Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika předškolní HV (KHK / DIMŠ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / DIMŠ2 - Didaktika předškolní HV, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Zvládnutí problematiky předškolní hudební výchovy, získání vědomostí a dovedností pro výuku v předškolních zařízeních prostřednictvím činností instrumentálních, pohybových, poslechových a pěveckých.Tematické celky nejsou zařazovány striktně dle uvedeného rozpisu. Ve všech hodinách se studenti učí na základě vlastní zkušenosti pracovat s hudebním materiálem. Dochází vždy k integraci všech hudebních činností. Teorie je vyvozována následně. Práce v hodinách probíhá zcela dle nejnovějších trendů povinného činnostního postupu ve výuce HV. Do hodin jsou progresivně zařazovány tematické celky Vánoce, Velikonoce aj.Přehled probírané látky :1.Hudebnost a její rozvoj - analýza ukázek, opakování.2.Hry na rozvoj hudebnosti (C).3.Rytmus, metrum, pulzace - práce s říkadlem, rytmizace, melodizace.4.Rytmus ve spojení s písní. Práce s dětmi s nerozvinutou hudebností (příp. s dětmi s amuzií a arytmií, s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami)- metodická řada5.Pěvecké činnosti - cíl, obsah. Pěvecké činnosti s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.6.Pěvecké činnosti - základy pěvecké techniky.7.Pěvecká cvičení. Práce s písničkou. K možnostem rozezpívání nezpěvných dětí, příklady her, práce s písní.8.Kritéria výběru písní dle obtížnosti. Hudebně pohybové hry - pohyb v souvislosti s písní.9.Vlastní kompozice ukolébavky - hledáme idiomy ukolébavky, porovnání s nahrávkami z celého světa - funkce hudby.10.Instrumentální činnosti - cíl, obsah, způsob hry, metodická řada pro instrumentální výuku.11.Pedagogická praxe.12.Pedagogická praxe.13.Rozbor pedagogické praxe.

Získané způsobilosti

Student/ka:- zná a dodržuje zásady hlasové hygieny, dokáže je objasnit - popíše zákonitosti rozvoje dětského hlasu, prakticky ovládá metody a techniky kolektivní hlasové a pěvecké výchovy dětí - umí hrát jednodušší doprovody na Orffovy nástroje- dokáže aktivně využít hudební nástroje při elementární improvizaci (aleatorika, pentatonika, práce s dynamikou, kontrastem), k dokreslení příběhu, zhudebnění pohádky)- objasní příčiny nezpěvnosti dětí a dokáže zvolit vhodné postupy k jejich nápravě- dokáže kriticky reflektovat vlastní praxi

Literatura

Lišková,Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha , 2006. ISBN 80-86307-26-3.Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969. Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969. Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984. Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha : Supraphon, 1987. Viskupová, Božena; Šimoneková, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv : Met. příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-19284-X.Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. roč. ZŠ. 2.část, 2.semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4.roč. ZŠ. 1. část, 1. semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Sedlák, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1974. Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: aktivní podíl v praktických činnostech i v seminárních diskusích, samostatný pedagogický výstup.Seminář je zážitkový, s teorií se seznamují studenti prostřednictvím praktických činností.

Garant

PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.