Předmět Současný český jazyk 2 (KČJ / 9SČJ2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / 9SČJ2 - Současný český jazyk 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Syntax:Věta a výpověď. Predikát. Subjekt. Ostatní větné členy. Větné členy několikanásobné a komplexní. Výrazy, které nejsou větnými členy. Věty podle členitosti. Větné ekvivalenty a fragmenty. Polovětné konstrukce. Věta jednoduchá. Sémantické a formálně-syntaktické vztahy ve větě jednoduché. Konstrukční zvláštnosti a výpovědní modifikace. Odchylky od větné stavby. Věta složená /souvětí podřadné/. Věta hlavní, vedlejší, řídící, závislá. Konstrukce a struktura složené věty. Klasifikace vedlejších vět. Souvětí /souvětí souřadné/ Druhy souvětí. Aktuální členění výpovědi. Výpovědní funkce. Slovosled. Větosled. Modalita a emocionalita ve výpovědi. Základy valenční syntaxe - tvoření ZSV, větné vzorce, větotvorné vztahy.Stylistika:Výstavba jazykového projevu. Slohotvorní činitelé. Styl projevů mluvených a psaných. Soustava funkčních stylů. Lexikální prostředky se slohovou platností. Stylistické využití významu slov. Hláskové a grafické prostředky se slohovou platností. Morfologické, slovotvorné a syntaktické prostředky se slohovou platností. Kompozice jazykového projevu, slohové postupy a útvary.
Získané způsobilosti
Studenti jsou schopni - identifikovat významové a formální vztahy mezi větnými členy,- analyzovat větu jednoduchou a určit jednotlivé větné členy, - naznačit správně stavbu věty jednoduché grafem lineárním i planimetrickým,- porovnat tradiční závislostní a moderní sémanticky orientovanou syntax a jejich přístupy k syntaktickému zkoumání,- analyzovat souvětí,- rozlišit věty hlavní a věty vedlejší,- určit druhy vedlejších vět,- naznačit stavbu souvětí graficky i větným vzorcem, který se používá na 1. stupni ZŠ,- identifikovat nepravidelnosti ve stavbě větné, tj. odchylky motivované i nemotivované,- vysvětlit podstatu nemotivovaných odchylek, - nahradit nemotivovanou odchylku správným vyjádřením,- psát správně interpunkci ve větě jednoduché i v souvětí, - porozumět stylové diferenciaci českého jazyka,- volit jazykové prostředky adekvátně vzhledem k různým aspektům komunikační situace.
Literatura
Hubáček, Jaroslav. Český jazyk pro studující učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23958-7.Hauser, Přemysl. Skladba češtiny pro studium učitelství prvního stupně ZŠ. 1. vyd. Brno : Univ. J. E. Purkyně, 1988. Chloupek, Jan. Stylistika češtiny. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-23302-3.Hubáček, Josef. Texty pro seminář ze stylistiky pro posluchače pedagogické fakulty. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Hubáček, Josef. Učebnice stylistiky : Vysokošk. učebnice pro posl. pedagog. fakult, stud. učitelství v 1.-4. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Jedlička, Alois. Základy české stylistiky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1970.
Požadavky
Podmínky k udělení zápočtu: postupové testy (úspěšné 2 ze 4), zadávány průběžně.
Garant
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Suda, CSc.PhDr. Jana Vaňková