Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika českého jazyka ZŠ (KČJ / 9DIJZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / 9DIJZ - Didaktika českého jazyka ZŠ, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsah přednášek:1. Současné pojetí vyučování českému jazyku.2. Učebnice, pracovní sešity. Pomocné knihy pro vyučování ČJ, pomůcky. Pracovna českého jazyka, předmětové komise.3. Didaktické zásady, vyučovací metody /praktická aplikace/.4. Komplexní jazykový rozbor, typy jazykových cvičení.5. Didaktika hláskosloví a pravopisu.6. Didaktika morfologie.7. Didaktika syntaxe.8. Didaktika lexikologie.9. Didaktika tvoření slov.10. Samostatné práce žáků, ústní a písemné prověřování vědomostí a dovedností, hodnocení, klasifikace.11. Mezisložkové a mezipředmětové vztahy, aktualizace a regionalizace učiva.12. Komunikativní zřetel ve vyučování ČJ, mluvní cvičení.13. Motivace, tvořivost, didaktické hry a soutěže.Obsah seminářů:Vychází z obsahu přednášek.Bude zejména brán zřetel na praktickou aplikaci získaných vědomostí, a to na základě konkrétních simulovaných výukových situací prezentovaných v seminárních příspěvcích studentů. Dále bude pozornost věnována poznatkům (kladům a záporům) z praxe studentů v posledních letech, praktickému nácviku komplexního jazykového rozboru, opravování diktátů, sestavování jazykových cvičení (včetně formulace zadání), metodice přípravy na vyučovací hodinu, zápisům učební látky, organizaci vyučovací jednotky, aktualizaci a regionalizaci učiva, možnostem výchovného působení na žáka, využívání prvků hravosti a soutěživosti při výuce atd.

Získané způsobilosti

Studenti jsou schopni- analyzovat vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů- zhodnotit význam komunikativního pojetí vyučování českého jazyka- pružně a nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární)- s ohledem na specifikum probíraného učiva a typ hodiny vhodně využívat vyučovací metody a formy práce- preferovat sémantické hledisko při osvojování jazykových jevů- analyzovat text na základě soustavy kritérií pro komplexní jazykový rozbor- pochopit systémové souvislosti mezi učivem jednotlivých jazykových rovin- samostatně vypracovat přípravu na vyučovací hodinu

Literatura

Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.Svoboda, Karel. Didaktika českého jazyka a slohu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977. Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Kostečka, Jiří. Do světa češtiny jinak : (Didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi). 1. vyd. Jinočany : H & H, 1993. ISBN 80-85787-24-5.Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.Jelínek, Jaroslav. Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.

Požadavky

Podmínky k udělení zápočtu:Jeden seminární příspěvek, jedna seminární práce, jeden závěrečný test.

Garant

PhDr. Zdeněk Suda, CSc.

Vyučující

PhDr. Zdeněk Suda, CSc.