Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Hudební dovednosti 4 (KHK / HUDO4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / HUDO4 - Hudební dovednosti 4, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Instrumentální dovednosti: Stupnice g moll, A, E,H dur protipohybem přes dvě oktávy. Akordy T5/3, T6, T6/4 přes dvě oktávy. Rozezpívání - melodická zkratka písně. Nejméně 25 lidových a umělých písní z učebnic pro 4. a 5 ročník ZŠ( Lišková - Hurník) a jejich transpozice do pěvecky vhodných tónin. Druhy doprovodů: Akordický, rozložený, polkový, valčíkový, synkopický, dudácká kvinta. Hra alespoň jedné přednesové skladby.Pěvecké dovednosti: Prohlubování dovedností základů dechové, hlasové a artikulační techniky pro kultivovaný zpěvní projev. Výběr písní z učebnic pro 4. - 5.ročník ZŠ(Lišková - Hurník).Ke zkoušce 50 písní z učebnic pro 1. - 5.ročník ZŠ( Lišková - Hurník), v instrumentálních dovednostech i transpozice do pěvecky vhodných tónin.

Získané způsobilosti

Student/ka rozpozná zákonitosti dětského hlasu a jeho vývoj, hlasovou hygienu dítěte i dospělých. Volí odpovídající metody při pěvecké výchově dětí a dokáže je aplikovat.Rozvíjí své pěvecké dovednosti, aby byl/a schopen/schopna vzorově předvést písně různých stylů a žánrů včetně druhého či třetího hlasu při dvojhlasém nebo vícehlasém zpěvu v rámci vyučovacího procesu.Rozvíjí své instrumentální dovednosti, aby byl schopen vzorově předvést písně různých stylů a žánrů na klavír včetně různých hudebních stylizací.Ovládá výchovně vzdělávací strategie, vytváří a realizuje hudebně průpravná cvičení, ovládá efektivní metody a postupy při nácviku písní, které pomáhají žákům v rozvíjení klíčových kompetencí.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.

Literatura

Slavíková Marie. Psychologické aspekty hlasové výchovy žáků základní školy. Lišková-Hurník. Učebnice Hv pro 1. - 5.ročník ZŠ. Praha.

Požadavky

K ZÁPOČTU:Pěvecké dovednosti: - zvládnutí základů pěvecké techniky (pěvecké dýchání, měkké nasazení tónu, jeho správné tvoření a vedení, hlavová rezonance, artikulace, frázování melodie);- čistá intonace, rytmická i artikulační přesnost a dynamická odstíněnost při zpěvu písní z učebnic Hudební výchova pro 4. roč. ZŠ a Hudební výchova pro 5. ročník ZŠ, dle výběru vyučujícího;- cvičení k rozezpívání kolektivu žáků, podle výběru vyučujícího. Transponovat celý model po půltónech od c1 do a1. Současně zpěv a hra oběma rukama, zpaměti.Instrumentální dovednosti: - stupnice E (nebo Es) dur, F dur, G dur, d moll, e moll (melodická) pouze pravou rukou, přes 2 oktávy;- kadence T, S6/4, T, D6, T, v tóninách D, E (nebo Es), F dur, G dur; d, e moll, přímo užít v doprovodu písní; - hra písní z učebnice Hudební výchova pro 4. ročník ZŠ, Hudební výchova pro 5. ročník ZŠ, dle výběru vyučujícího.Písně hrát dohromady, s doprovodem stylu polka, valčík, rozklad, výjimečně akord. Student opatří písně předehrou. Osvojí si hru transpozic mezi C dur, D dur, F dur, E (Es) dur; d moll, e moll (dle zadání vyučujícího). Během hry student dává hlavou pokyn k začátku zpěvu, melodii hraje pokud možno vázaně. Podle možnosti umět písně hrát i zpívat současně.Podmínka udělení zápočtu:Splnění výše uvedených požadavků z pěveckých a instrumentálních dovedností.Kombinovaná forma studia: stejné požadavky, probere se na společných konzultacích. Zápočet možno plnit již při rozvrhovaných společných konzultacích.KE ZKOUŠCE: Hra a zpěv písní: student zpracuje a předloží seznam 50ti písní z učebnic Hudební výchova pro 1. až 5. ročník ZŠ (vybrat si cca po 10ti písních z každého ročníku, lze až 5 písní nahradit písněmi ze zpěvníků Já, písnička aj.) a osvojí si je pěvecky i instrumentálně. Předehra, pokyn ke zpěvu, levá ruka hraje rytmické hodnoty i v pomlkách, transpozice do pěvecky vhodných tónin. Podle možnosti písně hrát i zpívat současně.Vzorný pěvecký přednes všech 50ti písní, včetně pěti dvojhlasů (kánon, lidový dvojhlas a souzpěv). Student dovede písně zazpívat bez doprovodu i s doprovodem.Kombinovaná forma studia: stejné požadavky jako u prezenční formy

Garant

PaedDr. Jiří Frolík

Vyučující

PaedDr. Jiří FrolíkDoc. Mgr. Tomáš Kuhn, Ph.D.Doc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.