Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Klinický seminář 1 (KPG / KS1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPG / KS1 - Klinický seminář 1, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni (ZČU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz bude probíhat v prostoru VŠ a na vybrané MŠ. Obsah je vymezen následujícími tématy:1) Prostředí třídy vzhledem k potřebám každého dítěte- prostorové uspořádání třídy- třída jako otevřený prostor k setkávání (DxUxR)2) Pravidla - obecné principy pravidel- řád- nastolení pravidel společně s dětmi- překročení pravidel a řešení modelové situace3) Adaptace - fáze adaptace- vliv osobnosti učitele na adaptaci- podpora rodiny v období adaptace4) Hranice - jak vnímám své hranice- hranice u dětí- jak jako učitel nastoluji hranice ve třídě- respektování sebe, druhých5) Individuální přístup - porozumění individuálním schopnostem, potřebám a vývoji každého dítěte- způsoby individualizace6) Dynamika pedagogického procesu - plánování, realizace plánů, individuální plány, pozorování a záznamy7) Principy efektivní komunikace:8) Dynamika pedagogického procesu - plánování, realizace plánů, individuální plány, pozorování a záznamy9) Profesní kompetence učitele

Získané způsobilosti

Student(ka)- prohloubí svou znalost specifického prostředí mateřské školy. - rozšíří své profesní portfolio (pedagogický deník, didaktické materiály)- dokáže (v případě potřeby s pomocí pedagoga) naplánovat, realizovat a zhodnotit část edukačního procesu.- písemně reflektuje úroveň svých pedagogických a didaktických kompetencí.- v diskusi věcně kriticky posuzuje průběh edukačního procesu, zdůvodní postup své práce, rozliší zdařilé i méně zdařilé momenty.

Literatura

Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.SVOBODOVÁ Eva. Vzdělávání v mateřské škole:Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.Sagi, Alexander. Problémové děti v mateřské škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-067-7.Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.Matějček, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-853-8.Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.Kaufmann-Huber, Gertrud. Děti potřebují rituály. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-203-3.Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.Svobodová, Eva a Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.Dujková, Lenka; Gardošová, Juliana. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5.

Požadavky

- 100% aktivní účast- Vedení portfolia s těmito náležitosmi: a) Reflexní deník - zpracování každého semináře (a pobytu v MŠ) z hlediska pocitů, struktury dne, tématu, práce s RP, ocenění a doporučení b) Autoevaluace - Jak hodnotím svůj přínos na oddělení? Jaké jsem získal(a) zkušenosti? Jak se mi dařila komunikace s dětmi? Jak vnímám úroveň svých profesních kompetencí(dotazník).c) Zápis naplánovaného, zrealizovaného edukačního procesu v rozsahu min. dvou pokusů. Analýza a reflexe vlastní práce. d) soubor 5 osvědčených her s dětmi v MŠ včetně pravidel, instrukcí, pomůcek a věku, pro který se daná hra hodí (rozšíření souboru her z TV)- aktivní účast v úvodním a závěrečném kolokviu. Požadavky KS (pracující v MŠ)- aktivní účast v úvodním a závěrečném kolokviu - videonahrávka zachycující metody a formy práce v rozsahu nejvýše 5 min

Garant

Mgr. Milan Podpera