Předmět Environmentální výchova v geografii (CBG / EVK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / EVK - Environmentální výchova v geografii, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní poznatky o krajině a životním prostředí.Definice pojmů, vztahy mezi složkami krajiny, komplexní fyzicko-geografický a ekosystémový přístup k pojetí krajiny.Globální, regionální a místní problémy životního prostředí.Přirozené a antropogenně podmíněné změny v životním prostředí.Zdroje informací o životním prostředí a jejich zpracování.Nástroje ochrany životního prostředí, přírody a krajiny.Environmentální výchova jako etický nástroj ochrany životního prostředí.Cíle, obsah, koncepce, a postavení environmentální výchovy v systému vzdělávání.Integrující role geografie v environmentální výchově.Přehled směrů environmentální výchovy, metody a prostředky používané v těchto směrech.Didaktické zpracování vybraných témat environmentální výchovy.Příprava školního projektu environmentální výchovy.Přístupy k hodnocení kvality environmentální výchovy.
Získané způsobilosti
Student definuje základní pojmy (např. ekologie, životní prostředí, krajina) a vymezuje a rozlišuje obsah relevantních oborů (např. krajinná ekologie, komplexní fyzická geografie, geoekologie, environmentalistika, environmentální výchova, ekologická výchova), rozumí základním problémům životního prostředí světa, střední Evropy, České republiky a regionu. Tato témata didakticky interpretuje s využitím vhodných příkladů, má osvojeny základní poznatky z krajinné ekologie, s pochopením dokáže používat správnou odbornou terminologii v tomto oboru. Rozlišuje ekosystémové a geoekologické pojetí krajiny, dokáže vyhledat, utřídit a zpracovat informace o životním prostředí a krajině do podoby vhodné k didaktickému využití. Má přehled o nástrojích ochrany životního prostředí, přírody a krajiny. Vysvětlí a obhájí postavení environmentální výchovy v tomto systému nástrojů. Formuluje základní cíle environmentální výchovy a rozlišuje jednotlivé úrovně cílů a jejich vztah k učivu zeměpisu. Má přehled o interdisciplinární šíři environmentální výchovy. Ve výuce zeměpisu vhodně uplatňuje relevantní poznatky z jiných předmětů, analyzuje, popřípadě připravuje plán na zařazení průřezového tématu environmentální výchovy do školního vzdělávacího programu konkrétní školy. Zaujímá vlastní postoj k otázkám životního prostředí, tento postoj dokáže na základě věcné argumentace obhájit v diskusi, prokazuje schopnost moderovat diskusi žáků k tématům životního prostředí s tím, že podporuje vzájemnou korektní komunikaci a toleranci k rozdílným názorům. Má přehled o možnostech zapojení mimoškolních organizací a institucí do environmentální výchovy ve škole. Je schopen využívat vhodné prostředky výuky a environmentální výchovy odpovídající tématu, věku žáků a podmínkám školy. Dokáže k jednotlivým tématům průřezového tématu environmentální výchovy podle RVP ZV nalézt jejich uplatnění v rámci výuky zeměpisu. Je schopen připravit celoroční projekt na uplatnění environmentální výchovy v ŠVP, tematicky orientovaný na integrující roli zeměpisu. Umí navrhnout metody hodnocení kvality environmentální výchovy.
Literatura
Matějček, Tomáš. Ekologická a enviromentální výchova : učební text k průřezovému tématu Enviromentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.Horká, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. null. Brno : Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU, 2005. ISBN 80-210-3750-4.Bayrhuber, Horst; Mayer, Jürgen. Empirical research on environmental education in Europe. null. Münster : Waxmann, 2000. ISBN 3-89325-893-0.Cassidy, Tony. Environmental psychology : behaviour and experience in context. null. Hove : Psychology Press, 1997. ISBN 0-86377-481-4.Činčera, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. null. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.Kunc, Karel. Environmentální vzdělání a výchova. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-363-X.Kopp, Jan. Nauka o krajině a životním prostředí : cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-732-7.Moldan, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie : hrozba i naděje. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0286-5.Horká, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. null. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-33-8.Kühnlová. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie I. 1. vyd. Praha: Vydavatelství Karolinum. ISBN ISBN 80-7184.
Požadavky
K zápočtu: Student navrhne vhodné téma celoročního projektu environmentální výchovy. Student připraví a prezentuje návrh celoročního projektu environmentální výchovy s využitím integrující role zeměpisu. Studenti zhodnotí návrhy kolegů, diskutují o možných problémech v praxi a navrhují možná vylepšení návrhu. Ke zkoušce: Student/ka při zkoušce prokáže požadované znalosti a kompetence. Zkouška probíhá jako pohovor s prvky diskuse nad vylosovanými odbornými tématy (a/ + b/)a/ z krajinné ekologieb/ z teorie a aplikace environmentální výchovy
Garant
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.
Vyučující
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.