Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika vlastivědy (CBG / EDVL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / EDVL - Didaktika vlastivědy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika vlastivědy jako vědní obor, didaktická transformace vědeckých poznatků různých oborů do didaktického systému vlastivědy, význam vlastivědného vyučování na primární škole.2. Vznik a vývoj vlastivědného vyučování u nás od jeho počátků do současnosti, charakteristika základních vývojových etap předmětů o přírodě a společnosti.3. Vlastivědné vyučování v didaktických systémech vybraných jiných zemí, srovnání s výukou u nás.4. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době /v rámci výchovně vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola/.5. Charakteristika pojetí výuky vlastivědy v současné době - oblast Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání.6. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy (základy kartografie, orientace dítěte v prostoru, vybrané obecné fyzickogeografické a socioekonomické poznatky, fyzickogeografická a socioekonomická charakteristika místního regionu, naší vlasti, Evropa a svět apod./.7. Metodický a faktografický rozbor obsahových celků současné školní vlastivědy /pokračování/.8. Mezipředmětové vztahy na horizontální a vertikální úrovni, kroskurikulární témata RVP ZV.9. Vytváření představ, pojmů, dovedností a návyků, rozvoj logického myšlení ve vlastivědě. Vyučovací zásady a metody, jejich specifičnost ve výuce vlastivědy.10. Organizační formy výuky vlastivědy.11. Specifické didaktické prostředky ve výuce vlastivědy.12. Výchovná stránka vlastivědného vyučování.13. Vlastivěda ve školním vzdělávacím programu.

Získané způsobilosti

Student/-ka:- pochopí obsah a místo didaktiky vlastivědy v rámci ostatních didaktických disciplín, - na základě znalostí historických souvislostí, vývojového přehledu výuky vlastivědy na našich školách, některých příkladů ze zahraničí a znalostí současných výchovně vzdělávacích potřeb, kurikulárních dokumentů a školského systému pochopí místo a význam vlastivědného učiva a v našem výchovně vzdělávacím systému,- je schopen/schopna formulovat hlavní a dílčí cíle vlastivědného vyučování, zapracovat je do školního vzdělávacího programu, - dokáže provést didaktickou analýzu učiva a didaktickou transformaci vlastivědných poznatků do vzdělávacího systému školy i jednotlivých organizačních forem výuky, - osvojí si odbornou terminologii a doplní si případné mezery ve znalostech obsahového základu předmětu, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva a dokáže je adekvátně vzhledem k věku žáků, místnímu regionu i obecným požadavkům kurikulárních dokumentů promítnout v praktické činnosti (při plánování učiva, přípravách na vyučovací hodiny a vycházky, v projektech ap.),- zvládá jednotlivé metody, používané ve vlastivědném vyučování, - dokáže posoudit adekvátně různé didaktické prostředky pro výuku vlastivědy, je schopen jejich vhodného výběru a v některých případech i jejich vlastní tvorby (např. PowerPointové prezentace, videoukázky, fotografie, schémata, pracovní listy ap.),- dokáže přizpůsobit své metodické postupy úrovni a potřebám žáků, podmínkám školy a regionu,- chápe nutnost a dokáže konkrétně směrovat vyučování vlastivědy tak, aby byly u žáků vytvářeny průběžně klíčové kompetence, - je schopen/schopna zapracovat do výuky předmětu problematiku průřezových témat a zvládá výchovnou problematiku disciplíny, - je schopen/schopna integrace poznatků různých vědních oborů do výuky předmětu, - je schopen evaluace v rámci předmětu. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, kompetence řešení problémů.Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence organizační a řídící, didaktické, komunikativní, kompetence reflexe vlastní činnosti. Prohlubovány jsou i kompetence odborně předmětové.

Literatura

Matušková, Alena. Cvičení z didaktiky vlastivědy. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-482-4.Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.Současně platné učebnice, pracovní sešity a metodické příručky pro výuku vlastivědy. Standard základního vzdělávání : včetně Pokynu MŠMT ČR k využití Standardu základního vzdělávání a Doplňku ke Standardu základního vzdělání. Praha : Fortuna, 1999. ISBN 80-7168-602-6.Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.www.vuppraha.cz

Požadavky

Předložení písemně vypracovaných úkolů zadaných v seminářích. Splnění podmínek písemného testu. Zpracovat PowerPointovou prezentaci na zadané téma a vystoupit s ní před spolužáky.

Garant

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.