Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výchovné problémy v geografii (CBG / VPGS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CBG / VPGS - Výchovné problémy v geografii, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Didaktická analýza vybraných tematických celků vzhledem k jejich výchovným možnostem.Didaktická transformace vybraných geografických témat.Globální, interkulturní, environmentální výchova a další výchovné možnosti předmětu.Problémové vyučování.Možnosti frontální a skupinové výuky v geografii.Metodika zpracování geografického projektu.Průběh zpracovávání geografického projektu, motivace, rozbor úkolu, možnosti řešení, struktura projektu, plán činnosti a osnova, zpracování projektu, shrnutí projektu, prezentace výsledků před skupinou, diskuse, návrhy řešení.Využití projektu. Náměty k tvorbě geografických projektů.Příprava didaktického testu z geografie.

Získané způsobilosti

Student pochopí specifika předmětu školské geografie (zeměpisu). Chápe jeho postavení v systému školních vyučovacích předmětů, uvědomí si jeho možnosti a potenciál v oblasti mezipředmětových vztahů. Orientuje se v problematice současných témat RVP, jejich struktuře. Student aplikuje současná témata RVP a provádí jejich didaktickou analýzu a transformaci. Zdůvodňuje zvolená řešení. Zvládá použití jednotlivých metod výuky a jejich aplikaci při řešení zadaných témat. Metodické postupy dokáže přizpůsobovat věku a úrovni žáků. Aktuální světové události a problémy vysvětluje v souvislostech globálních i regionálních, přizpůsobuje věku žáků.

Literatura

Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.Wahla, Arnošt. Didaktika zeměpisu. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta v Ostravě, 1972. Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.Kotásek, Jiří. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.Pasch, Marvin; Koldinský, Milan. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002. KÜHNLOVÁ, H. Školní geografický projekt. Praha. Geografické rozhledy 3/1993-94. Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.Hájek, Jan. Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-988-5.

Požadavky

Zpracování přípravy a prezentace dílčích témat za pomoci různých didaktických metod. Individuální projekt - vypracování, prezentace a obhajoba s diskuzí.

Garant

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.

Vyučující

Doc. RNDr. Pavel Mentlík, Ph.D.RNDr. Václav Stacke, Ph.D.