Předmět Matematika s didaktikou /geometrie/ (KMT / 9MD5R)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMT / 9MD5R - Matematika s didaktikou /geometrie/, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Podobná zobrazení, stejnolehlost2. Topologická zobrazení3. Množiny všech bodů dané vlastnosti4. Množiny všech bodů dané vlastnosti5. Míra a její vlastnosti6. Délka úsečky7. Obsah rovinných útvarů8. Objem a povrch těles9. Míra v učivu 1. stupně ZŠ10. Pythagorova věta, Euklidovy věty11. Velikost úhlu12. Vytváření geometrických představ u dětí předškolního věku13. Vytváření geometrických představ u dětí mladšího školního věku
Získané způsobilosti
Student/ka - vymezí pojem podobné zobrazení, demonstruje základní vlastnosti stejnolehlosti, rozliší shodné, podobné a topologické zobrazení, - analyzuje množiny bodů z hlediska jejich vlastností, vyvodí obecné závěry o zadaných množinách, rozhodne, jaký geometrický útvar tvoří body splňující danou vlastnost, - provede rozbor zadání konstrukční úlohy, obhájí postup vlastního řešení, - kategorizuje jednotlivé etapy procesu měření úsečky v primární škole, navrhne aktivity vedoucí k vytvoření pojmu obsah čtverce a obdélníka a k propedeutice pojmu objem, - aplikuje poznatky o Pythagorově větě a větách Euklidových při řešení konkrétních úloh z praxe, - na základě videozáznamů, příkladů z praxe a studia učebnic analyzuje různá pojetí zavádění elementárních pojmů geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, trojúhelník) na 1. stupni ZŠ s důrazem na konstruktivistický přístup, - rozliší jednotlivé úrovně rozvoje předmatematického geometrického myšlení předškolních dětí, - specifikuje manipulativní aktivity a další činnosti, které vedou k rozvoji geometrické představivosti dětí mladšího školního věku, - porovná jednotlivé učebnice matematiky 1. stupně z hlediska integrace matematiky a přírodovědy, - navrhne a vyzkouší konkrétní aktivity dětí, které zamezí formalismu v poznávacím procesu žáka.Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů, pracovní a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní.
Literatura
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ. učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ. Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
Požadavky
K zápočtu: Dvojice (trojice) studentů společně pracuje na vybraném didaktickém tématu (poznávání geometrických tvarů, poznávání těles; rovnoběžky, různoběžky, kolmice; lomená čára; kruh a kružnice; úsečka; trojúhelník; mnohoúhelníky; obsah čtverce a obdélníka; rozvoj prostorové představivosti; rozvíjení představivosti v rovině; sítě těles). Skupina má možnost opory a pomoci prostřednictvím individuálních konzultací s vyučujícím. K danému tématu si připraví činnosti, pomůcky, pracovní listy nebo didaktické hry vhodné pro žáky mladšího školního věku. Aktivity zadá na semináři a ověří s ostatními studenty. Provede reflexi.Ke zkoušce: Student/ka prokáže znalost teoretických základů a schopnost aplikace teoretických poznatků při řešení úloh, umí vysvětlit zvolené řešení a obhájit svůj postup.
Garant
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D.
Vyučující
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc.Mgr. Regina HrabětováPhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D.