Předmět Hudební dovednosti 1 (KHK / HUDO1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / HUDO1 - Hudební dovednosti 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Instrumentální dovednosti: Stupnice C dur protipohybem přes dvě oktávy. Akordy(T5/3, T6,T6/4). Alespoň 10 technických cvičení dle výběru vyučujícího( BGS, Burnam ...). Hra harmonické kadence v C dur. Nejméně 5 písní dohromady akordickým i rozloženým doprovodem z učebnice pro 1.ročník ZŠ( Lišková - Hurník). Předehry, dohry. Chromatický posun dur kvintakordu v rozsahu c1 - c2.Pěvecké dovednosti: Osvojení základů dechové, hlasové, artikulační techniky( pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavový tón, artikulace, frázování melodie). Hlasové, dechové a artikulační ústrojí, dětský hlas a jeho problematika, hlasová a duševní hygiena, kultura hlasového projevu. Hlasová cvičení. Zpěv písní lidových a umělých z učebnice pro 1.ročník ZŠ ( Lišková - Hurník). Průpravná cvičení souhry, průpravná cvičení akordického doprovodu v levé ruce, příprava na hru legato a tenuto, souhra obou rukou s využitím akordického a jednohlasého doprovodu v levé ruce. Návrhy barevného vybavení u každého cvičení. Pravá i levá ruka podkládání palce a překládání 2. a 4.prstu. Rozlišení zvukového charakteru durových a mollových melodií. Minimálně 5 písní: levá ruka akordický i rozložený doprovod, pravá ruka melodie.
Získané způsobilosti
Student/ka rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Volí odpovídající metody při pěvecké výchově dětí a dokáže je aplikovat.Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu.Rozvíjí své instrumentální dovednosti, aby byl schopen vzorově předvést písně různých stylů a žánrů na klavír včetně různých hudebních stylizací.Ovládá výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, ovládá efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.Rozvíjení dovedností hry na keyboard podle 1.dílu České školy hry na keyboard s využitím automatické stylizace a instrumentace doprovodu. Hra akordického doprovodu v levé ruce na základě do not vypsaných akordů i akordických značek.
Literatura
Bezděk Jiří. Česká škola hry na keyboard. Böhmová,Grünfeldová,Sarauer. Klavírní škola hry pro začátečníky. Slavíková, Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-261-6.Učebnice hudební výchovy 1.-5.ročník ZŠ;.
Požadavky
1. Vokální dovednosti:- osvojení základů pěvecké techniky (pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, artikulace, frázování melodie) na hlasových cvičeních a písních; - čistá intonace, rytmická a artikulační přesnost při zpěvu písní z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník základní školy, dle výběru vyučujícího. 2. Instrumentální dovednosti: - chromatický posun T 5/3 v rozsahu c1 až c2, každou rukou zvlášť;- přípravná cvičení na rozezpívání, zvlášť pravá ruka 123454321, 13531 od bílých kláves;- stupnice C, G, D zvlášť přes 2 oktávy;- kadence T, S6/4, T, D6, T, v tóninách C, G, D;- technická cvičení z BGS (Böhmová, Grünfeldová, Sarauer: Klavírní škola) dle výběru vyučujícího;- hra písní z učebnice Hudební výchova pro 1. ročník ZŠ (dle výběru vyučujícího) v C dur.Písně hrát dohromady, v levé ruce akordickým doprovodem (nejvýše 2 písně), ostatní písně rozloženým doprovodem (rozkladem) 5-1-3-1 nebo "polkou" ve čtvrťovém metru, "valčíkem".Student opatří písně předehrou, hraje vhodný typ doprovodu v levé ruce podle akordických značek, tzv. přísným spojováním akordů. Melodii v pravé ruce bude hrát pokud možno vázaně, zpěvně. Během hry dokáže student dát hlavou pokyn k začátku zpěvu. Podle možnosti umět písně hrát a zpívat současně.Podmínka udělení zápočtu:Splnění požadavků z pěveckých dovedností a fungující nezávislost rukou při akordickém i rozloženém doprovodu písní a při hře předepsaných technických cvičení.Kombinovaná forma studia: stejné požadavky, probere se na společných konzultacích. Zápočet možno plnit již při rozvrhovaných společných konzultacích.
Garant
PaedDr. Jiří Frolík
Vyučující
PaedDr. Jiří FrolíkDoc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D.Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.