Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Matematika s didaktikou /geometrie/ (KMT / 9MD5R)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMT / 9MD5R - Matematika s didaktikou /geometrie/, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Podobná zobrazení, stejnolehlost2. Topologická zobrazení3. Množiny všech bodů dané vlastnosti4. Množiny všech bodů dané vlastnosti5. Míra a její vlastnosti6. Délka úsečky7. Obsah rovinných útvarů8. Objem a povrch těles9. Míra v učivu 1. stupně ZŠ10. Pythagorova věta, Euklidovy věty11. Velikost úhlu12. Vytváření geometrických představ u dětí předškolního věku13. Vytváření geometrických představ u dětí mladšího školního věku

Získané způsobilosti

Student/ka - vymezí pojem podobné zobrazení, demonstruje základní vlastnosti stejnolehlosti, rozliší shodné, podobné a topologické zobrazení, - analyzuje množiny bodů z hlediska jejich vlastností, vyvodí obecné závěry o zadaných množinách, rozhodne, jaký geometrický útvar tvoří body splňující danou vlastnost, - provede rozbor zadání konstrukční úlohy, obhájí postup vlastního řešení, - kategorizuje jednotlivé etapy procesu měření úsečky v primární škole, navrhne aktivity vedoucí k vytvoření pojmu obsah čtverce a obdélníka a k propedeutice pojmu objem, - aplikuje poznatky o Pythagorově větě a větách Euklidových při řešení konkrétních úloh z praxe, - na základě videozáznamů, příkladů z praxe a studia učebnic analyzuje různá pojetí zavádění elementárních pojmů geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, trojúhelník) na 1. stupni ZŠ s důrazem na konstruktivistický přístup, - rozliší jednotlivé úrovně rozvoje předmatematického geometrického myšlení předškolních dětí, - specifikuje manipulativní aktivity a další činnosti, které vedou k rozvoji geometrické představivosti dětí mladšího školního věku, - porovná jednotlivé učebnice matematiky 1. stupně z hlediska integrace matematiky a přírodovědy, - navrhne a vyzkouší konkrétní aktivity dětí, které zamezí formalismu v poznávacím procesu žáka.Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů, pracovní a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní.

Literatura

Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ. učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ. Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.

Požadavky

K zápočtu: Dvojice (trojice) studentů společně pracuje na vybraném didaktickém tématu (poznávání geometrických tvarů, poznávání těles; rovnoběžky, různoběžky, kolmice; lomená čára; kruh a kružnice; úsečka; trojúhelník; mnohoúhelníky; obsah čtverce a obdélníka; rozvoj prostorové představivosti; rozvíjení představivosti v rovině; sítě těles). Skupina má možnost opory a pomoci prostřednictvím individuálních konzultací s vyučujícím. K danému tématu si připraví činnosti, pomůcky, pracovní listy nebo didaktické hry vhodné pro žáky mladšího školního věku. Aktivity zadá na semináři a ověří s ostatními studenty. Provede reflexi.Ke zkoušce: Student/ka prokáže znalost teoretických základů a schopnost aplikace teoretických poznatků při řešení úloh, umí vysvětlit zvolené řešení a obhájit svůj postup.

Garant

PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D.

Vyučující

Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc.Mgr. Regina HrabětováPhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D.