Předmět Geografie pro 21. století (CBG / G21)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / G21 - Geografie pro 21. století, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Přírodní vědy a geografie - vzájemné vazby v minulosti a v současnosti;2. Geografické nástroje a metody, jejich využití v přírodních vědách (geoprostorová revoluce a její odraz ve vědě i každodenním životě);3. Využití moderních výzkumných geografických nástrojů a metod v multidisciplinárních přírodovědných výzkumech dynamiky klimatických a environmentálních změn v pleistocénu, holocénu a současnosti;4. Tání ledovců (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) -časoprostorové změny v rozloze a objemu zalednění, příčiny a následky tání ledovců;5. Degradace permafrostu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - rozšíření permafrostu, klimatické změny, vliv na ekosystémy a lidskou společnost;6. Změna hladiny světového oceánu(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - doklady změn v minulosti, predikce do budoucnosti, příčiny a následky;7. Akcelerace a změna frekvence katastrofických událostí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání)-ohrožení a rizika, antropogenní vlivy;8. Přírodní zdroje(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - kategorie přírodních zdrojů, základní principy udržitelného využití přírodních zdrojů;9. Šíření nových druhů a nemocí(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - nepůvodní druhy, rostlinné a živočišné invaze, ekologický dopad; významné pandemie světa, příčiny a důsledky šíření nemocí v globalizovaném světě, socioekonomické důsledky;10. Migracelidí (potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a následky, motivační faktory, globální dimenze světové migrace (hlavní migrační trasy a cílové země), Česká republika a její vztah k mezinárodní migraci;11. Nárůst počtu obyvatel světa(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - historický vývoj počtu obyvatel, projekce do budoucna, problémy spojené s rychlým nárůstem počtu obyvatel v některých regionech světa;12. Válečné konflikty(potenciál tématu v přírodovědném vzdělávání) - příčiny a důsledky, aktuální ohniska konfliktů, časoprostorová proměna válečných konfliktů ve 20. a 21. století; geopolitické aspekty.
Získané způsobilosti
Po absolvování předmětu studenti budou schopni: - vysvětlit vývoj vztahu geografie k ostatním přírodním vědám;- popsat průběh a přínos geoprostorová revoluce a její odraz ve vědě i v každodenním životě;- rozlišit metody a nástroje geografického výzkumu a popsat možnosti jejich využití v rámci multidisciplinárních přírodovědných výzkumů;- vysvětlit význam zapojení geografie v rámci přírodovědných výzkumů dynamiky klimatických a environmentálních změn v Pleistocénu, Holocénu a současnosti;- rozlišit potenciál vybraných geografických témat v přírodovědném vzdělávání.
Literatura
Toušek, Václav. Ekonomická a sociální geografie. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-114-4.Goudie, Andrew. Geomorphological techniques. 2nd ed. London : Routledge, 1990. ISBN 0-415-11939-1.Anderson, David; Goudie, Andrew,; Parker, Adrian. Global environments through the quaternary : exploring environmental change. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-874226-5.Rowntree; Lewis; Price; Wyckoff. Globalization and Diversity: geography of changing world. New Jersey, 2014. ISBN 978-0-321-82146-1.Vladimír Jeníček, Jaroslav Foltýn. Globální problémy světa v ekonomických souvislostech. Praha, 2010. ISBN 978-80-7400-326-4.Vining, G.N. Human Geography. People, Culture & Landscapes. 1995. Tomeš, Jiří; Festa, David; Novotný, Josef. Konflikt světů a svět konfliktů : střety idejí a zájmů v současném světě. Praha : P3K, 2007. ISBN 978-80-903587-6-8.Flowerdew, Robin; Martin, David. Methods in human geography : a guide for students doing research projects. Harlow : Longman, 1997. ISBN 0-582-28973-4.Field, Barry C. Natural resource economics : an introduction. 2nd ed. Long Grove : Waveland Press, 2008. ISBN 978-1-57766-531-1.Burrough, P. A. and McDonnell, R. A. Principles of Geographical Information Systems. Oxford, 2000. ISBN 0-19-823366-3.Walker, M. J. C. Quaternary dating methods. Chichester : John Wiley & Sons, 2005. ISBN 978-0470-86927-7.Lowe, John J.; Walker, M. J. C. Reconstructing quaternary envitonments. 2nd ed. Harlow : Prentice Hall, 1997. ISBN 0-582-10166-2.Waisová, Šárka. Řešení konfliktů v mezinárodních vztazích. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-390-0.Roberts, Neil. The holocene : an environmental history. 2nd ed. Malden : Blackwell Publishing, 1998. ISBN 978-0-631-18638-0.Nováček, Pavel. Udržitelný rozvoj. 2. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2795-9.Seják, Josef. Základy udržitelné ekonomie přírodních zdrojů a životního prostředí. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005. ISBN 80-7044-758-3.
Požadavky
Písemný test.
Garant
Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.
Vyučující
Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D.RNDr. Jan Kopp, Ph.D.Doc. PaedDr. Alena Matušková, CSc.Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.RNDr. Jiří Preis, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.RNDr. Klára Vočadlová, Ph.D.