Předmět Hudební výchova (KHK / HUVY)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHK / HUVY - Hudební výchova, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Základní hudební pojmy, bezpečná orientace v notovém zápisu - G a F klíč.Stupnice durové, mollové, církevní, cikánské; pentatonika, celotónová a chromatická stupnice.Intervaly základní, odvozené, složené, enharmonické, obraty intervalů.Akordy - přehled. Kvintakordy dur a moll, zvětšené, zmenšené. Obraty kvintakordů. Septakord. Hlavní harmonické funkce. Přísné spojování akordů.Intonační dovednosti - intonace hlavních a vedlejších stupňů v dur a moll, základních intervalů, dur a moll kvintakordů. Danielova intonační metoda a její praktické užití.Rytmus, metrum, tempo, pulzace, takt písně. Dynamická znaménka.Hudební formy - orientace v základních pojmech (motiv, téma, předvětí, závětí, věta, perioda, introdukce, coda) a v základních formových typech (malá a velká písňová forma, rondo, variace, sonátová forma, cyklické formy).Základní orientace v dějinách české a světové hudby (jednotlivá slohová období) s důrazem na poslechové kompetence žáka a jejich rozvíjení.
Získané způsobilosti
Student/ka pochopí a aplikuje pojmy z oblasti hudební teorie, ověří si možnosti v práci žáka i učitele, porozumí základům hudební teorie přibližně v rozsahu učebnice L.Zenkla.Porozumí různým modelům vyučování, základním kurikulárním dokumentům, zejména RVP a ŠVP a pochopí jejich odlišnosti z pohledu hudebně výchovného procesu. Seznamuje se s hudebními formami v rozsahu požadavků 1.stupně základní školy vhodnými k osvojování očekávaných výstupů. Orientuje se v dějinách české a světové hudby, analyzuje jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP - formuluje konkrétní cíle, strategii vyučování, kompetence a motivace žáka i jeho hodnocení s podporou uplatnění mezipředmětových vztahů v rámci multimediálních výukových podkladů.Zná učebnice a metodické příručky hudební výchovy pro 1.stupeň základní školy a doplňující hudební literaturu, dovede je porovnávat z hlediska jejich obsahu, formy a metodických postupů se zřetelem k ŠVP.Chápe odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce z pohledu specifických hudebních činností.
Literatura
Zenkl, Luděk. ABC hudební nauky. Praha : Editio Supraphon, 1982. Hanžlík, B., Fenclová, J. Dějiny hudby v obrazech a obrázcích. Čelákovice,, 2009. Hudební výchova pro 1. roč. ? 5. roč. základní školy (učebnice, CD s poslechovými skladbami). Slavíková, M. Základy hudební teorie. E-learningový kurz. Plzeň: ZČU, 2008.
Požadavky
K zápočtu: 1. souhrnný písemný test z hudební teorie (stupnice, intervaly, akordy, spojování akordů /kadence T-S-T-D-T/ v tóninách C, D, E, F, d, e)2. samostatně písemně zpracovat dvě z témat z dějin hudby a z nauky o hudebních formách: Baroko/Klasicismus/Romantismus/Hudba 20. stol. ? charakterizovat základní historické znaky doby a hudební tvorbu daného období, a to jednak v Evropě a jednak v českých zemích; hlavní představitelé období, jejich nejvýznamnější skladby; z řady učebnic Hudební výchova pro 1. ? 5. ročník ZŠ vyhledat skladby přináležející danému období a napsat několik poznámek, co by měl učitel vědět k dané skladbě, aby pro její poslech žáky zaujal; skladby znát poslechově.3. individuálně prokázat dovednost užití opěrných písní při intonaci (průběžně v semináři).Ke zkoušce: 1. Pohovor nad dějinami hudby a poslechovými skladbami z učebnic Hv.2. Práce s učebnicí Hudební výchova pro 3. ročník ZŠ (student objasní hudební pojmy - rozumí notovému zápisu písní, dokáže vytleskat rytmy obsažené v písních, umí použít opěrné písně k intonaci, zpívá čistě a rytmicky přesně vybrané písně z učebnice, na klavíru udá tóninu a zahraje základní kadenci v C dur a v D dur).
Garant
PaedDr. Jiří Frolík
Vyučující
PaedDr. Jiří FrolíkDoc. PaedDr. Marie Slavíková, CSc.