Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika psaní (KNJ / 9DP2R)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KNJ / 9DP2R - Didaktika psaní, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Cíle a obsah vyučování, školní zralost a předškolní příprava na psaní.2. Vývoj metod počátečního psaní, reforma písma, ukázky písma, prvky písmen.3. Základní znaky písma, kvalita a kvantita písma.4. Psychologické a pedagogické aspekty psaní.5. Přípravné období na psaní, rozvoj grafomotoriky, pracovní a hygienické návyky.6. Současná výuka psaní v 1. ročníku ZŠ a problémy nácviku psaní.7. Vyučovací postupy při nácviku prvopočátečního psaní, současné písanky, jejich metodická analýza.8. Využití pomocné liniatury jako možnost optimalizace počátečního psaní, příčiny obtíží u začátečníků, poruchy psané řeči.9. Metodika psaní levou rukou, alternativní metody výuky psaní.10. Jak odstranit chyby při psaní, klasifikace a hodnocení, diagnostika.11. Možnosti zklidnění žáků před psaním, relaxace, cviky pro uvolnění ruky a prstů.12. Rozvíjení písemného projevu žáků ve druhém a třetím ročníku ZŠ, současné písanky.

Získané způsobilosti

Student získá základní vědomosti o problematice prvopočátečního psaní. Dokáže vymezit a vysvětlit historický vývoj metod elementárního psaní. Rozpozná a zdůvodní rozdíly mezi metodami. Dokáže připravit a realizovat výuku psaní v 1., 2. a 3. třídě ZŠ. Navrhne grafomotorické cviky a zdůvodní jejich využití. Zhodnotí metodické zvláštnosti nácviku psaní v současných písankách. Dbá na správný úchop psacího náčiní a vzorově vyplní písanky. Orientuje se v základních diagnostických metodách.

Literatura

Křišťanová, Ladislava. Diagnostika laterality a metodika psaní levou rukou. Hradec Králové : Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-205-4.Křivánek, Zdeněk; Wildová, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1998. ISBN 80-86039-55-2.Wagnerová, Jarmila. Didaktika psaní. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1994. ISBN 80-7043-134-2.Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998. Hřebejková, Jarmila. Metodická příručka k vyučování českému jazyku a literatuře v 1. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1984. Santlerová, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-05-2.Tymichová, Hana. Nauč mě správně psát : (zábavná cvičení pro nápravu dysgrafie u dětí se specifickými poruchami učení). 2. vyd. Praha : Práce, 1996. ISBN 80-208-0330-0.Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.Doležalová, Jana. Prvopočáteční psaní. 1. vyd. Hradec Králové : Gaudeamus, 1996. ISBN 80-7041-601-7.Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994. Santlerová, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní : Příručka pro učitele základních a speciálních škol. 1. vyd. Brno : Učebnice a knihy Mgr. Jitka Spiesová, 1993.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích, referáty, příprava na hodinu, vzorové písanky, zkouška.

Garant

PhDr. Jarmila Wagnerová, CSc.

Vyučující

PhDr. Jarmila Wagnerová, CSc.