Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika literatury pro SŠ (KČJ / DIDSŠ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DIDSŠ - Didaktika literatury pro SŠ, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět oborové didaktiky literární výchovy, vztah k jiným vědám, zvláště k obecné didaktice a literárněkomunikační teorii recepce, metody vědecké práce2. Literární výchova jako komunikační estetickovýchovný proces, jeho činitelé (žák, učitel, učivo, literární umění, koncepce vyučování) a jejich specifika a vzájemné vztahy ve vyučování3. Čtenářské kompetence pubescentů a adolescentů jako determinanta literární výchovy4. Vztah literární vzdělanosti a učiva literární výchovy jako složky vyučovacího předmětu Čj, specifičnost a konkretizace klíčových kompetencí a očekávaných výstupů žáka SŠ, resp. G,5. Specifičnost didaktických principů v literární výchově, zvláště zásady přiměřenosti, názornosti, kreativity a vědeckosti v procesu osvojování učiva, akcent na zásadu integrity všech složek předmětu6. Literárněvýchovné strategie, zvláště metody motivační a interpretační; podoby frontální, individuální a týmové práce žáků, místo písemné samostatné práce v literární výchově7.Didaktická interpretace textu, její funkce, determinanty a modifikace, vztah standardizované a tzv. skandální interpretace, principy didaktické interpretace textu; rozvíjení čtenářské aktivity žáka ve všech fázích recepce při práci s textem syžetovým, lyrickým a v jednotlivých žánrech literárních druhů8. Metodika rozvoje konkretizační fáze žákovské recepce v interpretačně - produkčních slovesných aktivitách8. Metody osvojování učiva o literatuře v historických periodách vývoje literatury starší (v evropském a světovém kontextu (expoziční metodika ? problémový výklad, vztah demonstrace textem, ilustrace textem a interpretace textu)9. Metody osvojování učiva o směrech a stylech literatury moderní v 19., 20. a 21. století (didaktická interpretace textu jako metoda problémového výkladu)10. Metody tvořivé dramatiky, vstup do role a jeho didaktické funkce, výrazné čtení jako interpretační metoda a zároveň cíl interpretace, metodika výrazného čtení žáka a pokusů o umělecký přednes11. Struktura tematického celku učiva, vztah vyučovací jednotky a tematického celku, typy vyučovacích hodin na SŠ, divadelní a filmová výchova, literární výchova v mezipředmětových vztazích; fáze přípravy učitele na vyučování12. Učebnice pro literární výchovu na SŠ (zvláště čítanky - didaktická kritéria jejich hodnocení a kvalifikovaná klasifikace), multimediální učebnice pro literární výchovu, práce s interaktivní tabulí, další pomůcky (druhy, funkce)13. Diagnostické a evaluační metodySeznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.

Získané způsobilosti

Studenti - chápou specifičnost literární výchovy jako estetickovýchovného procesu v kontextu dalších estetickovýchovných předmětů (především v mezipředmětových vztazích s Hv a Vv) - uvědomují si uměleckou literaturu jako činitele tohoto procesu, který určujícím způsobem poznamenává činitele další (žáka, učitele, učivo, koncepci vyučování), - ovládají vzdělávací program (RVPG, SŠ) jako rámec pro vlastní pedagogickou práci z aspektu cílů vzdělání žáka ( klíčových kompetencí), obsahu vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace a vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura (tj. očekávaných výstupů žáka a učiva),- ovládají výchovně vzdělávací strategie, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především metodiku problémového učení, zvláště efektivní interpretační metody rozvíjející a kultivující čtenářství žáka, jeho slovesnou tvořivost, literární a kulturní obzor,- v modelových situacích dokáží respektovat specifičnost didaktických principů v literární výchově, v rámci principu přiměřenosti čtenářskou kompetenci, čtenářské zájmy a potřeby žáka SŠ, - ovládají řídicí roli v didaktické interpretaci textu, zvládají ji s respektem k jejím determinantám ve všech jejích funkcích a modifikacích, - dokáží koncipovat tematický celek učiva z aspektu očekávaných výstupů žáka a dosahovaných klíčových kompetencí, s uplatněním mezipředmětových vztahů a argumentačně zdůvodnit volbu vzdělávací strategie (metod a forem literárněvýchovné práce), - znají současné učebnice literární výchovy pro G a další typy SŠ, další knižní a technické multimediální pomůcky, kriticky je hodnotí se zřetelem k požadavkům RVP,- zvládnou navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, resp. Český jazyk literatura a Umění a kultura, - prakticky dokáží funkčně využívat didaktickou techniku (interaktivní tabuli a literárněvýchovný program pro práci s interaktivní tabulí).Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.).

Literatura

LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. ISBN 80-7082-364-X.KOŽMÍN, Z. Interpretace básní: určeno pro učitele českého jazyka a literární výchovy na SŠ. Praha: SPN, 1986. NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy: čtyřletá gymnázia a vyšší třídy víceletých gymnázií: z praxe pro praxi. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5.KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.BERÁNKOVÁ, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4 .časopis Český jazyk a literatura. časopis Host, příloha Host do školy. časopis Tvořivá dramatika. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86898-01-6.HOZNAUER, M. Dobrodružství s literaturou: vybrané texty k výuce literatury na literární semináře. Praha: SON, 1993. ISBN 80-04-26046-2.POSLEDNÍ. P. Hledání tvaru: současná literární kultura na gymnáziu. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-435-9.GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: FHPV PU, 2003., 2003. Šrámková, Vítězslava; Hůrková-Novotná, Jiřina. Mluvený projev a přednes : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. škol a pro učitele gymnázií pro nepovinný předmět Umělecký přednes. 1. vyd. Praha : SPN, 1984. BERÁNKOVÁ, E. KOSTEČKA, J. Přečtěte si s námi: literární interpretace pro vyučovací praxi. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-24573-0.Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem, 2006. ISBN 80-7044-767-2.Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990.

Požadavky

1. Průběžná aktivní práce v semináři, samostatná individuální práce nebo týmové řešení problémů2. Student/ka individuálně nebo jako člen/ka dvou- až tříčlenného týmu zhodnotí kritérii vyplývajícími z požadavků RVPG (SŠ) buď zvolenou učebnici pro literární výchovu na SŠ (koncepce učebnice, kvalita textů a kompozice celku z hlediska reprezentativnosti ve vztahu k literárnímu kontextu a funkčnosti z hlediska požadavků vzdělávacího programu a kontextu učiva) , nebo individuálně podrobně zpracuje vybraný tematický celek učiva z aspektu sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka. Výsledky hodnocení budou předneseny formou referátu v semináři.3. a/ Student/ka individuálně vypracuje semestrovou práci písemnou: Příprava na vyučovací hodinu literární výchovy. Dominantní vyučovací metodou bude didaktická interpretace textu. Student/ka si zvolí typ školy, ročník, tematický celek učiva, téma hodiny, místo vyučovací jednotky v tematickém celku dotovaném více hodinami a vyučovací metody. Tyto informace budou explicite uvedeny v záhlaví práce, rovněž výčet sledovaných kompetencí a očekávaných výstupů žáka jako cíle tematického celku, ale i dané konkrétní hodiny. b/ Alternativa: Jako člen/ka 2-3 členného týmu zpracuje zvolené literárněvýchovné téma jako projekt literárně - hudebně - výtvarný či filmový, s užitím metod tvořivé dramatiky (recitace, vstup do role, návrh na výtvarné řešení scény, kostýmů postav..., s možností literární exkurze) a jeho scénář přednese v semináři, s názornými ukázkami realizace.

Garant

Doc. PhDr. Bohumil Jirásek, CSc.

Vyučující

Mgr. Vladimíra BrčákováDoc. PhDr. Bohumil Jirásek, CSc.