Předmět Matematika s didaktikou /geometrie/ (KMT / MSD4)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMT / MSD4 - Matematika s didaktikou /geometrie/, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní geometrické útvary2. Rovinné útvary3. Tělesa4. Vzájemná poloha přímek a rovin5. Shodnost úseček, úhlů a trojúhelníků6. Základní topologické pojmy7. Shodná zobrazení8. Typy shodných zobrazení9. Skládání osových souměrností10. Podobná zobrazení11. Volné rovnoběžné promítáníPozn.: Dva týdny v semestru jsou věnovány blokové pedagogické praxi.Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
Získané způsobilosti
Student/ka - vymezí elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie, - rozliší vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin, - vymezí základní topologické pojmy (okolí bodu, vnitřní, vnější, hraniční bod, uzavřený a otevřený útvar), - aplikuje některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně, - provede rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence, - vymezí pojem shodného zobrazení a demonstruje základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti, - specifikuje manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie.Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů, pracovní a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní.
Literatura
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985. Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
Požadavky
K zápočtu: Student/ka úspěšně zvládne 5 písemných kontrolních testů na témata: Základní geometrické pojmy Jednoduché konstrukční úlohy Shodnost úseček, úhlů a trojúhelníků Volné rovnoběžné promítání Shodná zobrazení
Garant
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc.
Vyučující
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc.Mgr. Regina HrabětováMgr. Martina Kašparová, Ph.D.PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D.