Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Moderní metody ve výuce reg. geografie 2 (CBG / MRGZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / MRGZ2 - Moderní metody ve výuce reg. geografie 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1 EVROPA:Regionalizace Evr. v 21. stol., využitelná ve výuce na ZŠ.Přístupy k dělení Evr. do regionů podle HG i FG charakteristik na úrovni ZŠ.Formování států v Evr. během 20. stol. - didakt. transform. pro ZŠ.Využití dokumentárních pořadů pro pochopení polit. situace v Evr..2 EVROPA:FG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.Přír. krajiny v Evr., rozdíl mezi oceán. a kontinent. klimatem na příkladech evro. států.Typy odtokových režimů evr. řek ve vazbě na klima.Evr. horstva - jejich stručný geol. vývoj a výšk. stupně - didakt. transform. pro ZŠ.Využití animací, modelů a schémat pro lepší pochopení jednotlivých evr. FG procesů.3 EVROPA:HG charakteristiky Evr. a jejich didakt. transforma. pro ZŠ.Základní demograf. údaje a věková pyramida evr. obyvatelstva.Rozdíly a podobnosti v hospodářství jednotl. evr. regionů - didaktická transformace pro ZŠ.Prezentace jako podpora výkladu HG charakteristik.4 EVROPA:Propojení FG a HG znalostí při výuce modelového regionu Evr. na ZŠ.Ukázková hodina výuky geogr. vybraného regionu pro ZŠ.Vazby mezi FG a HG sférou, využití aktivizačních forem výuky.Tur. ruch vybraného regionu jako motivační prvek ve výuce reg. geogr. Evr..Didakt. hra jako prostředek motivace a aktivizace žáků při výuce modelového regionu Evropy - hra na cest. kancelář.5 SEVERNÍ AMERIKA:Regionalizace SA v 21. stol. při výuce na ZŠ.Vymezení SA a její dělení na regiony.SA od dob objevení Evropany až po současnou podobu, vazba na národností skladbu SA - didaktická transformace pro ZŠ.Výukové video jako aktivizační a motivační prvek výuky vývoje SA.6 SEVERNÍ AMERIKA:FG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. na úrovni ZŠ.Přír. krajiny v SA - didakt. transform. vazeb a souvislostí jednotlivých FG sfér pro žáky ZŠ.Kordillery - jejich vznik, vysvětlení výskytu sopečné činnosti a zemětřesení, vznik pouští a kaňonů - didakt. transform. pro ZŠ.Využití on-line animací a modelů vizualizujících procesy spojené s tektonikou.7 SEVERNÍ AMERIKA:HG charakteristiky SA a jejich didakt. transform. pro ZŠ.Podobnosti a odlišnosti hospodářství jednotlivých HG regionů SA.FG podmínky podmiňující možnosti hosp. vývoje - těžba, zemědělské oblasti, hustota osídlení - didakt. transform. pro ZŠ.Integrace elektronických map a Google Earth do vyučování HG SA - vizualizace vybr. fenoménů.8 SEVERNÍ AMERIKA:Propojení FG a HG znalostí při výuce model. regionu SA na úrovni ZŠ.Vliv FG i HG podmínek na podobu vybraného regionu SA - didakt. transform. pro ZŠ.Využití projekt. vyučování.Aktivizace žáků pomocí projekt. vyučování.9 JIŽNÍ AMERIKA:Regionalizace JA v 21. stol. využitelná při výuce na ZŠ.Vymezení JA a její dělení na regiony.Historie osidlování Evropany, vliv osidlování na současnou podobu JA, národnostní složení JA - didakt. transform. pro ZŠ.Interaktivní tabule a pracovní listy jako aktivizační a motivační prvek výuky.10 JIŽNÍ AMERIKA:FG charakteristiky JA a jejich didakt, transform, na úrovni ZŠ.Typy přír. krajin v JA - návaznost na klima a orografický efekt Kordiller - didaktická transformace na úrovni ZŠ.Problematika kácení TDL v Amazonii - příčiny a následky.Využití Google Earth k vizualizaci vybraných environm. problémů - nárůst vykácených ploch TDL za 20 let v programu Google Earth Engine.11 JIŽNÍ AMERIKA:HG charakteristiky JA a jejich didakt. transform. pro žáky ZŠ.HG charakteristika regionů JA.Hospodářská úroveň JA států - didakt. transform. na úrovni ZŠ: příčiny velkých ekon. rozdílů (mezistátních i vnitrostátních), významné export. artikly, typické znaky zemědělství.Výuková videa jako nástroj motivace žáků při výuce HG charakteristik JA.12 JIŽNÍ AMERIKA:Propojení FG a HG znalostí při výuce model. regionu JA na ZŠ.Model. vyučovací hodina vybraného regionu JA s důrazem na souvisloti a vazby mezi jednotlivými sférami formou metody řešení problému. Motivace a aktivizace žáků při výuce model. regionu JA pomocí metody řešení problému.

Získané způsobilosti

- Student dělí kontinenty (Evropa, Severní a Jižní Amerika) na regiony.- Student dokáže aplikovat znalosti obecné geografie (fyzické i humánní) do výuky vymezených regionů a předvede propojení těchto obecných pravidel se specifiky jednotlivých regionů. - Student dokáže provést didaktickou transformaci na úrovni učiva pro základní školy a demonstruje výuku regionální geografie v návaznosti na obecnou geografii a klade důraz na souvislosti mezi jednotlivými tématy.- Student využívá vhodné a relevantní zdroje pro výuku regionální geografie.- Student používá při výuce regionální geografie vhodnou techniku (výukové programy, modely, prezentace, Google Earth atd.)

Literatura

Král, V. Fyzická geografie Evropy. Academia Praha, 1999. Votýpka, Jan. Fyzická geografie Evropy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-931-4.Netopil, Rostislav; Bičík, Ivan; Brinke, Josef. Geografie Evropy : Celostátní vysokošk. učebnice pro stud. fakult přírodověd. a pedagog. stud. oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22432-6.Novotná, Marie. Geographic information systems in regional geography. GIS Brno `98 conference ISBN 80-210-1842-9. 1998. Blouet, Brian W.; Blouet, Olwyn M. Latin America and the Caribbean : a systematic and regional survey. Hoboken : John Wiley & Sons, 2006. ISBN 0-471-63095-0.Mentlík, Pavel; Novotná, Marie. Regionální geografie & regionální rozvoj. 2002. VOTÝPKA, J., JANOUŠOVÁ, J. Severní Amerika. SPN Praha, 1987. Bradshaw, Michael. World regional geography : the new global order. Updated 2nd ed. Boston : McGraw-Hill, 2002. ISBN 0-07-239031-X. Lew, Alan A.; Hall, Michael C.;Dallen Timothy. World Regional Geography: Human Mobilities, Tourism Destinations, Sustainable Environments. Kendall Hunt Publishing, 2011. ISBN 978-0757593154.

Požadavky

- Aktivní účast na seminářích- Zpracování a předvedení modelové hodiny - Závěrečný didaktický projekt

Garant

RNDr. Václav Stacke, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jaroslav Dokoupil, Ph.D.RNDr. Jiří Preis, Ph.D.