Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika dějepisu 1 (KHI / DID1Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / DID1Z - Didaktika dějepisu 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do didaktiky dějepisu2. Předmět DD a jeho historický vývoj3. Dějepisné vyučování, význam, cíl, obsah4. Osobnost učitele (specifika dějepisu)5. Vývoj dějepisného vyučování v Čechách6. Metodika a metodologie vyučování dějepisu7. Metody expoziční; expozice obsahu učiva předmětu dějepis v klasickém pojetí a na pozadíkurikulární reformy8. Metody fixační; fixace9. Metody diagnostické; vhodné moduly hodnocení ve vyučování dějepisu10. Motivace ve vyučování dějepisu, vnější činitele, vnitřní motivy11.-12. Náslechová praxe a její rozbor

Získané způsobilosti

Studenta(ka):- vytvoří si přehled o vývoji vyučování dějepisu v našich podmínkách, o obecně platných zásadách českého modelu vyučování školního dějepisu- orientuje se v současných trendech vyučování v intencích kurikulární reformy na ZŠ a nižších tříd víceletých gymnázií (dále VG), zná informační zdroje a základní dokumenty této reformy pro jednotlivé typy škol - dokáže zpřehlednit a zhodnotit současné výukové materiály a učebnice, vybrat zdroje vedoucí k obecné i kritické znalosti historického tématu pro žáky ZŠ a VG, - prokáže schopnost naplánovat a efektivně vybrat vhodné metody i didaktické formy k prezentaci a fixaci historického děje- orientuje se v možnostech využití interdisciplinárních vztahů v daném tématickém celku vyučování dějepisu na ZŠ a VG- účelně formuluje hlavní zásady didaktické analýzy (průřezová témata, klíčové kompetence, formy evaluace a autoevaluace žáků) a to na konkrétních příkladech historické látky.

Literatura

Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň , 2008. Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha , 1997. Růžičková, J. Didaktické inspirace. Praha, 1997. Čapek, Vratislav. Didaktika dějepisu. Díl 2, Výchovně vzdělávací proces v dějepise. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Beneš, Z. Historický text a historická kultura. Praha, 1995. Beneš, Z. Historie a škola I. Otázky koncepce školního dějepisu. Praha , 2002. Čapek, Vratislav. Pojetí dějepisu jako učebního předmětu : K teorii výběru dějepisného učiva // : Seminární učební text z metodiky dějepisu jako učebního předmětu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1966. Alberty, J. Úvod do vyučovania dejepisu. Bratislava, 1988. Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň , 2006. Jílek,T., Čapek, V. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I., II. Plzeň, 1994. Jílek, T. a kol. Základy didaktiky dějepisu. Plzeň , 1994. Janovský, Julius. Základy didaktiky dějepisu : Učebnice pro studium oboru učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fakultách. 1. vyd. Praha : SPN, 1984. Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004.

Požadavky

Aktivní účast v seminářích, znalost literatury a faktografie. Přesvědčivé vystoupení v semináři s řešením modelové situace výuky dějepisu. Znalost aktuálních učebnic, RVP, principů tvorby ŠVP.Vypracování seminárního úkolu na téma didaktického projektu - spojení obou aprobačních předmětů.Prezentace individuálního projektu.Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.Náslechová praxe.30% výuky bude realizováno ve výukovém bloku na počátku semestru.

Garant

PaedDr. Helena Východská

Vyučující

PaedDr. Helena Východská