Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika předškolní HV (KHK / DIMŠ3)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / DIMŠ3 - Didaktika předškolní HV, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Činnostní výuka: integrace činností pěveckých, poslechových, pohybových a instrumentálních.Přehled probírané látky :1. Instrumentální činnosti - doprovod písní, tvorba vlastních doprovodů písní.2.Pěvecké činnosti - práce s písní, dělení písní dle obtížnosti.3.Hudebně pohybové činnosti - praktické uchopení.4.Poslechové činnosti - cíl, obsah, metody.5.Analýza hudebních ukázek z hlediska jejich využití na MŠ.6.Práce s poslechovými skladbami.7.Soubor hudebních činností na MŠ - shrnutí, praktické příklady integrace.8.Diagnostika hudebnosti A - příprava seminární práce.9.Diagnostika hudebnosti B - příprava seminární práce.10.Pedagogická praxe.11.Pedagogická praxe.12.Pedagogická praxe.13. Rozbor seminárních prací.

Získané způsobilosti

Student/ka- dokáže využívat Orffovy i jiné nástroje ve hře i tvorbě doprovodů písní, k improvizaci - aktivně využívá pohybu v rámci pohybových her, při hře na tělo, v improvizaci, v tanečních činnostech, v integraci s ostatními hudebními i nehudebními aktivitami- aktivně pracuje s poslechovými ukázkami - dokáže uvést příklady poslechových skladeb a jejich využití v MŠ- v samostatné práci diagnostikuje dětský hlas a navrhuje správný postup k jeho rozvoji - reflektuje vlastní pedagogickou praxi - problémy a hledání východiska při diagnostikování dětského hlasu- vědomosti, dovednosti z hodin didaktik dokáže aplikovat do vlastní pedagogické praxe - v reflexi po praxi uvede příklady i rozbor hudebních činností,které praktikoval/a

Literatura

Lišková,Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha , 2006. ISBN 80-86307-26-3.Tichá,Alena; Raková, Milena. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími. Praha, 2006. ISBN 978-80-7367-100-6.Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl I.], Začátky. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969. Hurník, Ilja. [Česká Orffova škola]. [Díl II.], Pentatonika. 1. vyd. Praha [etc.] : Editio Supraphon, 1969. Sedlák, František. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy : Učebnice pro posl. pedagog. fakult. 2., část. upravené vyd. Praha : SPN, 1984. Viskupová, Božena. Hudba a pohyb. 2. vyd. Praha : Supraphon, 1987. Viskupová, Božena; Šimoneková, Heda. Hudebně pohybová výchova a zpěv : Met. příručka pro nepovinný předmět v 5.-8. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-19284-X.Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. roč. ZŠ. 2.část, 2.semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Duzbaba, Oldřich. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4.roč. ZŠ. 1. část, 1. semestr. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980. Zezula, Jiří; Janovská, Olga. Hudební výchova v mateřské škole : Metodika : Učebnice pro 2.-4. roč. stud. oboru Učitelství pro mateřské školy na stř. pedagog. školách. 1. vyd. Praha : SPN, 1987. Sedlák, František. Hudební vývoj dítěte : analytická studie. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1974. Kodejška, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3.Šimanovský, Zdeněk; Tichá, Alena. Lidové písničky a hry s nimi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-323-4.Kulhánková, Eva. Písničky a říkadla s tancem : náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-306-4.d´Andrea, Floriana. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-232-7.

Požadavky

Požadavky k zápočtu: aktivní podíl v praktických činnostech i v seminárních diskusích, samostatný pedagogický výstup, seminární práce z oblasti hudební diagnostiky,Ke zkoušce: splnění požadavků teoretické i praktické části zkoušky, viz. rozpis.Požadavky k zápočtu : a) 1 pedagogický výstup - naučit kolektiv zpívat 1 umělou méně známou píseň - včetně motivace, instrumentálního doprovodu, pohybového ztvárnění, didaktického využití b) aktivní podíl v seminárních činnostech (hra doprovodů písní, zpěv) c) seminární práce - průzkum hlasového rozsahu dětí- diagnostika nejméně 5 dětí v průběhu praxe ve třídách MŠ Požadavky ke zkoušce : teoretická a praktická část Teoretická částzkušební okruhy1. Hudební vývoj dítěte v předškolním věku v MŠ - stručný přehled 2. Hudebnost, její klasifikace (příklady postupu při rozvoji jednotlivých složek hudebnosti) 3. Prověrka hudebních schopností dětí, možnosti rozezpívání nezpěvných dětí - názorné příklady4. Hudební výchova a její začlenění do programu výchovné práce na MŠ (Rámcový program)- formou referátu studentů s individuálním plánem5. Soubor hudebních činností v mateřské škole (poslechové, pěvecké, instrumentální, hudebně pohybové činnosti)- příklad integrace hudebních činností na zvolené téma (př. Vánoce, Ptáci) 6. Rozvoj rytmického cítění dětí- s ohledem na věkové období, rytmus, metrum, pulzace, atd..7. Pěvecké činnosti- průpravná cvičení rozvoje hlasu, vlastní zpěv8. Poslechové činnosti v MŠ - práce s poslechovými skladbami, kritéria výběru vhodných skladeb k poslechu, zařazení poslechových činností v rámci ostatních aktivit atd.9. Instrumentální činnosti na MŠ - využití Orff. nástrojů, klavíru atd.- metodická řada 10. Hudebně pohybové činnosti (pohybová průprava, příklady pohybového ztvárnění písní, využití pohybu v rozvoji rytmického cítění i v rozvoji sluchově výškových schopností)Praktická část:Student/ka1. zahraje na požádání několik písní ze záznamového archu. Ten bude obsahovat seznam 30 písní, který sestaví dle uvedených pokynů: Pokyny: Studetn/ka- rozdělí písně do záznamového archu do uvedených kategorií: písně k ročním obdobím, písně z pohádek, písně říkadlového typu, umělé písně (Svěrák, Vodňanský), písně lidové k pochodu, k pohybovým činnostem, písně o zvířátkách, řemesla, píseň v mollové tónině,ostatní- uvede a předvede různé druhy doprovodu písní - rozloženě, valčík, polka, synkopy, akordy- každou píseň opatří předehrou, uvede vhodným příkladem hlasového cvičení (z materiálu písně)- každou píseň uvede krátkou motivací, uvede informace o vhodnosti jejího zařazení vzhledem k věku dětí i ke stupni obtížnosti jejího nácvikuPokud student ovládá hru na jiný hudební nástroj (kytara, flétna), může tímto nástrojem doprovodit část písní (nejvíce však polovinu). 2. - zazpívá zpaměti bez doprovodu nástroje několik písní z uvedeného seznamu (2-3 sloky)- výběr provádí zkoušející Podmínka udělení zkoušky - čistý zpěv i bez doprovodu nástroje!3.- prakticky předvede i okomentuje vlastní hudební příklady k vyjádření kontrastu v hudbě: smutně - vesele, vysoko- hluboko, rychle- pomalu ,krátce- dlouze, zrychlení-zpomalení

Garant

PhDr. Štěpánka Lišková, Ph.D.