Předmět Hudební psychologie a pedagogika (KHK / HPP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / HPP - Hudební psychologie a pedagogika, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Psychologická, sociologická a didaktická východiska hudební recepce. Vliv recepce hudby na rozvoj hudebnosti a výchovu osobnosti dítěte a dospívajícího jedince, v duchu zásad školské reformy. Modely tvořivého poslechu hudby, uplatnění integrativních přístupů (propojení poslechových činností s činnostmi vokálními, instrumentálními, pohybovými, s technikami dramatizačními, výtvarnými, atd.). Zpracování přípravy na hodinu hudební výchovy s poslechem hudby - tvorba výukových projektů. Diagnostické metody v hudební percepci a recepci, možnosti jejich uplatnění v základní, střední i základní umělecké škole.
Získané způsobilosti
Student/ka po absolvování předmětu:- chápe význam a psychologickou podstatu aktivity a motivace při hudebních činnostech, v semináři zažije a sám vytváří modelové situace, stimulující hudební aktivitu a motivaci k hudbě;- chápe psychologickou podstatu a význam umělecké a elementární hudební tvořivosti, v semináři zažije a sám vytváří modelové situace, rozvíjející hudební kreativitu při kolektivních činnostech;- zná některé možnosti zkoumání emocionálního zážitku z hudby, srovnává je a hodnotí, ověří si na vlastním testu (sémantický diferenciál) možnosti zjišťování poslechového zážitku z hudební skladby;- analyzuje hudební skladby různých období, stylů a žánrů z hlediska historicko-genetického, strukturálního a sémantického, hodnotí jejich společenskou a estetickou funkci;- diskutuje s ostatními ve skupině o hodnotách a postojích k hudebním ukázkám;- vlastní "živou" interpretací skladeb dokáže obměňovat některé jejich hudebně vyjadřovací prostředky, postihuje vzniklé změny a hodnotí poslechový účinek, vyvolaný těmito změnami;- promýšlí a zpracovává kreativní postupy didaktické práce s vybranými poslechovými skladbami, realizuje je v semináři.
Literatura
Fukač J. - Poledňák I. Hudební pedagogika. In. Hudební věda II. Praha,, 1988. Charalambidis, A. a kol. Hudební výchova pro 1. roč. gymnázií, Hudební výchova pro 2. ročník gymnázií. Praha, 1998. Váňová, Hana; Skopal, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice : (vysokoškolská učebnice). Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0435-3.Herden, Jaroslav. My pozor dáme a nejen posloucháme : Posloucháme hudbu se žáky 2. stupně ZŠ a nižších ročníků osmiletých gymnázií / . Praha, 1997. Sedlák, František. Psychologie hudebních schopností a dovedností. 1. vyd. Praha : Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-073-9.
Požadavky
1. Souhrnný písemný test (část poslechová a část znalostní).2. Písemné zpracování dvou příprav na výuku hudební výchovy - výukové projekty, podle požadavků nové školské reformy a s uplatněním progresivních metod hudebně výchovné práce; jeden projekt s tématikou z oblasti hudby artificiální, druhý projekt s tématikou z oblasti hudby nonartificiální. Student/ka se svými projekty seznámí ostatní v semináři předmětu, poskytne jim zpracované materiály.
Garant
Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.
Vyučující
Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.