Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební kritika (KHK / HKR)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / HKR - Hudební kritika, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Referát :a)Student si zadá referát nejpozději do konce 3. týdne semestrub)Student nahlásí pedagogovi termín a téma svého referátub)Pedagog nahlášené termíny a témata zveřejní na coursewaruc)Není-li student přihlášen do konce 3. týdne, pedagog určí termín sám a zveřejní ho na coursewarud)Nemůže-li se student dostavit ve stanovený termín, min. 1 den předem se omluví a domluví náhradní termín referátue)Bude-li studentova nepřítomnost neomluvená do 5 ?ti dnů po termínu konání jeho referátu, pedagog sám určí náhradní termín jeho provedení v průběhu semestruPísemná práce:a) Pedagog vyhlásí termín společné návštěvy koncertu a zveřejní ho na coursewarub) Student odevzdá vypracovanou kritiku v rozsahu min. A4 se všemi náležitostmi nejpozději do 1. 2. následujícího roku (při volbě termínu odevzdání student bere v úvahu možnost, že seminární práce nebude napoprvé pedagogem přijata)c) Student zašle svou seminární práci na e-mail pedagogaObsah seminářů : Teoretický základ - náměty k diskuzím v seminářích : Základní pojmy, vyvození - kritika, umělecká kritika, hudební kritika. Hudební kritika jako součást tzv. prakticko- aplikačního systému muzikologie. Osobnost hudebního kritika - odborné a etické předpoklady. Kritický soud, jeho formy, význam (pro historii, pro interpretující umělce, pro publikum). Způsoby formulace a vynášení kritického soudu. Individualizace kritického soudu z hlediska osobnosti kritika a druhu určení kritiky (odborný časopis, deník). Objektivnost kritického soudu, snaha o její maximálnost.Praktická náplň semináře : společný poslech a porovnávání různých nahrávek téhož díla, diskuse; samostatná příprava podobných srovnání (referáty), návštěva koncertních a operních událostí, aktuálních v době konání semináře, diskuse, později samostatné formulace kritických soudů pro hudební periodika a pro kulturní rubriky denního tisku, četba kritických recenzí, diskuse, hodnocení hudebních časopisů.

Získané způsobilosti

Student rozpozná základní funkce hudební kritiky, seznámí se s hudebně kritickými žánry a s počátky hudební kritiky. Uplatní získané poznatky ve vlastním kritickém vyjádření - hodnocení časopisu, hodnocení hudebních ukázek, hodnocení koncertu.

Literatura

Grove G. Dictionary of Music and Musicians - heslo Criticism. London,, 1961. Fukač, Jiří. Hudba a media. Rukověť muzikologa. Brno : MU, 1998. Vičar, Jan. Hudební kritika a popularizace hudby. Praha:KLP, 1997. Hudební věda : Historie a teorie oboru, jeho světový a čes. vývoj : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. filozof. fakult univerzit, pedagog. fakult a AMU. Díl 3., Disciplíny hudební vědy, část 2. 1. vyd. Praha : SPN, 1988. Hrčková, Naďa. Hudobná kritika a hodnotenie. Bratislava, 1986. Blume F. Musik in Geschichte und Gegenwart - heslo Musikkritik. Kasel-Basel ,, 1961. Seeger H. Musiklexikon - heslo Musikkritik, Leipzig, 1966. Šeda J. O hudební kritice v ČSR. Praha,, 1987. Fukač, Jiří. Slovník české hudební kultury. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon, 1997. ISBN 80-7058-462-9.

Požadavky

Aktivní podíl v diskusích. Ústní + částečně písemný referát v rozsahu max. 30 min. (včetně poslechu skladby) - student představí skladbu z oblasti artificiální hudby na semináři (název, autor, dějinné souvislosti, interpret). Student slovně popíše užité hudebně-výrazové prostředky v jím vybrané skladbě (tempo, dynamika, artikulace, frázování, práce s výškou, atd...) - literatura: ZICH, Jaro-slav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1975. Písemně vyhotoví krátkou recenzi, kterou zobrazí na interaktivní tabuli pomocí dataprojektoru a PC a nahlas přečte před studenty. Recenze na provedení skladby - pouštění na semináři - z různých slo-hových období a různého nástrojového obsazení v rozsahu do 15 řádek. Vyústěním je diskuse se spolužáky, argumentace, polemika nad studentovým textem. Písemná recenze na pedagogem vybraný koncert, popř. operní představení, CD, v rozsahu min. A4Písemná práce:a) Student si vybere koncert(y) vyhlášený(é) pedagogem a ten(ty) navštíví b) Student na navštívený koncert napíše a odevzdá vypracovanou kritiku v rozsahu min. A4 se všemi náležitostmi (dle zkušeností z práce v semináři) nejpozději do 1. 2. následujícího roku (při odevzdání student bere v úvahu možnost, že seminární práce nebude napoprvé pedagogem přijata a bude potřebovat další čas na opravu)c) Student zašle svou seminární práci na e-mail feiferlo@khk.zcu.cz

Garant

Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Romana Feiferlíková, Ph.D.