Předmět Didaktika hudební výchovy 1 (KHK / DIH1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / DIH1 - Didaktika hudební výchovy 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Kutikulární dokumenty,1. Rámcový vzdělávací program pro základní a gymnaziální vzdělávání, současná a předchozí koncepce ? srovnání, pozitiva, úskalí, cíle HV - integrace oborová.2. K možnostem uplatnění hudební výchovy v životě školy (projekty, akce školy, možnosti mezioborové integrace, konkrétní ukázky ? rozbor videodokumentace).3. Hudební výchova v kontextu se ŠVP (konkrétní příklad ŠVP, studium materiálů, tematické plány).4. Struktura předmětu - čtyři druhy hudebních činností, jejich cíle, tvorba metodických řad rozvoje jednotlivých činností (Co?, Komu?, Jak?). Prezentace modelových příkladů.5. Rozvoj rytmického cítění dětí ? metodická řada, tvorba příkladů.6. K možnostem rozezpívání dětí ? metody, metodická řada, imitace a intonace ve výuce7. Instrumentální činnosti ? zásady práce s nástroji, metodická řada, od hry na tělo po hru na nástroje, instrumentální doprovod písní, tvorba partitur.8. Výstupy studentů9. Výběr tématu pro tvorbu vyučovací jednotky. Práce s učebnicemi HV pro 2. stupeň ZŠ a gymnázia.10. Prezentace příprav.
Získané způsobilosti
Student/ka - chápe kulturu a umění jako nedílnou součást lidské existence, jako jednu z důležitých lidských potřeb; - zná zákonitosti rozvoje dětského hlasu a hlasové hygieny dětí a mládeže, prakticky ovládá metody a techniky kolektivní hlasové a pěvecké výchovy dětí; - v návaznosti na předmět Hlasová výchova rozvíjí své pěvecké dovednosti tak, aby byl schopen vzorového pěveckého přednesu písní různých druhů, stylů a žánrů, včetně zpěvu dvojhlasého a vícehlasého; - ovládá hru na hudební nástroje (melodické i harmonicko-doprovodné) a umí jich využívat k vedení kolektivních hudebních aktivit žáků; - umí vytvořit jednodušší instrumentální doprovody k písním pro děti a nacvičit je s kolektivem; - ovládá výchovně vzdělávací strategie, které žákům pomáhají v rozvíjení klíčových kompetencí a v osvojování očekávaných výstupů;- tvoří a realizuje se skupinou hudebně průpravná cvičení, prakticky ovládá efektivní metody a postupy při nácviku písní, vybírá a realizuje hudebně didaktické hry a hudebně dramatizační techniky;- v návaznosti na znalosti osvojené v hudebně teoretických a hudebně historických disciplinách zpracovává a prezentuje v semináři výukové projekty s uplatněním mezipředmětových vztahů a multimediálních výukových podkladů; - zná platné učebnice hudební výchovy pro 2. st. ZŠ a pro G, kriticky je hodnotí a srovnává z hlediska jejich struktury, obsahu učiva ? metodických postupů a se zřetelem k požadavkům RVP;- v semináři předmětu zažije různé aktivizující strategie výuky, integrativní postupy práce s písní, kooperativní metody vyučování, hudební didaktické hry, apod. a vyzkouší si některé se svými spolužáky prostřednictvím prezentace vytvořeného týmového Hv projektu; - prakticky se seznámí s moderní hudebně didaktickou technikou a dokáže ji funkčně využívat při plnění vyučovacích cílů.
Literatura
SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. učebnice Hv pro ZŠ, ZUŠ, SŠ. Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984. Tichá, A. Hlasová výchova v dětském pěveckém sboru. Praha. Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. 19--. Jurkovič, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole : Notový materiál a met. příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. VÁŇOVÁ, Hana. Pěvecká tvořivost na základní škole. Praha. HOLUBEC, J., PRCHAL, J. Populární hudba ve škole - zpíváme a hrajeme. Muzikservis, 1998. Učebnice HV pro 2. st. ZŠ a gymnázia.
Požadavky
Student v průběhu semestru a) aktivně vystupuje v seminárních diskusích, ve hře doprovodů písní, zpívá s kolektivem, zapojuje se do pohybových aktivit, b) prezentuje vlastní přípravu vyučovací jednotky, či její dílčí části (téma výstupu a pravidla pro jeho prezentaci si domluví s vyučujícím na první hodině semináře). V rámci výstupu dále prokáže tyto dovednosti:V návaznosti na předměty Hra na nástroj a Pěvecká výchova si student/ka osvojí 20 písní vhodných pro 2. st. ZŠ nebo střední škol. Písně uvede v kontextu s konkrétním tematickým celkem (např. Když svatí pochodují ? vývoj jazzu, Včelín ? úpravy lidových písní dnes), alespoň dvě písně z výběru nacvičí s kolektivem semináře. Písně opatří předehrou, v doprovodu využije vhodnou klavírní stylizaci.
Garant
PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.