Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika vlastivědy (CBG / EDVL1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / EDVL1 - Didaktika vlastivědy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do studia předmětu - pojem vlastivěda. Seznámení s odbornou literaturou jednotlivých oborů, z nichž vlastivěda čerpá poznatky, s literaturou metodickou a regionální. Odborné a metodické časopisy.2. Mapa a plán.3. Vlastivědná charakteristika místního regionu.4. Geograficko-historická charakteristika ČR /poloha ČR, česká státnost, členění státu/.5. Geograficko-historická charakteristika ČR /povrch, podnebí/.6. Geograficko-historická charakteristika ČR /vodstvo, nerostné bohatství/.7. Geograficko-historická charakteristika ČR /obyvatelstvo a osídlení ČR/.8. Geograficko-historická charakteristika ČR /hospodářství ČR - zemědělství, lesní a vodní hospodářství/.9. Geograficko-historická charakteristika ČR /průmysl/.10. Geograficko-historická charakteristika ČR /doprava a služby/.11. ČR v rámci Evropy, sousední státy, základní informace o světě.12. Sousední státy - podrobnější geograficko-historická charakteristika.13. Základy ochrany a tvorby životního prostředí ve vlastivědě, orientace dítěte v čase, významné historické události, osobnosti a památky ve vztahu k výuce vlastivědy na ZŠ, základy orientace dítěte v hodnotovém systému a v politické organizaci společnosti.

Získané způsobilosti

Student/-ka:- uvědomuje si význam vlastivědného učiva pro prvotní orientaci dítěte ve světě (složky přírodní i socioekonomické) a pro utváření jeho světonázoru, - uvědomí si výchovný potenciál vlastivědného učiva a nutnost jeho využívání ve školní praxi, jsou schopni posoudit vhodný výběr příkladů z místního regionu (týkajících se jednotlivých průřezových témat), - pochopí nutnost znalostí základních vlastivědných charakteristik místa bydliště, místního regionu, ostatních regionů a celé ČR, orientačně evropských států a rámcově světa pro další studium a práci učitele,- pochopí nutnost znalosti a osvojí si základní pojmový aparát i základní dovednosti, nutné k výuce vlastivědy na školách, - chápe základní zákonitosti, vztahy a souvislosti vlastivědného učiva (výběr poznatků z různých přírodních a společenských věd, vytvářející ucelený pohled na určitou oblast),- je schopen/schopna pracovat s kartografickým materiálem a s digitálními mapami a využívat je ve výuce na primární škole, - je schopen/schopna orientovat se v terénu podle plánů, map, buzoly, GPS, orientačních bodů, na základě dalších znalostí,- umí vytvářet jednoduché plány, náčrty trasy, panoramatické náčrty ap., jsou schopni provádět didaktickou transformaci a metodické ztvárnění učiva tak, že dovedou k těmto dovednostem i žáky, - jsou schopni na základě znalostí o regionech různých hierarchických úrovní identifikovat jejich problémy a výchovně je využít při didaktické transformaci učiva (např. multikulturní výchova, výchova k trvale udržitelnému rozvoji ap.), - chápou pojem ?genius loci? místa, jsou přesvědčeni o nutnosti výchovného působení na žáky směrem k budování pozitivního vztahu k místu domova, k místnímu regionu a k celé ČR, - dokáží vytvořit PowerPointovou prezentaci vybraného regionu a využít ji k prezentaci učiva ve škole nebo k prezentaci regionu při vhodné příležitosti na veřejnosti, - je schopen/schopna evaluace v rámci předmětu, sebereflexe a autoevaluace.

Literatura

Atlasy České republiky, Evropy, světa, mapy různých měřítek a různě tematicky zaměřené. Toušek, Václav. Česká republika : portréty krajů. Praha : Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2005. ISBN 80-239-6305-8.www.czso.czwww.env.czwww.mapy.czwww.mdcr.czwww.mze.czwww.staremapy.cz www.vuppraha.czToušek, V., Vančura, M. Aktuální problémy ČR: Díl I, Průmysl. Ostrava: Scholaforum, 1996. Řehák, S. Aktuální problémy ČR: Díl 6, Doprava. Ostrava: Scholaforum, 1997. Machalová, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-14-1.Häufler, Vlastislav. Ekonomická geografie Československa. Praha : Academia, 1984. Anděl, J. Evropa - encyklopedický přehled zemí. Olomouc, 2001. Kopp, Jan; Novotná, Marie. Geografické metody výzkumu malé oblasti. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-321-6.Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. I., Geografická regionalizace. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-333-X.Mištera, Ludvík. Geografie regionů České republiky. II., Regiony ČR. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-334-8.Mirvald, Stanislav; Novotná, Marie. Geografie zahraničního obchodu. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-441-7.Pavlík, Zdeněk; Kučera, Milan. Populační vývoj České republiky. 2000. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-5-X.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.Hampl, Martin. Regionální vývoj: specifika české transformace, evropská integrace a obecná teorie. Praha : DemoArt, 2001. ISBN 80-902686-6-8.Jančák, Vít; Götz, Antonín. Územní diferenciace českého zemědělství a její vývoj. Praha : Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, 1997. www.cenia.czwww.chmi.czwww.mpo.cz

Požadavky

Zpracování a přednesení referátu na dané téma, zpracování seminární práce, úspěšné splnění podmínek testu (alespoň 70% úspěšnost - hodnocení dobře, 80% úspěšnost - hodnocení velmi dobře, 90% úspěšnost - hodnocení výborně). Student může test dvakrát opakovat.

Garant

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.