Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 (CBG / MRGS2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / MRGS2 - Moderní metody ve výuce reg. geografie 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1 EVROPA:Regionalizace Evr. v 21. stol. využitelná v SŠ výuce.Regionalizace Evr. v 21. stol. z pohledu FG i HG. Vliv EU na podobu současné Evr. - výhody a nevýhody. Výukové programy jako doplněk vyučování o EU.2 EVROPA:FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ.Přír. podmínky Evr. a jejich vazba na tur. ruch.Využití Google Earth a výukových videí při vyučování přírodních podmínek Evr..3 EVROPA:HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. pro SŠ.Specifika hosp. vývoje jednotlivých regionů, vliv na současnou podobu a vyspělost regionů.Současná geopolit. situace na Balk. po-ově a v postsovět. zemích, její didakt. transform. pro SŠ.Interaktivní tabule jako doplněk výuky HG charakteristik Evr..4 EVROPA:Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu Evr. na SŠ.Ukázková hodina vybraného evr. regionu pro SŠ.Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktiviz. forem výuky.Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce RG Evr..Využití GIS v modelové hodině, jednoduché analýzy vhodné k získávání souvislostí.5 SEVERNÍ AMERIKA:Regionalizace SA v 21. stol. při SŠ výuce.Vymezení SA a její dělení na FG i HG regiony.Příčiny a následky multikulturality SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.Zapojení interaktivní tabule při regionalizaci SA.6 SEVERNÍ AMERIKA:FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.Základní charakteristky i specifika přír. sfér SA.Tektonické pohyby na Z pobřeží SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.Přírodní krajiny SA.Integrace výukových programů a animací pro vizualizaci FG procesů a problematiky tektonických pohybů v SA.7 SEVERNÍ AMERIKA:HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro SŠ.Nerostné bohatství a jeho vliv na hosp. vyspělost v SA regionech.Dopad těžby na ŽP - didakt. transform. problematiky těžby ropných písků v Kanadě a těžby břidlicového plynu v USA.Stupeň mechanizace a intenzifikace zemědělství versus ekol. zemědělství v SA - didakt. transform. pro SŠ.Využití didakt. videí a Google Earth pro názorné ukázky vybraných HG charakteristik ve výuce.8 SEVERNÍ AMERIKA:Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu SA na úrovni SŠ.Model. vyuč. hod. vybraného regionu SA na SŠ s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotl. sférami.Potenciál a bariéry budoucího rozvoje vybraného regionu.Práce s GIS v rámci model. hodiny pro získání souvislostí mezi FG a HG sférami.9 JIŽNÍ AMERIKA:Regionalizace JA v 21. stol. pro SŠ.Přístupy k regionalizaci JA z hlediska FG i HG.Historie osidlování JA a její vliv na souč. podobu a regionalizaci.Volně dostupné map. zdroje - možnosti využití při regionalizaci JA.10 JIŽNÍ AMERIKA:FG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. na úrovni SŠ. FG charakteristika regionů JA.Specifika přír. procesů v JA - projevy ENSO na Z pobřeží JA, jejich vliv na ekonomiku států.Možnosti zařazení této problematiky do výuky na SŠ.Didakt. transform. problematiky TDL v Amazonii.Animace, schémata a videa při didakt. transfom. jednotlivých procesů.11 JIŽNÍ AMERIKA:HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro SŠ.HG charakteristika regionů JA.Hosp. úroveň států JA - didakt. transform. na úrovni SŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních).Struktura mezin. obch. JA (jednostranně zaměřený vývoz), char. znaky zemědělství.Možnosti využití dokumentárních pořadů při výuce socioekon. charakteristik.12 JIŽNÍ AMERIKA: Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu JA na SŠ.Model. vyučovací hodina na příkl. Brazílie - vazby přír. a socioekon. sfér.Možnosti a problémy budoucího rozvoje.Využití volně dostupných družicových a leteckých snímků pro aktivizaci žáků na SŠ.

Získané způsobilosti

- Student dělí kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony.- Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro střední školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy.- Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie.- Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)

Literatura

Votýpka, Jan. Fyzická geografie Evropy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-931-4.Král, V. Fyzická geografie Evropy. Academia Praha, 1999. Netopil, Rostislav; Bičík, Ivan; Brinke, Josef. Geografie Evropy : Celostátní vysokošk. učebnice pro stud. fakult přírodověd. a pedagog. stud. oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22432-6.Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998. Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002. VOTÝPKA, J., JANOUŠOVÁ, J. Severní Amerika. SPN Praha, 1987. Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X. Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.

Požadavky

- Aktivní účast na seminářích- Zpracování a předvedení modelové hodiny - Závěrečný didaktický projekt

Garant

RNDr. Václav Stacke, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D.Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.RNDr. Jiří Preis, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.