Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historická koncepce historiografie (KHI / HKH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHI / HKH - Historická koncepce historiografie, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Koncepce dějin v nejstarších civilizacích s důrazem na Egypt a Mezopotámii (relativní a absolutní chronologie, seznamy králů a kněží, chápání času, představy o zrození světa), počátky historiografie. Židé jako tvůrci prvních "národních dějin". Antické historické konmcepce - retrospektivní a cyklické pojetí (Hesiodos, Polybios), "otec dějepisu" Heorotos a první úvahy o smyslu dějin a střetu civilizací, kauzalita v dějinách a Thukidides (pragmatické pojetí historie), antické kulturní paradigma a diskurs antických historiků, personalistické pojetí římského dějepisectví. Pozdně antické a raně křesťanské dějepisectví - od antického individualismu k pojetí dějin jako vzestupné cesty ke spáse, historiografie a křesťanská eschatologie, úvahy o smyslu historického vývoje, propojování biblických a národních dějin. Počátky evropských národních historiografií a jejich sepětí s ideologií státu a národních dynastií. Renesance a humanismus, průlom do středověké scholatiky. Novověké chápání dějin jako střetu mocenských, náboženských a ekonomických zájmů (Guicciardi, Machiavelli, Bodin, Bossuet etc.). Komenského pojetí historie jako základního kamene vzdělání a porozumění světu. Osobnostní a kolektivistické pojetí dějin. Moderní spory o koncepci a smysl dějin, "vědecký" a "literární" dějepis, otázky "nevyhnutelnosti", "zákonitost" a "vypočítatelnosti" dějin. Historismus 19. století - dějepis mezi vědou a ideologií, využívání i zneužívání výuky dějepisu při integraci států a národů. Romantické a pozitivistické dějepisectví. Nacionalistické, mesiášské, marxistické, rasistické, náboženské, liberální i vědecko-technické koncepce dějin, historiografie a historická publicistika při formování historického vědomí.

Získané způsobilosti

Student se bude orientovat v klíčových filosofických koncepcích dějin, které měly objasnit vývoj kultury, civilizace i celku světa. Bude znát také kritiku, již je možno na tyto koncepce aplikovat, i současnou podobu diskuzí, jež se v rámci filosofie dějin vedou.

Literatura

Foucault. Archeologie vědění. Praha, 2002. Popper. Bída historicismu. Praha, 1994. Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996. Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983. Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II. Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1. 1. vyd. Praha : SPN, 1983. Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2. 1. vyd. Praha : SPN, 1983. Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946. Herodotos. Dějiny. Praha, 1972. edice českých kronik. nakl. Svoboda Praha. Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993. Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004. Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990. Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985. Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984. Gadamer. Problém dějinného vědomí. Praha, 1997. Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I. Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof. 1. vyd. Praha : SPN, 1984. Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991. Collingwood. The Idea of History. Cambridge, 1961. V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, . Popper. Věčné hledání. Praha, 2000.

Požadavky

Zpracování seminární práce. Ústní zkouška.

Garant

PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D.