Předmět Didaktika biologie 1 (ZŠ) (CBG / DB1ZS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / DB1ZS - Didaktika biologie 1 (ZŠ), Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1.Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd, předmět zkoumání tohoto oboru, úkoly, jeho význam a funkce v učitelském vzdělávání. Předmět a metody vědeckého zkoumání této předmětové didaktiky.2.Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, srovnávací analýza vybraných typů přírodopisného vyučování.3.Kategorizace přírodopisu a pracovního vyučování a jeho pojetí v sekundární škole. Tvorba školních vzdělávacích programů. Možnosti modelování vzdělávacího programu.4.Přírodopisné kurikulum v současné škole, přírodopisné standardy, Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání.5.Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu a pěstitelství, analýza učiva, učební plány, osnovy, standardy, základní učivo, vzdělávací minimum.6.Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu. Rozdíl obsahu biologie jako vědy a obsahu přírodopisu jako učebního předmětu.7.Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu.8.Význam a funkce vyučovacích metod, formy výkladu, kladení otázek, rozhovor, analýza pozorovaných jevů.9.Organizace přírodopisného vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu a pěstitelství, didaktické testy, diagnostické zásady.10.Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu.11.Didaktické a metodické otázky vyučování pěstitelství, organizace práce v hodinách pracovního vyučování.12.Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise.13.Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům.
Získané způsobilosti
Student zvládne pochopit předmětovou didaktiku jako vědu. Seznámit se s dějinami a vý-vojem přírodopisného vyučování. Možnostmi a typy koncipování přírodopisného učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. Didaktická transformace a její odraz v základních kutikulárních dokumentech. Didak-tická analýza učiva ? zásady a principy jejího vytváření.
Literatura
Modelové vzdělávací programy pro základní školy. Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1. Praha : SPN, 1985. Vzdělávací program pro gymnázia a SŠ s výukou biologie Standardy pro ZŠ a SŠ.
Požadavky
Zvládnutí didaktického testu
Garant
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D.
Vyučující
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D.Mgr. Petra Vágnerová