Předmět Didaktika českého jazyka 1 (KČJ / DID1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DID1 - Didaktika českého jazyka 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky:1. Didaktika českého jazyka, předmět zkoumání, cíle.2. Didaktické zásady uplatňované v českém jazyce.3. Příprava na vyučování, typy a struktura hodin jazykového vyučování, metody a formy práce využívané v různých fázích vyučovacího procesu. Didaktická hra.4. Typy jazykových cvičení - různá kritéria dělení. Všestranný jazykový rozbor.5. Problematika pravopisu - rozdělení, metody výkladu a nácviku.6. Zvuková stránka jazyka. Práce s významem slova na 1. stupni ZŠ.7. Stavba slova a tvoření slov - vzájemné vztahy, rozdíly, systematizace pojmů.8. Tvoření slov - principy, algoritmus slovotvorného rozboru. Význam metody pro další složky jazykového vyučování a pro rozvoj myšlení žáků.9. Morfologie na 1. stupni ZŠ. Slovní druhy, mluvnické kategorie, metody expozice, fixace a opakování.10. Syntaktická problematika na 1. stupni ZŠ.11. Hodnocení a klasifikace v jazykovém vyučování.12. Český jazyk a Rámcový vzdělávací program. Kooperativní učení.Plán seminářů:1. Analýza současných osnov českého jazyka na 1. stupni ZŠ.2. Český jazyk a školní vzdělávací program - hledání klíčových kompetencí.3. Kooperativní učení v českém jazyce.4. Syntax na 1. stupni ZŠ.5. Morfologie na 1. stupni ZŠ.6. Stavba slova a tvoření slov.7. Algoritmus slovotvorného rozboru.8. Zvuková stránka jazyka. Práce s významem slova.9. Pravopis lexikální, morfologický a syntaktický (včetně oprav a hodnocení žákovských prací).10. Opravy, hodnocení a klasifikace žákovských prací.11. Typy jazykových cvičení, didaktické hry.12. Analýza seminárních prací, výměna poznatků.Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
Získané způsobilosti
Studenti jsou schopni- funkčně propojit jazykovou a slohovou výuku s výukou literární i s výukou ostatních estetickovýchovných předmětů, jako je výtvarná a hudební výchova,- zařadit do jazykové a slohové výuky mediální výchovu,- aplikovat metodu dramatizace ve výuce českého jazyka,- navrhnout využití krátkého filmu v jazykové, slohové a komunikační výuce,- uvést klady a zápory jednotlivých moderních výukových metod,- zdůvodnit vlastní návrhy moderních výukových metod vzhledem ke stanoveným výukovým cílům a k požadavkům RVP.Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.).
Literatura
Brabcová, Radoslava . Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni ZŠ. Praha, 1990. ISBN 80-04-24251-0.David, Milan . Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ . České Budějovice, 2002. Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007. Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na prvním stupni ZŠ. Plzeň, 1996. Macháčková, Iva - Vejvodová, Jana. Soubor cvičení z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Plzeň, 1991. Hauser, Přemysl; Ondrášková, Karla . Základy didaktiky českého jazyka pro první stupeň základní školy. Brno, 1991. ISBN 80-210-0239-5.
Požadavky
Požadavky k zápočtu:Aktivní práce v seminářích, plnění aktuálních zadaných úkolů, seminární práce.
Garant
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc.