Předmět Didaktika slohové a komun. výchovy (KČJ / DISS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DISS - Didaktika slohové a komun. výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vyvození základních stylistických pojmů ve slohovém vyučování.2. Inspirace a sloh. Volba metod a témat.3. Stylizace souvislého jazykového projevu na základě předpisu syntaktických vztahů, propojení jazykové a slohové složky vyučování českému jazyku.4. Metody nácviku slohového postupu vyprávěcího na SŠ.5. Metody nácviku útvarů slohového postupu popisného na SŠ 1 - popis prostý - popis věci, zvířete, charakteristika vnější a vnitřní.6. Metody nácviku útvarů slohového postupu popisného na SŠ 2 - popis větších celků, dějový popis, subjektivně zabarvený popis.7. Tvořivý přístup k mluvenému projevu.8. Nácvik mluvených projevů dialogických.9. Nácvik mluvených projevů monologických.10. Tvořivé aspekty nácviku úvahy.11. Slohový výcvik na SOU.12. Oprava a hodnocení písemných slohových prací a mluvených projevů.Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
Získané způsobilosti
Studenti jsou schopni- analyzovat vzdělávací program (RVPG, SŠ) z hlediska očekávaných výstupů učení žáka a učiva),- orientovat žáky SŠ na sdělovací záměr (vést je k výběru jazykových prostředků podle záměru, kontextu, situace a adresáta),- správně posoudit a interpretovat komunikační účinky ústních i písemných projevů žáků,- navrhnout vyučovací hodiny slohu a komunikační výchovy různého tematického zaměření,- volit funkčně různé organizační formy pro komunikační a slohovou výchovu,- vhodně aplikovat různé vyučovací metody,- nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární,- kriticky zhodnotit a porovnat platné učebnice českého jazyka pro střední školy z hlediska jejich struktury, obsahu učiva i metodických postupů a se zřetelem k požadavkům RVP.Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.).
Literatura
Šebesta, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-711-9.Kolektiv. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2007. Praha, 2007. Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985. Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh : Malé traktáty a malé scénáře. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.Učebnice českého jazyka pro střední školy. Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993.
Požadavky
Seminární práce.
Garant
PaedDr. Jana Vejvodová, CSc.