Předmět Didaktika slohové a komunikativ. výchovy (KČJ / DISZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KČJ / DISZ - Didaktika slohové a komunikativ. výchovy, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Seznámení studentů s náplní seminářů, přidělení seminárních příspěvků a zadání seminárních prací. Studijní literatura.2. Současná koncepce vyučování slohu, RVP.3. Reprodukční a produkční sloh. Slohová práce a fáze její přípravy.4. Příprava cvičné slohové práce (vypravování, popis) na základě předpisu větných vzorců.5. Práce s osnovou a konceptem.6. Pěstování souvislého mluveného projevu. Hodnocení stylové kvality projevu. Témata mluvních cvičení.7. Komunikativní hledisko ve vyučování slohu.8. Slohová cvičení. Praktické sestavování různých typů slohových cvičení (textových, stylizačních, konstrukčních, korekturních).9. Cvičné a kontrolní slohové práce, jejich frekvence a rozsah. Metodika opravování slohových prací. Typy chyb.10. Hodnocení a klasifikace písemných slohových prací a samostatných mluvených projevů žáků. Problém klasifikace při slohu.11. Ukázky slohových prací žáků základní školy. Komentář zdařilých slohových hodin studentů v rámci profesní praxe v minulých letech.12. Možnosti aktualizace a regionalizace učiva. Názornost, využívání pomůcek.13. Prvky soutěživosti, her a dramatizace při hodinách slohu. Transformace slohových útvarů. Témata slohových prací. Kreativita ve slohu.Seznámení s konkrétní podobou nástrojů měření v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů.
Získané způsobilosti
Studenti jsou schopni- analyzovat vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů učení žáka a učiva,- vést žáky na ZŠ k pochopení podstaty komunikačního záměru a komunikačního efektu,- žákům vysvětlit vliv objektivních a subjektivních slohotvorných činitelů při tvorbě textu,- promýšlet a volit účinné metody práce s textem, demonstrovat přístup k různým typům reprodukce,- uplatňovat metody produkčního slohu (při nácviku slohových postupů a slohových útvarů),- pružně a nenásilně integrovat všechny tři složky vyučování českému jazyku (jazykovou, slohovou a literární).Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.).
Literatura
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Didaktika češtiny. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Učebnice českého jazyka pro základní školy. Hausenblas, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? : Úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Zbuzany, 1993. Čechová, Marie. Vyučování slohu : Úvod do teorie. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
Požadavky
Podmínky k udělení zápočtu:jeden seminární příspěvek zaměřený na problematiku didaktiky slohové a komunikativní výchovy, vycházející ze zvládnutí problematiky předmětu KČJ/DIJZ, jedna seminární práce.Požadavky ke zkoušce:Student prokáže ovládnutí učiva KČJ/DIJZ a KČJ/DISZ.
Garant
PhDr. Zdeněk Suda, CSc.