Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Moderní metody ve výuce reg. geografie 1 (CBG / MRGZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / MRGZ1 - Moderní metody ve výuce reg. geografie 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1 AFRIKA:Regionalizace Afr. v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr..Přístupy k regionalizaci Afr. v ZŠ geogr.. Dělení Afr. na FG a HG regiony, jejich nejdůležitější charakteristiky a specifika.Minulost a budoucnost Afr..Jak nepodporovat stereotyp. myšlení při ZŠ výuce geogr. Afr..Počítačová prezentace jako zák. prostředek při front. výuce geogr. Afr..2 AFRIKA:FG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku.Jak klim. a hydrol. specifika Afr. ovlivňují ostatní přír. sféry i socioekon. sféru.Environm. problematika Sahelu.Využití AV techniky pro lepší pochopení aktuálních environm. problémů v Afr..3 AFRIKA:HG charakteristiky Afr. a jejich didakt. transform. pro ZŠ výuku. Charakteristiky Afr. obyvatelstva a zákonitosti jeho rozšíření a jejich didakt. transform. pro ZŠ.Co může Afr. nabídnout středoevropanům.Příkl. využití interaktivní tabule při výuce HG charakteristik afr. regionů.4 AFRIKA:Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce model. regionu Afr..Jak strukturovat hodinu geogr. na ZŠ při front. výuce komplexních (FG i HG) charakteristik Afr..Příklady dalších technik a org. forem výuky při výuce reg. geogr. Afr..Možnosti zapojení aktuální probl. jako motivačního nástroje.Google Earth jako vhodný vizualizační doplněk při ZŠ výuce geogr. Afr..5 ASIE:Regionalizace Asie v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr..Přístupy k regionalizaci Asie při ZŠ výuce geogr..Nejvýraznější specifika jednotlivých as. FG a HG regionů.Geopolit. situace ve vybraných as. regionech a její proměny v čase.On-line materiály využitelné ve výuce geogr. Asie na ZŠ.6 ASIE:FG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.Typy přírodních krajin v Asii, jejich ZŠ didakt. transform..Didakt. transform. vlivu srážk. režimu vybraných as. regionů na odtok. režim v povodích řek.Vliv monzunu na ost. přír. sféry v JV Asii.Didakt. transform. FG procesů na ZŠ za pomoci videí a výukových programů.7 ASIE:HG charakteristiky Asie a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.Příč. a důsl. rozdílného hist. vývoje vybraných as. regionů.Rozdílné postavení žen v as. regionech.Čína ve 20. a 21. stol.. Probíhající vál. konflikty v Asii + islamismus.Těžba ropy na Arab. po-ově.Vizualizace vybraných as. HG fenoménů pomocí volně dostupných leteckých a družicových snímků jako aktivizační a motivační prvek výuky.8 ASIE:Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového regionu Asie.Ovlivnění socioekonom. sféry přír. poměry ve vybraných as. regionech.Netradiční org. formy výuky v ZŠ výuce reg. geogr. Asie.Elektron. sbírky map a možnosti jejich využití v ZŠ výuce geogr. Asie.9 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:Regionalizace A&O v 21. stol. využitelná v ZŠ výuce geogr..Přístupy k regionalizaci A&O využitelné v ZŠ výuce geogr..Charakteristiky jednotlivých regionů.Region. kontrasty. Oceánie a její současné environm. a sociál. problémy.Výukové PC programy jako vhodné médium pro zatraktivnění výuky reg. geogr. A&O na ZŠ.10 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:FG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.Specifika FG regionů Austr..Endemičtí živočichové v Austr..ZŠ didaktická transformace environm. katastrofy na Velikonočním o-vě.Antropo. ovlivnění přír. prostř. v Oceánii.PC animace a možnosti jejího využití při ZŠ didakt. transform. FG procesů v A&O.11 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:HG charakteristiky A&O a jejich didakt. transform. pro výuku na ZŠ.Komplex. charakteristika austr. hospodářství.Význam nerostných zásob a živočišné výroby.Národnostní složení austr. obyvatelstva.Tur. ruch v regionu.Dokumentární pořady jako nástroj motivace žáků při ZŠ výuce HG char. Oceánie.12 AUSTRÁLIE A OCEÁNIE:Propojení FG a HG znalostí při ZŠ výuce modelového regionu A&O.Možnosti využití výkladu o propojení historie osídlení, o vazbách mezi přír. sférami a o vazbách se socioek. sférou na příkladu ZŠ výuky regionu N. Zélandu.Využití GIS k zatraktivnění ZŠ výuky komplexně-geogr. charakteristik A&O.

Získané způsobilosti

- Student dělí kontinenty (Asie, Afrika, Austrálie) na regiony.- Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy.- Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie.- Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)

Literatura

Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998. Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002. Šindler, Petr; Baar, Vladimír. Regionální geografie světadílů a oceánů : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1., Afrika, Asie, Austrálie, Oceánie. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1988. Cole, Roy; De Blij, Harm Jan. Survey of Subsaharan Africa : a regional geography. New York : Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-517080-1.Šupka, Jan; Hofmann, Eduard. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a přírodověd. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1990. ISBN 80-210-0182-8.Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X. Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.

Požadavky

- Aktivní účast na seminářích- Zpracování a předvedení modelové hodiny

Garant

RNDr. Václav Stacke, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Monika Čechurová, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.