Předmět Didaktika hudební výchovy 1 (KHK / 9DH1R)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / 9DH1R - Didaktika hudební výchovy 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cíle a úkoly hudební výchovy na 1.stupni základní školy. Výchova hudbou a k hudbě, zpěvem a poslechem hudby.Současné pojetí hudební výchovy na 1.stupni základní školy s poukázáním na jeho historická východiska.Komplexní múzická výchova, hlavní a doplňující hudebně výchovné činnosti, význam hudební tvořivosti.Psychologické základy hudební výchovy - hudebnost, hudební nadání, hudební sluch a jeho druhy, klasifikace hudebních schopností.Charakteristika dětského hlasu, jeho rozsah, hygiena. Příčiny vad chybné vokální intonace, jejich zjišťování a odstraňování.Pěvecké činnosti v předškolním věku a na 1.stupni základní školy. Pěvecké kompetence a efektivní metody při jejich rozvíjení.Nácvik písně metodou imitační a za pomoci grafického názoru. Komplexní práce s písní.Hudebně průpravná cvičení, jejich charakteristika a význam.Dvojhlas na 1.stupni základní školy, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, postupy při nácviku, metodické postupy...Nejvýznamnější intonační metody naše i zahraniční s poukázáním na historická východiska(přehled, význam, uplatnění v praxi...).Osvojování písní metodou intonační( L.Daniel, F.Lýsek, relativní solmizace, využití fonogestiky).
Získané způsobilosti
Student/ka vymezí umění a identifikuje kulturu jako důležitou a nepostradatelnou součást lidského bytí. Rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Volí odpovídající metody při pěvecké výchově dětí a dokáže je aplikovat.Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu.Na základě videozáznamu( DVD), příkladů z pedagogické praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu včetně pohledů na postavení žáka a učitele.Rozpozná různé modelové situace ve vyučování, formuluje pojmy jako jsou výukové metody a organizační formy vyučování, porozumí základním kurikulárním dokumentům, zejména RVP a ŠVP a pochopí jejich odlišnosti z pohledu hudebně výchovného procesu.Ovládá výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, ovládá efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí.Realizuje hudebně dramatické techniky a didaktické hry vhodné k osvojování očekávaných výstupů.Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny hudební výchovy s důrazem na tvořivé prvky činnostního pojetí navrhuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladůAnalyzuje učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro 1.stupeň základní školy a doplňující hudební literaturu, dovede k nim kriticky přistupovat a porovnávat je z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k ŠVP.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.
Literatura
Hanžlík, B., Fenclová, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice, 2009. Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985. Slavík,J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 14-7178-262-9.Herden, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme. Praha, 1994. Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ : Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-459-2.Daniel, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. První díl. Přeprac. vyd. Praha : Panton, 1995. ISBN 80-7039-227-4.Slavíková, M. Texty a materiály k předmětu DHV (včetně Základů hudební psychologie).
Požadavky
1. Zopakovat si min. 25 písní z učebnic Hv pro 1. 5. ročník, pět písní z každého ročníku (předehra, hra melodie i doprovodu a současně zpěv, pokyn hlavou ke zpěvu, transpozice lidových písní do C, D, F, d, e; student předloží seznam písní s uvedením transpozic min. do 1 tóniny, tak aby ke každé uvedené tónině bylo několik písní), prokázat dovednost zpěvu a hry písní průběžně při seminárních činnostech. 2. Písemně: test z Psychologických základů hudební výchovy3. Písemně zpracovat přípravu na hodinu Hv: Nácvik písně metodou imitace s názorem. Píseň bude z učebnice Hv pro 2. nebo 3. ročník, příprava bude obsahovat přípravná cvičení přímo utvořená k problematice konkrétní písně, budou čerpat z melodického a rytmického materiálu písně, dále vlastní nácvik písně a to metodou imitace s názorem, fáze postupu. Přípravu realizovat v semináři se studenty. Možnost využití interaktivní tabule SMART BOARD dotykové a programů SMART Notebook.4. Písemně: zpracovat oddíly Barokní hudba a Hudební klasicismus, rozsah 4 6 stran, jednoduché řádkování, obrázky se nepočítají do rozsahu. Z učebnic Hudební výchova pro 1. 5. ročník ZŠ student vypíše poslechové skladby k oběma obdobím a ke každé skladbě uvede stručně (2-3 řádky) informaci, vzdělávací nebo výchovný cíl nebo didaktický záměr, proč je se skladbou pracováno a jakým způsobem, co si jejím prostřednictvím mají žáci uvědomit, co mohou prožít, pocítit. Z hlediska dějin hudby se student pokusí vyjádřit, čím je skladba důležitá pro umělecký styl daného období.Požadavky pro kombinovanou formu studia: úkoly 2, 3 a 4 zpracovat a zaslat písemně. Úkol 1 hru a zpěv písní student/ka přijde osobně předvést v dohodnutém termínu. Zároveň zdůvodní svoji přípravu nácviku písně a objasní navrhované postupy.
Garant
Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.
Vyučující
Marie NovákováMgr. Marie NovákováDoc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.