Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika geografie pro SŠ (CBG / DGS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / DGS - Didaktika geografie pro SŠ, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Význam didaktiky v profesní přípravě učitelů geografie, úkoly didaktiky geografie.Postavení geografie v období transformačních změn ve vzdělávání (NVP, RVP, ŠVP, kurikulární reforma, učební plán, učební osnovy, DVPP, ?).Vzdělávací obsah předmětu geografie na střední škole a jeho tvorba (výchovné a vzdělávací strategie, očekávané výstupy, učivo, mezipředmětové vztahy, ?).Postavení geografie v průřezových tématech na střední škole (význam, formy realizace, výhody a nevýhody jednotlivých způsobů realizace, časová dotace, ?).Postavení volitelného geografického předmětu na SŠ (název, časová dotace, obsah, cíle, význam, ...).Metody a organizační formy v geografickém vzdělávání na SŠ (přehled + didaktická analýza zvolené metody, geografický projekt, ?).Klíčové dovednosti učitele geografie a jejich realizace (motivace, klima třídy, hodnocení, realizace plánu, ?).Potřeby studentů v geografickém vzdělávání (očekávané výstupy x učivo, klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie, motivace, hodnocení, ?).Výchovné aspekty geografického vzdělávání (identifikace problémů a témat, konkrétní rozbor tématu, ...).Hodnocení a motivace v geografickém vzdělávání (učitele, žáka, způsoby, specifika, odlišnosti, souvislost se ŠVP, příklady realizace, ...).Tradiční a netradiční didaktické pomůcky a zdroje dat využitelné v geografickém vzdělávání (příklady, využití, ?).Didaktická analýza zvoleného tematického celku (motivace, metody, hodnocení, didaktické pomůcky, výchovné aspekty, ?).Specifika speciální didaktiky geografie.

Získané způsobilosti

Studenti si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti didaktiky geografie v souvislosti s jejich budoucím působením na školách. Na konkrétních příkladech si vyzkouší zásady didaktické transformace poznatků geografických disciplín do systému geografického vzdělávání. Skupinovou prací, exkurzemi na školy, tvorbou geografického projektu, prací s didaktickými materiály a používáním nejrůznějších dalších metod a organizačních forem si studenti zvýší svoji vybavenost v souvislosti s výkonem profese učitele geografie. Uvědomí si specifika geografického vzdělávání.

Literatura

Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.Šupka, Jan. Přehled didaktiky geografie ve cvičeních a úlohách : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 2., Speciální didaktika geografie. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.

Požadavky

Požadavky k zápočtu:Předmětem hodnocení je především aktivní práce na semináři (skupinová práce, kooperace, ?) v souvislosti s prezentací výsledků vlastní práce studentů:- studenti tvoří a prezentují geografický projekt jako příklad moderní vyučovací metody v souvislosti s plánováním vyučovací jednotky v rámci vybraných okruhů průřezových témat- studenti vhodným způsobem prezentují vybraný metodický materiál pro geografické vzdělávání (vlastní materiál nebo možná inspirace v rámci metodických portálů a dalších zdrojů)- studenti tvoří a prezentují vzdělávací obsah vybraného geografického tématu (vlastní obsah nebo možná inspirace v rámci nejrůznějších školních vzdělávacích programů)- studenti prezentují silné a slabé stránky vyučovacího procesu v rámci exkurze na školu- studenti prezentují vlastní přípravu na vyučovací jednotku se zaměřením na její strukturu především v souvislosti s motivací, vzdělávacími strategiemi a hodnocenímPožadavky ke zkoušce: Studenti prokáží všeobecný přehled a schopnost prezentace v rámci jednotlivých témat didaktiky geografie (používání správné terminologie, úroveň komunikace, logická stavba sdělení, kreativita v rámci doplňujících otázek, schopnost argumentovat, ?).Studenti se teoreticky připraví k zadání jednotlivých otázek z didaktiky geografie. Dokáží propojit teoretickou úroveň s praktickými náměty v souvislosti s přípravou vyučovací jednotky (volba konkrétních vzdělávacích metod, organizačních forem, způsobů motivace, způsobů a forem hodnocení, výchovných a vzdělávacích strategií, ?) ve vztahu k prezentaci konkrétního geografického tématu. Zkouška probíhá jako diskuse nad danou problematikou (teoretická + praktická část) s využitím poznatků ze studia doporučené literatury.

Garant

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.

Vyučující

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.