Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktická interpretace liter. textu (KČJ / DINT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DINT - Didaktická interpretace liter. textu, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Metodika didaktické interpretace uměleckého textu respektující jeho literární druh a žánr,genetické determinanty, věk žáka a jeho čtenářskou a sociálně kulturní kompetenci.Rozvoj žákových čtenářských aktivit v percepční fázi recepce textu, apercepční fázi, vlastně interpretační a konkretizační fázi recepce textu. Interpretace specificky zaměřená k žákovu osvojení určitého poznatku o literatuře, k rozvoji jeho estetické komunikace (na bázi rozvoje jeho citovosti, představivosti a fantazie, obrazného i logického myšlení), k dosažení hodnotových cílů interpretace, zvláště formativních cílů estetických a mravních. Metodika produkčních aktivit žáka, žánrových transformací textu a tvůrčího psaní. Didaktická interpretace jako metoda výkladová, opakovací a procvičovací, metoda hodnotící.

Získané způsobilosti

Studenti - chápou specifičnost pubescentního čtenářství - čtenářské zájmy, kompetence a potřeby žáka 2. stupně ZŠ a SŠ,- dokáží odlišit čtenářskou, literárněvědeckou a didaktickou interpretaci uměleckého textu, - v modelových situacích interpretace dokáží respektovat determinanty, funkce a principy didaktické interpretace textu, ovládají řídicí roli v didaktické interpretaci textu, zvládají ji s respektem ke kompetencím žáka, k cílům rozvoje jeho čtenářství a očekávaným výstupům v osvojení učiva,- didaktickou interpretaci jsou schopni aplikovat ve vztahu k žánru textu, jeho historické stylovosti a k autorskému stylu, - dokáží koncipovat tematický celek učiva z aspektu užití metody didaktické interpretace jako metody motivační, metody problémové ve výkladu, procvičování a opakování učiva a metody hodnotící,- zvládnou navrhnout a pedagogicky realizovat multimediální projekt v prostupování vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, resp. Český jazyk literatura a Umění a kultura s funkčním užití metody interpretační,- ovládnou výchovně vzdělávací strategie s užitím interpretační metodiky, které žákům pomáhají v utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a v dosahování očekávaných výstupů, především v rozvoji jejich slovesné tvořivosti.

Literatura

Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: ZČU, 1995. Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: ZČU, 1997. Lederbuchová, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. Kožmín, Zdeněk. Interpretace básní: Určeno pro učitele čes. jaz. a lit. na SŠ. Praha: SPN, 1986. Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : (se změnami provedenými k 1.9. 2007. Praha: VÚP, 2007. Beránková, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. Machková, Eva. Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. 5., rozšíř. vyd., v Středočes. kraj. kult. středis. 2. Praha : Středočeské krajské kulturní středisko, 1990. Bílek, Petr. Hledání jazyka interpretace (k modernímu prozaickému textu). Brno: Host, 2003. Pechar, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Praha: Filosofia, 2002. Germušková, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: FHPV PU, 2003. Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom, 1997. Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004. Beránková, Eva; Kostečka, Jiří. Přečtěte si s námi : Literární interpretace pro vyučovací praxi . Praha: SPN, 1992. Machková, Eva. Základy dramatické výchovy. 1.vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.

Požadavky

1. Aktivní práce v semináři.2. Jeden připravený výstup v semináři v roli učitele řídícího žákovskou interpretaci textu, (žánr textu a zaměření interpretace určí vyučující; tematický celek učiva, text a věk žáka si student zvolí).3. Jeden připravený výstup s demonstrací metody interpretace textu zaměřené do konkretizační fáze práce s textem. Alternativa: Týmová práce 2-3 studentů: scénář k multimediálnímu projektu v prostupování vzdělávacích oblastí Jazyk a jazyková komunikace, resp. Český jazyk literatura a Umění a kultura s funkčním užití metody didaktické interpretace v konkretizační fázi recepce - žánrová transformace, slovesná či jiná adaptace, variace či parodizace textu...

Garant

Mgr. Vladimíra Brčáková