Předmět Hudební výchova (KHK / 9HUVR)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / 9HUVR - Hudební výchova, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč.Stupnice durové, mollové, církevní, cikánské; pentatonika, celotónová a chromatická stupnice.Intervaly základní, odvozené, složené, enharmonické, obraty intervalů.Akordy - přehled. Kvintakordy dur a moll, zvětšené, zmenšené. Obraty kvintakordů. Tvrdě malý septakord, obraty. Nónový akord.Intonační dovednosti - intonace hlavních a vedlejších stupňů v dur a moll, základních intervalů, dur a moll kvintakordů.Problematika rytmických cvičení, rozvíjení rytmických dovedností se zřetelem k psychologickým a didaktickým aspektům, příklady metodických postupů.Hudební formy - orientace v základních pojmech( motiv, téma, pasáž, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech( malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy).Základní orientace v dějinách české a světové hudby( jednotlivá slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich efektivní rozvíjení.
Získané způsobilosti
Student/ka pochopí a aplikuje pojmy z oblasti hudební teorie, ověří si možnosti v práci žáka i učitele, porozumí základům hudební teorie přibližně v rozsahu učebnice L.Zenkla.Porozumí různým modelům vyučování, základním kurikulárním dokumentům, zejména RVP a ŠVP a pochopí jejich odlišnosti z pohledu hudebně výchovného procesu. Seznamuje se s hudebními formami v rozsahu požadavků 1.stupně základní školy vhodnými k osvojování očekávaných výstupů. Orientuje se v dějinách české a světové hudby, analyzuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladů.Zná učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro 1.stupeň základní školy a doplňující hudební literaturu, dovede je porovnávat z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k ŠVP.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.
Literatura
Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky. Praha : Editio Supraphon, 1982. Zenkl L. ABC hudebních forem. Praha: Editio Supraphon,, 1990. Fiala, Jaroslav. Dějiny hudby pro posluchače učitelství 1. stupně ZŠ : Určeno pro posl. 2. a 3. roč. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1987.
Požadavky
K zápočtu:1. Student/ka úspěšně zvládne v průběhu semestru minimálně 3 testy z hudební teorie, základů hudebních forem a dějin hudby.2. Student/ka zvládne praktické intonační, rytmické a taktovací dovednosti, nezbytné pro práci s žáky 1.stupně základní školy.3. Tyto dovednosti bude prakticky realizovat s aktivizací studentů, proběhne reflexe vlastní práce.Ke zkoušce:1. Student/ka napíše písemný test z hudební teorie, základů hudebních forem a základů dějin hudby. 2. Další částí je pohovor nad teorií.
Garant
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D.Marie NovákováMarie Nováková