Předmět Didaktika vlastivědy (CBG / EDVL)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / EDVL - Didaktika vlastivědy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktika vlastivědy jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy, význam vlastivědného vyučování na primární škole.2. Vznik a vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti.3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/.5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání.6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./.7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy /pokračování/.8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědy.10. Organizační formy výuky vlastivědy.11. Specifické didaktické prostředky ve výuce vlastivědy.12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování.13. Vlastivěda ve školním vzdělávacím programu.
Získané způsobilosti
Student/-ka:- pochopí obsah a místo didaktiky vlastivědy v rámci ostatních didaktických disciplín, - na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vlastivědy na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému pochopí místo a význam vlastivědného učiva a v našem výchovně vzdělávacím systému,- je schopen/schopna formulovat hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování, zapracovat je do školního vzdělávacího programu, - dokáže provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědných poznatků do vzdělávacího systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky, - osvojí si odbornou terminologii a doplní si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a dokáže je adekvátně vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.),- zvládá jednotlivé metody, používané ve vlastivědném vyučování, - dokáže posoudit adekvátně různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.),- dokáže přizpůsobit své metodické postupy úrovni a potřebám žáků, podmínkám školy a regionu,- chápe nutnost a dokáže konkrétně směrovat vyučování vlastivědy tak, aby byly u žáků vytvářeny průběžně klíčové kompetence, - je schopen/schopna zapracovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládá výchovnou problematiku disciplíny, - je schopen/schopna integrace poznatků různých vědních oborů do výuky předmětu, - je schopen evaluace v rámci předmětu. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, kompetence řešení problémů.Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence organizační a řídící, didaktické, komunikativní, kompetence reflexe vlastní činnosti. Prohlubovány jsou i kompetence odborně předmětové.
Literatura
Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědy. Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání a Doplňku ke Standardu základního vzdělání. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-602-6.Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.www.vuppraha.cz
Požadavky
Předložení písemně vypracovaných úkolů zadaných v seminářích. Splnění podmínek písemného testu. Zpracovat PowerPointovou prezentaci na zadané téma a vystoupit s ní před spolužáky.
Garant
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.
Vyučující
Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.