Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika elementárního vzdělání (CBG / DEVZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / DEVZ - Didaktika elementárního vzdělání, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Didaktika předmětů o přírodě a společnosti jako vědní obor, základní pojmy, teoretická východiska, předmět studia tohoto oboru. Vývoj problematiky seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ u nás a v mezinárodním kontextu, vyučovací formy, metody a prostředky.2.Kurikulum seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělání, cíle a úkoly seznamování dětí s přírodou a společností v mateřské škole.Základní pedagogické dokumenty, didaktická analýza dokumentů a práce s nimi, plánování, koncipování přírodovědného a společenskovědního poznávání v MŠ, typy didaktických koncepcí při poznávání přírody a společnosti a jejich didaktická analýza.3.Didaktická transformace, psychodidaktické základy rozvíjení poznání u dětí MŠ, pojmotvorný proces v MŠ. Didaktická transformace jako proces zjednodušování poznatků, její zásady a formy, psychodidaktika a rozvoj poznání dětí předškolního věku, orientace dětí v čase, v prostoru, v genealogických vztazích, v ekonomických vztazích, ve společnosti, metody působení na děti v oblasti předmětů o přírodě a společnosti, představy a pojmy, metody myšlení, názorné smyslové poznávání světa, poznávání světa manipulací s předměty.4.Fenologický přístup k poznávání přírody a společnosti v MŠ - faktografický a didaktický rozbor. Faktografická analýza ročních období z oblasti neživé a živé přírody a z oblasti sociologie. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ročních obdobích (jaro, léto, podzim, zima).5.Poznávání přírody a společnosti na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Faktografická analýza vybraných ekosystémů z oblasti neživé a živé přírody a z oblasti sociologie. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ekosystémech (les, voda, louka, pole, okolí lidských obydlí apod.). Základní ekologické pojmy.6.Pozorování a poznávání neživé přírody (horniny, nerosty, půda), meteorologická pozorování v MŠ - stručný faktografický a didaktický rozbor. Elementární faktografický rozbor systému hornin a nerostů, pedologie a pěstování rostlin, meteorologie, meteorologická pozorování v MŠ7.Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin. Domácí, užitková a volně žijící zvířata, obratlovci a bezobratlí živočichové - stručný faktografický a didaktický rozbor8.Základní charakteristika zoologického systému a analýza vybraných didaktických typů živočichů. Faktografický a didaktický rozbor zoologického systému, poznávání a popis vybraných skupin živočichů -, savci, ptáci, plazi, obojživelníci, ryby a bezobratlí živočichové.9.Pozorování a poznávání rostlin v MŠ, elementární třídění rostlin a analýza vybraných skupin rostlin. Pokojové rostliny,ovoce, zelenina, hospodářsky důležité rostliny, rostliny v lese, parcích, okolí vod apod., stručný faktografický a didaktický rozbor.10.Základní charakteristika botanického systému a analýza vybraných didaktických typů rostlin. Faktografický a didaktický rozbor botanického systému, poznávání a popis vybraných skupin rostlin - houby, mechy,plavuně, přesličky, kapradiny, nahosemenné rostliny, jednoděložné a dvouděložné krytosemenné rostliny.11.Primitivní antropologie v MŠ, faktografický a didaktický rozbor.Zdravotní a sexuální výchova v MŠ, pozorování a popis lidského těla - faktografický a didaktický rozbor12. Environmentální výchova v MŠ, základní ekologické pojmy Formy, metody a prostředky environmentální výchovy, rozbor základních ekologických pojmů a zákonitostí.13. Dopravní výchova v MŠ Formy, metody a prostředky dopravní výchovy, psychodidaktické základy dopravní výchovy

Získané způsobilosti

Schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v mateřské škole a zvládnutí procesuální stránky vyučování reálím v mateřské škole.

Literatura

Opravilová, Eva. Dítě si hraje a poznává svět : Metodika rozvíjení poznání dětí v mateřské škole : Učebnice pro 3. roč. stř. pedagog. škol. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Kurikulum předškolní výchovy : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. 4. díl, Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.Opravilová, E. Kurikulum předškolní výchovy. 2. díl, Léto v mateřské škole : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Portál Praha, 1998. Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 3. díl, Podzim v mateřské škole :. Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.RVP PV, RVP ZV. Podroužek, L. Seznamování dětí mladšího školního věku s přírodou a společností. ZČU Plzeň, 1998. Claycomb, Patty. Školka plná zábavy : kalendář tvořivých her pro předškolní děti. Vyd. 2. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-316-1.Šimik Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí.Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro předškolní vzděláváníOdevzdání zoologických karet a herbáře listů stromů a keřů

Garant

Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D.