Předmět Moderní metody ve výuce reg. geografie 1 (CBG / MRGS1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / MRGS1 - Moderní metody ve výuce reg. geografie 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1 AFRIKA:Geogr. regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geogr..Přístupy k regionalizaci Afr. v SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů. Dělení Afr. na FG a HG celky a jejich vývoj v čase.Hist. dědictví Afr..Jak se vypořádat se stereotypním myšlením ve výuce rozvojových regionů.Počítačová prezentace jako základní prostředek didakt. transformace při front. výuce geogr. Afr..2 AFRIKA:FG charakteristiky Afr. kontinentu a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.Klim. specifika v Africe a jejich vliv na ostatní geosféry.Vazby mezi jednotlivými přír. sférami.Monzun a savany.Environ. problémy TDL.Možnosti využití GIS k zatraktivnění výuky FG charakteristik Afr..3 AFRIKA:HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transf. pro výuku na SŠ.Vývoj charakteristik Afr. obyvatelstva v prostoru a čase.Mezinárodní obchod v rámci Afr. i do a z ní.Příčiny konfliktů v Afr. ve 20. a 21. stol.Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních sociál. problémů v Afr..4 AFRIKA:Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Afr..Vliv přír. sfér na socioek. sféru v jednotlivých afr. regionech.Jak strukturovat SŠ hodinu region. geogr. Afr..Příklady technik a org. forem výuky při propojování FG a HG znalostí ve výuce region. geogr. Afr..Příklady využití interakt. tabule při výuce region. geogr. Afr..5 ASIE:Geogr. regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie.Přístupy k regionalizaci Asie při SŠ výuce geogr..Kontrasty a podobnosti regionů.Dělení Asie na FG a HG celky a jejich vývoj v čase.Geopolit. situace ve vybraných asij. regionech a její proměny v čase.On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie.6 ASIE:FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.FG extrémy Asie a jejich didakt. transf..Vliv monzunu a mořského proudění na vybrané asij. regiony.Vizualizace vybraných FG procesů pomocí videí a výukových programů.7 ASIE:HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transformace pro výuku na SŠ.Demografická a hospodářská specifika asijských regionů.Příčiny a důsledky region. rozdílů.Vývoj čínského hospodářství ve 20. a 21. stol..Moderní válečné konflikty v Asii + islamismus. Vizualizace vybraných HG fenoménů Asie pomocí GIS jako aktivizační a motivační prvek výuky.8 ASIE: Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu Asie.Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu modelového regionu Asie.Výběr vhodných metod, org. forem výuky a podpůrných médií pro SŠ výuku region. geogr. Asie.Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky geogr. Asie.9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:Geogr. regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v SŠ výuce geografie.Přístupy k regionalizaci A&O.Klady a zápory využití výhradně FG členění při výuce geogr. A&O.Oceánie a její současné environm. a soc. problémy.Elektr. sbírky map a jejich využití ve SŠ výuce geografie A&O.10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ.Specifika FG regionů Austr..ENSO.Didakt. transf. environm. katastrofy na Velikonočním ostrově.Antropo. ovlivnění přír. prostředí v Oceánii.PC animace a možnosti jejího využití při SŠ výuce FG procesů v A&O.11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na SŠ.Surovinová základna Austr. a její vliv na vyspělou ekonomiku státu.Rozdíly a podobnosti v hosp. vyspělosti států Oceánie - možnosti a bariéry jejich rozvoje.Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při SŠ výuce HG charakteristik Oceánie.12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:Propojení FG a HG znalostí při SŠ výuce modelového regionu A&O.Vazby přír. sfér a socioek. sféry na příkladu Nov. Zélandu a vybraného regionu Austr..Možnosti využití skupinové práce na příkladu environm. problematiky Nauru a jeho nejisté budoucnosti.Google Earth jako vhodný vizual. doplněk při SŠ výuce geografie Austr..
Získané způsobilosti
- Student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony.- Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy.- Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie.- Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)
Literatura
Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998. Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002. Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Díl 1., Afrika, Asie, Austrálie a Oceánie. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988. Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X. Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.
Požadavky
- Aktivní účast na seminářích- Zpracování a předvedení modelové hodiny
Garant
RNDr. Václav Stacke, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Monika Čechurová, Ph.D.Mgr. Markéta PluháčkováRNDr. Václav Stacke, Ph.D.