Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika hudební výchovy 2 (KHK / DHV2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / DHV2 - Didaktika hudební výchovy 2, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Problematika rytmické výchovy( rozvíjení rytmické dovednosti se zřetelem k psychologickým a didaktickým aspektům, příklady metodických postupů).Význam hry na sopránovou zobcovou flétnu a její využití v hudebně výchovném procesu.Poslechové činnosti na 1.stupni základní školy. Poslechové kompetence žáka a jejich efektivní rozvíjení.Hudební nauka jako nezbytná součást komplexní múzické výchovy pomocí aktivizační metody s přihlédnutím ke vztahu k rozvíjení poznávacích a výkonových potřeb žáka.Instrumentální činnosti v hudební výchově, vytváření doprovodů k písním( jednoduché partiturky - Orffův instrumentář). Instrumentální kompetence.Hudebně pohybové činnosti na 1.stupni základní školy, jejich význam. Pohybové hry a hudebně didaktické techniky. Hudebně pohybové kompetence.Možnosti mimotřídní a mimoškolní hudební výchovy. Hudební pořady pro děti. Kompetence sborového zpěvu a instrumentálních kroužků.Organizace vyučovacího procesu na 1.stupni základní školy z hlediska výchovných a vzdělávacích strategií RVP a ŠVP se zaměřením na jejich odlišnosti, analýza klíčových kompetencí žáka v Hv včetně evaluace žáků a učitele.Motivace žáka s přihlédnutím k jeho potřebám a jejich aktualizace ve výuce včetně hudební diagnostiky. Chápání významu předmětu hudební výchova na škole i z pohledu širšího společenského kontextu.Formy a způsoby hodnocení žáka v hudebně výchovném procesu, hodnocení jednotlivých hudebních činností.

Získané způsobilosti

Student/ka vymezí umění a identifikuje kulturu jako důležitou a nepostradatelnou součást lidského bytí. Rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří zjišťování vad chybné vokální intonace a na praktických úkolech aplikuje zejména metodu jejich odstraňování. Přizpůsobí metody práce pěveckým schopnostem dětí a dokáže je aplikovat v pěveckých činnostech..Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu.Ovládá hru na klasický hudební nástroj( klavír) a hudební nástroje Orffova instrumentáře a umí jich využívat při vedení hudebních aktivit žáků. Navrhne a vytvoří jednodušší instrumentální doprovody k písním a uvede je do souvislostí s ostatními činnostmi. Navrhuje výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, formuluje efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencíRealizuje hudebně dramatické techniky a didaktické hry vhodné k osvojování očekávaných výstupů.Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny hudební výchovy s důrazem na tvořivé prvky činnostního pojetí analyzuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladůV semináři předmětu si uvědomuje různé aktivizační strategie výukového procesu jako celku( např. motivaci žáka, kooperativní metody vyučování, hudební didaktické hry, hodnocení žáka...)Dokáže odhadnout využití hudebně didaktické techniky při plnění vyučovacích cílů.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.

Literatura

Sedlák, František; Siebr, Rudolf. Didaktika hudební výchovy na prvním stupni základní školy : Učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985. Herden, Jaroslav; Petřík, Jan. My pozor dáme a posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-56-5.Praktické úkoly z didaktiky hudební výchovy pro 1. stupeň ZŠ : Skripta pro posl. pedag. fak. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-459-2.Daniel, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. Druhý díl. Praha : Panton, 1996. ISBN 80-7039-312-2.Daniel, Ladislav. Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte. První díl. Přeprac. vyd. Praha : Panton, 1995. ISBN 80-7039-227-4.

Požadavky

1. Zopakovat si dalších 25 písní (po pěti z učebnic Hv pro 1. 5. ročník) - předehra, hra melodie i doprovodu a současně zpěv, pokyn hlavou ke zpěvu, transpozice (C, D, E, F, d, e, a), prokázat dovednost zpěvu a hry písní průběžně plnit v semináři. 2. Písemně: samostatně nastudovat oddíly Hudba romantismu, Hudba 20. století a písemně je zpracovat podle pokynů vyučujícího. Z učebnic Hudební výchova pro 1. 5. ročník ZŠ dále student vypíše všechny skladby, vztahující se k uvedeným obdobím v hudbě české i evropské. Provede krátkou analýzu každé skladby z hlediska její prezentace žákům (práce s učebnicí).3. Písemně: zpracovat jednu přípravu na hodinu Hv, s integrací hudebně-výchovných činností, zaměřenou zejména na poslechové činnosti v hodině (práce s poslechovou skladbou). Přípravu ve stručné verzi realizovat v semináři.Požadavky pro kombinovanou formu studia: úkoly 2 a 3 zpracovat a zaslat písemně. Úkol 1 hru a zpěv písní student/ka přijde osobně předvést v dohodnutém termínu.Požadavky ke zkoušce: a) Teoretická část viz Témata ke zkoušce (losované téma, pohovor o něm)b) Praktická část - aplikace problematiky teoretické části zkoušky na písních; student si připraví seznam 50ti písní z učebnic Hv 1 5, v tóninách C, D, E, F, d, e. U většiny lidových umí transponovat do zpívatelné tóniny, předehru, pokyn hlavou, zpěv + hra melodie a doprovodu, promyslet si průpravná cvičení k písni a metodu nácviku. Témata ke zkoušce1. Cíle a úkoly hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Výchova hudbou a k hudbě. Současná koncepce Hv na ZŠ, RVP ZV z hlediska Hv, metody a organizační formy v současné Hv.2. Stručný nástin historického vývoje Hv, význam hudby a zpěvu. Vznik současné koncepce předmětu. Klíčové kompetence v Hv, standard předmětu. 3. Charakteristika dětského hlasu, jeho rozsah, hygiena. Příčiny chybné vokální intonace, jejich náprava. Hudební diagnostika, testy hudebnosti.4. Pěvecké a vokální činnosti na 1. stupni ZŠ. Pěvecké dovednosti (dle RVP), možnosti a systematika jejich rozvoje u dětí. Charakteristika učebnic Hv pro 1. 5. roč. ZŠ z hlediska podnětnosti a systematiky k rozvoji pěveckých a mluvních dovedností.5. Didaktická práce s písní na 1. stupni ZŠ a metody jejího nácviku. Nácvik písně metodou imitace s grafickým názorem (příklady postupu). 6. Osvojování písně tonálními metodami. Intonační nácvik písně. Postup podle Danielovy metody opěrných písní (příklady postupu).7. Rytmická výchova psychologická východiska, metodika rytmické výchovy. Rytmická zkratka, rytmické slabiky, rytmická tvořivost a její formy. Algoritmy rozvoje rytmických dovedností v 1. 5. ročníku ZŠ (práce s učebnicí).8. Instrumentální činnosti na 1. stupni ZŠ. Hudební nástroj ve škole možnosti, význam. Možnosti didaktického uplatnění instrumentálních činností v Hv. Tvorba instrumentálních doprovodů k písním.9. Dvojhlas na ZŠ, typy dvojhlasu, průpravná cvičení, metodické postupy při nácviku.10. Poslechové činnosti na 1. stupni ZŠ. Cíle poslechu hudby, metody, práce s učebnicí Hv. Problém rozumění hudbě, prostředky hudebního vyjádření. Tvořivost a poslech.11. Práce s poslechovou skladbou ve škole (na základě příkladů didaktické práce s hudbou 20. století v učebnicích Hv), integrace činností, zdůvodnění postupů při aktivizaci žáků. /Hudbu 20. století zpracovat z knihy Hanžlík Fenclová, 2009/12. Hudba 20. století (obecná charakteristika, znaky hudby, hlavní představitelé) a výběr skladeb tohoto období v učebnicích Hudební výchova pro 1. 5. roč. ZŠ.13. Hudebně teoretické poznatky, jejich význam a začlenění do výuky Hv. Hudebně pohybová výchova na 1. stupni ZŠ.

Garant

PaedDr. Jiří Frolík

Vyučující

PaedDr. Jiří FrolíkDoc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.