Předmět Předškol. aspekty element. čtení a psaní (KNJ / PECP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KNJ / PECP - Předškol. aspekty element. čtení a psaní, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Jazyková výchova v předškolním věku.2. Metody, prostředky a formy rozvíjení poznání, myšlení a řeči pěti až šestiletých dětí.3. Předškolní příprava na výuku čtení a psaní jako součást prevence výukových obtíží.4. Příprava na psaní v MŠ podle Schematu obsahu výchovného působení v mateřských školách.5. Metoda Dobrého startu, levoruké dítě.6. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole.7. Didaktické hry a cvičení pro úspěšný vstup do školy.8. Metodika rozvoje grafomotoriky, kresebné cviky, rytmické uvolňovací cviky v obrázcích - etudy.9. Plánování jazykově výchovné práce v mateřské škole.10. Metodika rozvoje dětské řeči - slovní zásoby, výslovnosti, rozvoj souvislého vyjadřování11. Hry s hláskami a písmeny.12. Současné písanky a slabikáře pro 1. třídu ZŠ, metody nácviku čtení a psaní v 1. třídě.13. Loutkové divadlo v MŠ, literární výchova.
Získané způsobilosti
Student se bude orientovat v jazykové výchově předškolního věku, objasní problematiku rozvoje grafomotoriky, dokáže připravit a zdůvodnit vhodnost kresebných cviků pro uvolňování dětské ruky, bude dbát na správný úchop kresebného náčiní a naučí se aplikovat metodické pokyny pro práci s levorukým dítětem. Bude znát didaktické jazykové hry a dokáže je využít k rozvoji dětské řeči, výslovnosti a k rozvoji smyslů, zejména zraku a sluchu. Seznámí se s výukou čtení a psaní v 1. třídě a současnými učebnicemi.
Literatura
Matějček,Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, 2002. Lynch, Charlotte; Kidd, Julia. Cvičení pro rozvoj řeči : prevence a náprava poruch komunikace u mladších dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-571-7.Looseová, Antje C.; Dienerová, Gudrun; Piekertová, Nicole. Grafomotorika pro děti předškolního věku : cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-540-7.Držalová,A. Jak plánovat a efektivně pracovat s předškolními dětmi. Plzeň, 2003. Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.Opravilová, Eva; Gebhartová, Vladimíra. Kurikulum předškolní výchovy : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. 4. díl, Zima v mateřské škole. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-268-8.Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 2. díl, Léto v mateřské škole : učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-245-9.Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 3. díl, Podzim v mateřské škole :. Bogdanowicz, M.; Swierkoszová, J. Metoda Dobrého startu. Ostrava, 1998. Opravilová,E. Rok v mateřské škole. Praha, 2003. Santlerová,K., Sýkorová,H. Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno, 1994. Speciální pedagog v mateřské škole. Pařezová,J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno, 1987. Weaver, Mary. 300 her a cvičení pro úspěšný vstup do školy. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-512-1.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích, seminární práce. Sestavit týdenní plán jazykové výchovy a přípravu na zaměstnání pěti - šestiletých dětí v MŠ + 5 kresebných cviků k rozvoji grafomotoriky a uvolnění ruky s komentářem. Předložit vypracovaný sešit s kresebnými cviky.
Garant
PhDr. Jarmila Wagnerová, CSc.
Vyučující
PhDr. Jaroslava Nováková, Ph.D.PhDr. Jarmila Wagnerová, CSc.