního projektu. Student připraví příslušné textové zpracování dokumentace k projektu podle zadané osnovy.Ke zkoušce: Student/ka při zkoušce prokáže požadované znalosti z teorie a aplikace environmentální výchovy, uvedené v obsahu předmětu. Zkouška probíhá písemně a dále ústně jako pohovor s prvky diskuse.

Garant

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.